خبرگزاری کار ایران

/یادداشتی از علی طیب‌نیا/

راز و رمز ماندگاری امام خمینی(ره)

asdasd
کد خبر : ۴۹۷۰۰۸

اینک که بیست و هشتمین سالروز عروج آن رهبر الهی را پشت سر میگذاریم باید بر این نکته تاکید نماییم که رمز پیروزی امام و راز ماندگاری اش تمسک به دو منبع گرانسنگ یعنی " اسلام و مردم" بود و این درس آموزنده ای برای همه بویژه مسیولین است.

بیش از نیم قرن از شروع نهضت انقلاب اسلامی حضرت امام ( ره) می گذرد. در این  ۵۴ سالی که از آن واقعه مهم تاریخی می گذرد تحولات مهمی به وقوع پیوسته که مداقه در آن رسالتی بزرگ برای همه دلدادگان به امام و انقلاب است. از شروع مبارزه با طاغوت و تحمل مرارت ها در جریان مبارزه تا پیروزی در بهمن ۵۷ و بازگشت ظفرمندانه به میهن. از تاسیس نظام نوین سیاسی تا یک دهه تجربه رهبری. از رحلت ایشان  با آن تشییع جنازه میلیونی و بیعت مردم با خلف ایشان تا به امروز، هر کدام از خاطرات انقلاب اسلامی را که مرور می کنیم در خود حاوی پیام های آموزنده ای برای ملت بزرگ ایران است.گو اینکه هنوز حضرت روح الله زنده است و در میان ماست. 

هنوز هم علیرغم گذشت قریب ۳ دهه از فراق آن پیر و مراد ما  اما یادش در خاطر ملت ایران و حتی نسلی که ایشان را ندیده اند نیز جاری است. برای یافتن رمز این ماندگاری و زنده بودن، شایسته است سنت و سیره آن حضرت را مرور کنیم.

زندگی حضرت امام سرشار از نکته ها و پندها برای ماست. از میان همه این نکات  اجمالا به دو مورد اشاره می کنم. 

بر این باورم که حضرت امام ( ره) در تمام دوره حیات مبارکشان چه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران سخت مبارزه و چه بعد  از پیروزی انقلاب و حکمرانی الهی گونه اش بر ۲ محور اساسی استوار بود. محورهایی که به مثابه دو رکن رکین مکتب امام خود نمایی می کند و رمز کامیابی و پیروزی هایش را  می توان در دو محور خلاصه کرد؛  محور اول- "اسلام به مثابه ایدیولوژی کارآمد": امام خمینی به عنوان مجتهدی مسلم و فقیهی مبرز  بر این اعتقاد بود که «اسلام و حکومت اسلامی پدیده‌ی الهی است که با به‌کاربستن آن سعادت فرزندان خود را در دنیا و آخرت به بالاترین وجه تأمین می‌کند و قدرت آن دارد که قلم سرخ بر ستمگری‌ها و چپاولگری‌ها و فسادها و تجاوزها بکشد و انسان‌ها را به کمال مطلوب خود برساند... و از هیچ نکته ولو بسیار ناچیز که در تربیت انسان و جامعه و پیشرفت مادی و معنوی نقش دارد فروگذار ننموده است و موانع و مشکلات سر راه تکامل را در اجتماع و فرد گوشزد نموده و به رفع آن کوشیده است». ( وصیت نامه الهی سیاسی امام).

در این باره اجماع وجود که، اسلام مورد نظر امام از سازوکاری چون اجتهاد نو  که در آن عنصر زمان و مکان  نقش مهمی در استنباط احکام اسلامی ایفا می کنند برخوردار بود. در دیدگاه حضرت امام ، فقیه بدون توجه به شرایط زمانی/ مکانی نمی تواند به کنه حکم اسلام پی ببرد و جامعه را راهبری نماید. البته باید گفت که، توضیح این مهم خود مجالی دیگر می طلبد.

محور دوم- مردمی بودن؛ حضرت امام( ره) از بدو شروع نهضت تا پیروزی انقلاب اسلامی و تا آخرین لحظات عمر مبارکشان بر این طریق گام برداشت که بدون حضور مردم و همراهی مردم هیچ حرکتی به پیروزی نخواهد رسید. با مردم بودن و مردمی بودن رمز واقعی موفقیت های امام در فایق آمدن بر بحران ها بود.. بدون تردید اگر حضور مردم و همراهی آنان نبود هیچ کدام از تحولات سرنوشت ساز این سالها رقم نمی خورد. همانگونه که می فرمود: اگر مردم پشتیبان یک حکومتی باشد،آن حکومت سقوط ندارد. ( صحیفه نور/ جلد ۷ ،ص ۲۵۳).

مردم ما با دستان خالی اما نگاه های پر از امید و قلب های سرشار از ایمان در همه صحنه های حساس به دفاع از سرزمین و نظام نوپای اسلامی پرداختند و همواره به دشمنان این پیام را داده اند که اجازه تعدی و دخالت به هیچ قدرت بیگانه ای را نخواهد داد. مشارکت حداکثری مردم در انتخابات اخیر و انتخاب دوباره خادمان خویش نیز حاوی چنین پیامی برای همه بود.

در تمامی این سالها هر زمان که اعوجاجاتی در سیستم سیاسی و اداری کشور بوجود آمده و یا مردم عزیزمان متحمل هزینه های اجتماعی نابجایی شده اند رد پایی از غفلت از اصول فکری و فراموشی سیره عملی آن پیر طریقت را می توان مشاهده کرد. 

اینک که بیست و هشتمین سالروز عروج آن رهبر الهی را پشت سر میگذاریم باید بر این نکته تاکید نماییم که رمز پیروزی امام و راز ماندگاری اش تمسک به دو منبع گرانسنگ یعنی " اسلام و مردم" بود و این درس آموزنده ای برای همه بویژه مسیولین است.

در پایان درود می فرستم بر روان پاک آن یگانه دوران و سپاس میگویم ایزد منان را که در بحبوحه فراق آن امام عزیز با سکانداری خلف صالحش حضرت آیه الله خامنه ای که یکی از نزدیکترین شخصیت های انقلاب به سیره آن حضرت است راه آن امام سفر کرده را تداوم بخشیده و اینک پس از قریب به ۳ دهه همچنان شاهد حرکت مقتدرانه و رو به جلو ملت ایران در منطقه ای پر تلاطم هستیم.

در تمام این ۲۸ سال شاهد تاکید مقام معظم رهبری بر همین دو عنصر اسلام و مردم بوده ایم. اصرار و ابرام معظم له بر استفاده از ظرفیت های داخلی و مشارکت آحاد مردم در عرصه های مختلف سیاسی و اقتصادی ناشی از آموزه های اصیل بنیانگذار جمهوری اسلامی است

در عرصه سیاسی حضور حداکثری مردم با همه اختلاف سلیقه هایی که دارند و در عرصه اقتصادی نیز با ابلاغ سیاست های اصل ۴۴ آنچه مطمح نظر ایشان است حضور مردم در فعالیت های اقتصادی و تکیه بر ظرفیت های داخلی است.

اکنون که اصول فکری و سیره عملی حضرت امام ( ره) و مقام معظم رهبری بر این مهم تصریح می نماید وظیفه ما دولتمردان است که با تلاش شبانه روزی در جهت نیل به آرمان های والای انقلاب اسلامی که همان تمدن سازی نوین اسلامی ایرانی است از هیچ کوششی دریغ نورزیم و با برنامه ریزی مدبرانه و تلاش های مستمر خدمت صادقانه به ولی نعمتان انقلاب را وجهه همت خویش قرار دهیم.

نویسنده: علی طیب‌نیا/ وزیر امور اقتصادی و دارایی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز