خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر اقتصاد سیاسی در گفت‌وگو با ایلنا:

نیاز عربستان به افزایش قیمت نفت/ خرید تسلیحاتی از آمریکا با قیمت بالای نفت ممکن است

asdasd
کد خبر : ۴۹۲۵۷۶

یک تحلیلگر اقتصاد سیاسی گفت: عربستان برای انعقاد قراردادهای تسلیحاتی باید تامین بودجه شود بنا بر این راهی جز افزایش قیمت نفت ندارد.

اصغر زرگر، تحلیلگر اقتصاد سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره سفر ترامپ به عربستان و تاثیر آن بر بازار نفت و مشتقات آن اظهار داشت: 110 میلیارد دلار از قرارداد بین امریکا و عربستان مربوط به خرید سلاح است و این پول باید از منابع نفتی عربستان و منابع انرژی تامین شود.

وی افزود: البته برخی منابع مورد نیاز برای تامین ارز مورد نیاز ذخایر ارزی عربستان در اروپا و امریکا است اما مهم‌ترین منبع تامین ارز فروش نفت است، بنا بر این امکان دارد که ریاض با کمک شرکت های نفتی امریکا بخواهد از طریق اوپک قیمت نفت را بالا ببرد اما اکنون با توجه به توافق کاهش سقف تولید نباید بیش از حدی که تعیین شده نفت پمپاژ کند زیرا ورود بیش از نیاز نفت به بازار قیمت را پایین می آورد و این به ضرر عربستان است.

زرگر تصریح کرد: عربستان برای تامین هزینه های خرید تسلیحات و سرمایه گذاری خود در امریکا باید قیمت نفت را بالا ببرد برای این موضوع چند مکانیسم متصور بود یکی اینکه میزان تولید نفت را کاهش دهد و به کشورهای دیگر هم دیکته کند که تولیدشان را کاهش دهند و از این طریق با عرضه کمتر نفت در بازار قیمت را بالا ببرد شکل دیگر اینکه از طریق بورس بازی و شرکت های نفتی امریکا در بازار تحولاتی انجام دهند.

وی افزود: امکان این هم وجود دارد که با فعال کردن اقتصاد امریکا از طریق سرمایه گذاری ها و یا خرید تسلیحاتی تقاضای نفت در امریکا بالا برود، بنابراین به این صورت قیمت نفت در بازار جهانی تغییر کرده و روند صعودی بگیرد و این رویه راهی برای تامین مبالغ سرمایه گذاری در آمریکا است.

تحلیلگر اقتصادی- سیاسی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد با تعهداتی که عربستان در انعقاد قراردادهای تسلیحاتی پذیرفته خواه نا خواه باید تامین بودجه شود و با توجه به کسری بودجه که طی سال های متمادی داشته و هزینه هایی که در بحرین و یمن دارد راهی جز اینکه در درازمدت قیمت حامل های انرژی را بالا ببرد، ندارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز