خبرگزاری کار ایران

رونمایی از نخستین مته حفاری دندانه ای ساخت داخل/ تامین 80 درصد نیاز کالایی صنعت نفت در داخل کشور

asdasd
کد خبر : ۴۹۵۱۷۷

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ساخت مته‌های دندانه ای را دستاوردی بزرگ برای کشور خواند و گفت: 80 درصد نیازهای کالایی صنعت نفت از داخل کشور تامین می شود.

به گزارش ایلنا، بیژن عالی پور در مراسم رونمایی از مته حفاری دندانه ای که دانش فنی و ساخت آن با تلاش شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و جهاد دانشگاهی بومی سازی شد گفت: شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به 1500 مته حفاری PDC و دندانه ای نیاز دارد که از این تعداد 700 مته از نوع PDC است که با حمایت این شرکت تولید انبوه آن در دست اقدام است.

وی ارزش قرارداد تولید 874 مته دندانه ای که با جهاد دانشگاهی خوزستان امضا شد را 440 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: اکنون حدود 80 درصد نیازهای کالایی صنعت نفت در داخل کشور تامین می شود که امیدواریم 20 درصد بقیه نیز به زودی بومی سازی شود.

ارتباط خوب صنعت نفت و جهاد دانشگاهی

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در این مراسم با بیان این که ارتباط خوبی با صنعت نفت داریم، افزود:  موفقیت‌های ما حاصل حمایت‌ها و پذیرش ریسک از سوی مدیران صنعت نفت است.

وی ضمن قدردانی از تعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: امیدواریم این همکاری متقابل که در جهت اثبات توانمندی داخلی است با شتاب بیشتری تداوم یابد.

امضای قرارداد هفت گروه کالای استراتژیک نفت

رامین قلمبر دزفولی، مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران نیز گزارشی از وضعیت بومی سازی 10 گروه کالایی صنعت نفت ارائه کرد و گفت: تا کنون برای هفت  گروه از این کالاها قرارداد منعقد شده که تدوین دانش فنی و ساخت 3 گروه شامل مته های دندانه ای، پمپ های SRP و تاسیسات سرچاهی به ترتیب به جهاد دانشگاهی خوزستان، دانشگاه شهید چمران و شرکت بهسازان جنوب واگذار شده است.

وی تاکید کرد: در تجمیع تقاضای این گروه‌ها مناطق نفت خیز جنوب بیشترین همکاری را در سطح شرکت ملی نفت ایران داشته است که بدون همکاری این شرکت هیچکدام از آنها به سرانجام نمی رسید.

ضرورت تجاری سازی محصولات فناورانه

ابراهیم علوی طالقانی، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با ابراز خرسندی از بومی سازی این مته گفت: بومی سازی این تجهیز کاربردی نشان دهنده این است که در پژوهش از تولید علم به تولید ثروت رسیدیم.

وی تصریح کرد: تجاری سازی محصولات فناورانه صنعت نفت برای کشور بسیار مهم و جدی است و برای تحقق آن راه سخت و دشواری را پشت سر گذاشته‎ایم.

فرهنگ پژوهش کتابخانه ای برچیده شد

باقر پورقاسم ،رئیس پژوهش و توسعه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نیز با ارائه گزارشی از وضعیت پروژه های پژوهشی این شرکت گفت: امروز سطح پروژه‌های پژوهشی در این شرکت نسبت به گذشته تفاوت کرده و فرهنگ پژوهش کتابخانه ای برچیده شده و بسیاری از پروژه های پژوهشی تا تولید انبوه پیش می رود.

وی با بیان این که در آینده نزدیک قرارداد تدوین دانش فنی و ساخت کمپرسورهای گازی منعقد می شود تاکید کرد: هم اکنون فقط 30 درصد توان علمی کشور کاربردی می شود که اصلاح قوانین موجود برای حمایت از ریسک پذیری مدیران در تعریف و اجرای پروژه های پژوهشی تاثیر زیادی در استفاده از ظرفیت‌های داخلی  و کاربردی کردن توان علمی خواهد داشت.

به گزارش شرکت مناطق نفت خیز جنوب، مته حفاری دندانه ای جزو کالاهای استراتژیک و پرمصرف صنعت نفت است و ساخت آن با تکنولوژی بالا در انحصار چند کشور معدود قرار دارد.

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به منظور استفاده از توان داخلی و قطع وابستگی، پروژه تدوین دانش فنی و ساخت این نوع مته را تعریف کرده است.

این مته پس از طراحی های پیچیده، ساخت و بررسی های آزمایشگاهی، در حفاری یکی از چاه‎ها مورد استفاده قرار گرفت که پس از تأیید کارشناسان حفاری مناطق نفت خیز جنوب، به مرحله تولید انبوه رسیده است.

مراسم رونمایی از این مته امروز با حضور رؤسای جهاد دانشگاهی کشور و استان خوزستان، مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و مدیران پژوهش فناوری، و پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران در مجتمع آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد.

در این مراسم همچنین رئیس و مجری پروژه ساخت مته دندانه ای جهاد دانشگاهی خوزستان گزارشی از روند ساخت این مته ارائه دادند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز