خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه:

یک میلیون هکتار زمین موقوفه داریم / بخشی از تاسیسات انرژی هسته‌ای موقوفه است / عده‌ای می‌خواهند وقف را از چشم مردم بیاندازند

asdasd
کد خبر : ۴۹۵۲۹۶

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از وجود یک میلیون هتکار زمین موقوفه خبر داد و گفت: بخشی از تاسیسات انرژی هسته‌ای موقوفه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا ، حجت الاسلام علی محمدی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری سازمان اوقاف و وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه عملکرد سازمان اوقاف دیده نمی‌شود، اظهار داشت: بیش از هزار و 200 مجموعه درمانی موقوفه در کشور داریم که از این تعداد 133 بیمارستان وقفی هستند.

وی ادامه داد:‌ ما بیش از مراکز دولتی خدمات درمانی می‌دهیم اما کسی راجع به آن چیزی نمی‌گوید.

این مقام مسول با اشاره به تعداد قابل توجه مساجد موقوفه اظهار داشت: مساجدی با 800 سال سابقه داریم که وقفی هستند و اگر این مساجد نباشد و مردم بخواهد مراکزی را اجاره کنند تا به امور مذهبی خود بپردازند باید چه مقدار هزینه بپردازند.

محمدی از وجود 9 هزار بقعه در کشورمان خبر داد و گفت: گزارش‌هایی حاکی است که در یک مدت معلوم 40 میلیون نفر بار از بقعه‌های متبرکه در کشورمان دیدن کردند و این بقعه‌ها می‌تواند یک محور گردشگری در کشورمان محسوب شود.

رئیس سازمان اوفاف و امور خریه گفت: در بعد علمی و فرهنگی هم اوقاف بسیار خدمات قابل توجهی را ارائه داده است تعداد قابل توجهی از کتابخانه‌ها دانشگاه‌های مهم کشور از جمله دانشگاه الزهرا وقفی هستند.

محمدی ادامه داد: ارزش این موقوفات امروز به هزاران هزار میلیارد تومان می‌رسد و مردم می‌توانند از این امکانات به راحتی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از اراضی تاسیسات انرژی هسته‌ای هم از موقوفات است، گفت: آمادگی این را داریم که گزارش‌هایی ارائه دهیم که چه قدر از ظرفیت‌های موقوفات استفاده شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تصمیمی بدون حضور دستگاه وقف برای تعیین تکلیف املاک و اراضی نباید گرفته شود گفت: در حال حاضر در سراسر کشورمان یک میلیون هکتار زمین موقوفه وجود دارد که 25 هزار هکتار آن در اختیار دستگاه است .

محمدی با بیان اینکه یکی از مولفه‌های مهم اقتصاد مقاومتی موضوع وقف است ادامه داد: وقف یک کار مردمی است اما عده‌ای عمدا و حساب شده می‌خواهند این حکم الهی را از چشم مردم بیاندازند و بگویند که وقف بد اداره می‌شود.

رئیس سازمان اوفاق و امور خیریه تاکید کرد: وقف هیچ مانعی برای زندگی مردم ایجاد نمی‌کند و ما این آمادگی را داریم که با وزارت راه و شهرسازی که خدمات مردمی ارائه می‌دهد بیشترین همکاری را داشته باشیم.

محمدی امامزادگان را یکی از نعمت‌های خدادادی برای کشورمان دانست و گفت:‌این یک نعمت است که مردم بدون دعوت به بقعه امامزادگان می‌روند نه تنها که پولی نمی‌خواهند بلکه پولی را هم پردخت می‌کنند. و بقعه‌های متبرکه به یک محور گردشگری در کشورمان تبدیل شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال 89 میانگین وقف 200 وقف بوده گفت: پس از آن با تبلیغاتی که انجام شد توانستیم وقف را به 2800 موقوفه که توسط مردم وقف شده برسانیم.

وی تاکید کرد:‌ در بین این موقوفه‌ها ، وقف‌های گران قیمت هم وجود دارد به طوری که چندی پیش در شیراز فردی 120 میلیارد تومان موقوفه در اختیار سازمان وقف قرار داد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز