خبرگزاری کار ایران

مهرداد عمادی در گفتگو با ایلنا:

تغییر سیاست‌های قطر در پارس جنوبی لازمه جلب حمایت ایران است/سعودی‌ها در حال ساخت یک امپراطوری عربی هستند

asdasd
کد خبر : ۴۹۶۹۶۵

یک پژوهشگر اقتصاد سیاسی گفت: قطر پیش از این بحران و جدایی از عربستان، سیاست‌های تندی در قبال ایران داشت که تجدید نظر در تمام این سیاست‌ها برای جلب حمایت ایران لازم است.

مهرداد عمادی تحلیلگر اقتصاد سیاسی، در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص بحران به وجود آمده در روابط قطر و عربستان سعودی، اظهار داشت: با وجود درگیری بین عربستان و قطر و شکاف به وجود آمده در روابط این دوکشور، قطر نیاز به حمایت کشوری مانند ایران دارد تا از انزوا خارج شود اما قطر در سال‌های اخیر نسبت به پیشبرد برخی پروژ‌ه‌ها اقدام کرده است که به نفع روابطش با ایران نخواهد بود.

او افزود: در حوزه مشترک گازی پارس جنوبی، قطر علیه ایران با فرانسه و توتال به توافقاتی رسید و امتیازاتی به آنها داد که میزان بهره برداری ایران از گاز پارس جنوبی را در عمل کاهش دهد و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است. قطر برای بهبود روابط با ایران باید در این موضوع بازنگری کند.

عمادی در رابطه با توافق کشورهای اروپایی با قطر علیه عربستان خاطر نشان کرد: هیچ کدام از کشورهای اروپایی حاضر نخواهند بود با عربستان به خاطر قطر درگیر شوند و این کشور باید در اتخاذ تصمیماتش در منطقه باز نگری کند. شاید بهترین گزینه برای یک تعادل منطقه‌ای به سود قطر، توافق با ایران باشد که هم در مسئله نفت و گاز  و هم تردد کالا در خلیج فارس و تنگه هرمز، نقش پررنگی دارد. ایران هم منافعی دارد که حتما باید لحاظ شود مانند برداشت گاز از حوزه مشترک.

او افزود: قطر باید از زیر چتر حمایتی عربستان که آزادی و استقلال این کشور را سلب کرده است خارج شود و متحدان جدیدی پیدا کند. روابط ایران با عربستان سعودی هم تاریک است و عربستان، قطر را به عنوان پله‌ای قرار داده است که بتواند بر روی آن بایستد و به ایران برسد. در این چهار چوب می توان با قطر رابطه خوبی داشت. قطر عضو کلیدی بازار گاز و کشور مهم خلیج فارس محسوب می شود اما نمی تواند در دو زمین هم زمان بازی کند و باید بین عربستان و ایران یک گزینه را انتخاب کند. باید بین فشار بر روی ایران برای کاهش برداشت منابع نفت و گاز و یا همکاری با ایران به عنوان یک عضو سازنده، یکی را انتخاب کند. 

این تحلیلگر اقتصاد سیاسی با اشاره به این که فشارهای خطوط هوایی و عبور از آبها می‌تواند قطر را به سمت عربستان بازگرداند، تاکید کرد: با اینکه قطر تضمین کرده که قیمت کالاهای مصرفی مستقیم تغییر نخواهد داشت اما در عمل این اتفاق افتاده است و قیمت برخی کالاها تکان‌های شدید داشته که به دلیل نگرانی مردم و خرید بی رویه کالاهاست.

او در ادامه تاکید کرد: سعودی ها در حال ساخت یک امپراطوری عربی در خلیج فارس هستند اما اگر از دل این بحران منطقه‌ای یک توافق خوب پدید بیاید برای تمام کشورهای حاشیه خلیج مطلوب خواهد بود. مصر در حقیقت در مسائل خلیج فارس صد در صد پیرو منافع عربستان سعودی است و این امر به خاطر کمک مالی چندین میلیارد دلاری ریاض به قاهره است. باید توجه داشت که متغیر تعیین کننده در این بحران، سعودی‌ها هستند. 

عمادی در پایان در خصوص افزایش قیمت نفت به خاطر بحران در منطقه عنوان کرد: در نگاه دراز مدت و خارج از بحران‌های مقطعی در بازار نفت با توجه به کاهش رشد اقتصادی در چین و پیش بینی کاهش رشد اقتصادی بریتانیا و آمریکا، قیمت‌ها در بازار نفت تعدیل شده و رشد قیمت، نرم خواهد بود اما طبیعی است که ایجاد بحران در کشورهایی که صادر کننده نفت هستند و تامین منابع مصرفی کشورهای بزرگ صنعتی را دارند می‌تواند قیمت نفت را  تغییر دهد اما این امر در کوتاه مدت خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز