خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

باید در تولید کلزا به سمت خود کفایی پیش برویم

asdasd
کد خبر : ۴۹۶۱۱۲

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از کرمانشاه گفت: یکی از اهداف اصلی وزارت جهاد کشاورزی خودکفایی درتولید دانه روغنی کلزا و عدم وابستگی به خارج است.

به گزارش ایلنا از کرمانشاه، عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از مزارع کلزای استان کرمانشاه اظهار کرد: خودکفایی در تولید دانه روغنی کلزا و عدم وابستگی به خارج از کشور یکی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی است.

کشاورز با اشاره به اینکه در کشت کلزا به دنبال این هستیم تا مصرف بذور را پایین بیاوریم، خاطرنشان کرد: در اراضی کشاورزان اروپایی یک کیلو و 600 گرم بذر کلزا در هکتار استفاده می‌شود و ما نیز به دنبال این هستیم که مصرف بذر را در مزارع به اندازه استاندارد برسانیم که در این زمینه نیاز است کشاورزان ما مدیریت پذیرتر شوند.

وی در ادامه اظهار کرد:  مزارع کلزای استان کرمانشاه از کیفیت خوبی برخوردارند، تا جایی که در سال زراعی جاری برخی از مزارع کلزای کرمانشاه رکوردار تولید در کشور خواهند بود.

کشاورز در ادامه از مزارع نخود، گندم و جو دیم که با همکاری موسسه بین المللی ایکاردا اجرا شده  بازدید کرد و گفت: اراضی دیم را باید به سمت حاصلخیزی خاک ببریم و به کشاورزان توصیه می کنیم با رعایت تناوب و سایر مسائل مربوط به کشاورزی حفاظتی علاوه بر تولید مناسب از منابع خاک هم محافظت کنیم.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در زمینه کشت گندم و جو نیز به کشاورزان توصیه کرد، بذور جدید استاندارد بکار ببرند و اگر خواستند از بذور خودشان استفاده کنند حتماً بذور را بوجاری کنند.

خسرو شهبازی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه  نیز در حاشیه این بازدید اظهار کرد: خوشبختانه با پشتکار کشاورزان و برنامه ریزی سازمان جهادکشاورزی سطح زیر کشت کلزا در استان نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

شهبازی خاطر نشان کرد: با اقدامات مناسب سازمان در این زمینه، در حال حاضر بیش از چهار هزار هکتار سطح قابل برداشت در استان داریم.

وی افزود: سال گذشته 2240 تن کلزا در  استان کرمانشاه تولید شد که تمام کلزای تولیدی استان با پرداخت هفت میلیارد تومان بصورت  تضمینی از کلزا کاران استان خریداری شد که همین موضوع یکی از عوامل تشویق کشاورزان به کشت کلزا می باشد.

 شهبازی گفت: بدلیل اقدامات سازمان جهادکشاورزی از جمله  برنامه ریزی در تهیه بذر مناسب و استاندارد، توزیع به موقع بذر و نهاده ها، برگزاری دوره های آموزشی کاربردی و چهره به چهره و... خوشبختانه  تمامی مزارع کلزای استان از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند.

 کشاورز معاون وزیر جهادکشاورزی در سفر یک روزه به استان کرمانشاه  با حضور مسئولین کشاورزی استان از تعدادی از مزارع کلزای دهستان‌های درودفرامان، الهیارخانی، میاندربند و سراب نیلوفر شهرستان کرمانشاه و یک کارخانه بوجاری بذر بازدید کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز