خبرگزاری کار ایران

حناچی خبر داد:

تصویب کلیات پهنه‌بندی سند توسعه مکران

asdasd
کد خبر : ۴۹۳۴۴۹

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با اعلام تصویب کلیات پهنه‌بندی سند توسعه مکران در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، مجموعه اقداماتی که در شورای‌عالی و در کارگروه تدوین سند توسعه مکران در این‌باره انجام شده را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، پیروز حناچی از سیاستگذاری برای سرمایه گذاری گسترده در شرق تنگه هرمز و در محدوده مکران که از خلیج گوا در شروع و چابهار، منطقه جاسک تا جنوب میناب را دربرمی‌گیرد خبر داد و گفت: تصمیم برای سرمایه گذاری و توسعه در سواحل جنوبی کشور، تصمیمی کلیدی- راهبردی است عملیاتی شدن این تصمیم راهبردی، مستلزم این است تا مطالعاتی صورت گیرد و امکانات، پتانسیل‌ها و قابلیت‌های منطقه به درستی شناسایی شود.

دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، افزود: این مطالعات از این جهت دارای اهمیت است که برنامه های مدنظر برای آن مناطق، حداکثر انطباق با طبیعت، عارضه‌های زیست‌ محیطی و مسائلی از این دست را داشته باشد؛ ضمن آنکه نوعی از تعادل منطقه‌ای را برای آبادانی این منطقه از کشور که کمتر توسعه را تجربه کرده است فراهم کند.

حناچی ادامه داد: دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، اطلاعات مناطقی که باید به نوع حفاظت شوند و نوع حفاظت آنها وکاربری‌هایی که تحت‌عنوان سرمایه‌گذاری‌های آتی می‌خواهد شکل پیدا کند را جمع‌آوری کرده است. همچنین، برنامه‌ریزی این استقرار و فعالیت در عرصه سرزمین از دیگر نکاتی است که در طرح به آن، نگاه همه جانبه شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کل منطقه مکران به ۴ سکانس تقسیم شده است به تشریح برنامه‌های موجود پرداخت و گفت: در سکانس اول، استقرار جمیعتی برای افق ۵ ساله حدود یک میلیون نفر پیش‌بینی شده است که حدفاصل شرق چابهار تا جنوب میناب مستقر می‌شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: اینکه جمعیت یک میلیونی و فعالیت ها چگونه در عرصه توزیع می‌شوند موضوع برنامه‌ای است که ما در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران تهیه کرده و به تصویب رساندیم. همچنین، تامین زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای، هماهنگی موضوع با حمل و نقل دریایی، توسعه بندر چابهار، اتصال خطوط ریلی به چابهار و هماهنگی‌های همه این اجزا با یکدیگر به گونه‌ای که این تعادل را برقرار کند، موضوع بحث‌مان است.

حناچی گفت: از حدود دو سال گذشته، مطالعاتی در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران آغاز شد که خوشبختانه مرحله اول این مطالعه به نتیجه و کلیات آن در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسیده است. در حال حاضر هم باید به این نکته توجه کنیم که این آغاز راه است. این آغاز تولید سندی است که سرمایه‌گذاری‌های آتی و فعالیت‌های بعدی را هدایت خواهد کرد و جزو برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تقریبا تمامی نقطه‌نظرات و مطالعات تمامی دستگاه‌ها،  مطالعه و جمع‌بندی شده است، گفت: پیش‌بینی شده که هرکدام از فعالیت‌های توسعه‌ای مکران از جنبه‌های اقتصادی و تجاری و همچنین شهری و توسعه‌ای در کدام مناطق باید استقرار پیدا کند و در کدام مناطق نباید استقرار داشته باشد.

حناچی گفت: کلیات سند در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در چند جلسه مطرح شده و در شورای برنامه‌ریزی سواحل مکران نیز طرح و مورد تایید و حتی تشویق قرار گرفت. این کلیات در شورای‌عالی شهرسازی و معماری تصویب شد.

وی تصریح کرد: کلیات سند توسعه مکران به عنوان سند زیردستی، برنامه‌ریزی های آتی را را شکل خواهد داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در کنار موضوع توسعه‌ای مکران، توجه به منافع افراد بومی، توجه به مسائل اجتماعی و توسعه متوازن اقتصادی از موضوعاتی است که در سند تصویبی شورایعالی شهرسازی و معماری ایران بر آن تاکید شده است.

حناچی تاکید کرد: در طرح توسعه مکران و تصویب کلیات سند آن، انتفاع مردم منطقه در دستور جدی است. همچنین، تلاش کردیم با تجربه‌ای که در منطقه پارس‌جنوبی داشتیم، اشتباهات دوره توسعه‌ای منطقه پارس جنوبی را در این منطقه تکرار نکنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز