خبرگزاری کار ایران

صادرات 164 میلیون دلاری فرش آذربایجان شرقی در سال 95

asdasd
کد خبر : ۴۹۲۱۴۲

رئیس اداره فرش سازمان صنعت معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی گفت:در سال 95، فرش دستباف آذربایجان شرقی به کشورهای خارجی به ارزش 164 میلیون دلار صادرات داشته است.

به گزارش ایلنا، « ناصر آویشن» با اعلام این خبر، افزود : پیش از این  به دلیل وجود تحریم ها صادرات فرش به کشورهای دیگر محدود بود، در حال حاضر تحریم ها رفع شده و در صددیم در سال 96 با اهتمام جدی این رقم را افزایش دهیم .

وی با اشاره به اینکه برای افزایش صادرات نیاز به زیر ساخت است، اعلام کرد:برخی از عوامل در ارتقاء کیفیت فرش، نقش به سزایی دارند، اهم این عوامل تولید و تولید کننده ی فرش است که باید تقویت شوند. همچنین پوشش بیمه ای بافنده ها، ارائه ی فرش با قیمت واقعی به بازار، از جمله ی این عوامل است.

وی در خصوص آسیب هایی که هنرمندان فرش با آن دست و پنجه نرم می کنند، بیان کرد:فرش به عنوان صنعتی اشتغال زا در استان است.در قبال زحمات زیادی که بافندگان برای تهیه فرش متحمل می شوند، دستمزد بافندگان باید اصلاح شود چرا که این موضوع در ارتقاء کیفیت فرش نقش موثری دارد.

وی ادامه داد:دولت در خصوص معیشت بافندگان نمی تواند وارد بخش اجرایی شود بنابراین باید بخش خصوصی تقویت شود.

آویشن با بیان اینکه صنعت فرش در اشتغال زایی نقش به سزایی دارد، گفت:طبق آخرین امار مربوط به سال 94، 275 هزار نفر بافنده در استان وجود دارد که این تعداد اشتغال مستقیم در فرش داشته اند.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه فرش نیز از قالیبافان حمایت می کند، اعلام کرد: علی رغم جمایت های اتحادیه فرش، این بخش نمی تواند در حوزه ی صادرات وارد شود. صاحبان فرش باید در خصوص چگونگی از دست دادن بازار تحقیق کنند، و در گام اول بازار را تثبیت کرده و بازار شناسی کنند. در گام بعدی باید در خصوص افزایش فروش آسیب شناسی کنند.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی پایتخت جهان در زمینه ی فرش دستباف بوده است، بیان کرد: استان ما که دارای تمدن دیرینه ای در صنعت فرش است و با توجه به اینکه تاریخ فرش به دوره ی مادها می رسد باید این جایگاه تاریخی خود را حفظ کند.تشکلات فرش در سال 96، باید تقویت و تعامل داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه آذربایجان شرقی در کشور رتبه ی نخست فرش را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد:آذربایجان شرقی در طرح و نقشه ی فرش حرف اول را می زند و در بین استان ها در جایگاه نخست کشوری قرار گرفته است. همچنین در سردرود نیز پیشرفت های چشمگیری در تابلو فرش شده است که تلاش هنرمندان تابلو فرش در این زمینه قابل تحسین است.

آویشن با بیان اینکه نظارت بر توزیع مواد نامرغوب فرش از سوی بازرسی انجام شده است، متذکر شد:بازار فرش فروشان خواستار اجرایی شدن  دوباره ی این مصوبه هستند چرا که مواد اولیه غیر استاندارد و رنگ های شیمیایی به صنعت فرش ضربه ای بزرگ وارد می کند.

وی ادامه داد: صنعت فرش برای استان سرمایه ای بزرگ و ارزشمند است چرا که اشتغال زایی در این صنعت بسیار چشمگیر است.  40 رشته مرتبط با فرش است . تشکلات وابسته به فرش نیز باید در این راستا تقویب شده و صنعت فرش به جایگاه اصلی خود دست یابد و بازار های فروش را گسترش دهد.

وی با اشاره به اینکه صنعت فرش استان به کشورهای مختلف جهان صادر می شود، افزود:صنعت فرش استان به کشور های آلمان، آمریکا، عربستان، امارات متحده ، لبنان، پاکستان، سوئیس، ایتالیا، کانادا، انگلستان و آفریقای جنوبی صادر شده است.در بین این کشور ها، کشورهای عربی و آلمان بیشترین متقاضی فرش بوده اند.

رئیس اداره ی فرش خاطر نشان کرد:در صنعت فرش قبلا 80 هزار نفر بیمه بودندولی در حال حاضر 36 هزار نفر بیمه ی قالیبافی تحت پوشش بیمه ای هستند. در سال 96، خواستار به روز رسانی بیمه ی قالیبافی تشکلات فرش هستیم و از تعاونی های شهری می خواهیم آمار واقعی بخش فرش را اعلام کند.

وی در خصوص خدماتی که اتحادیه فرش برای بافندگان ارائه می دهد، اظهار کرد:در سال گدشته اتحادیه ی فرش دوره ی رفو گری و بهبافی برای بافندگان برگزارکرد و 40 نفر از این صنف شرکت مودند، نخبگانی از استان برای آموزش بافندگان دعوت شد. همچنین ساماندهی بخش صادرات کارگاه های متمرکز، غیر متمرکز نیز در سال جاری مدنظر است.

وی ادامه داد:در کنار حمایت از بافندگان فرش،در سال 96 برای بافندگانی که در سال 95 ثبت نام کرده اند، تسهیلاتی ارائه خواهد شد. همچنین نمایشگاه دایمی فرش دستباف تبریز را پیگیری می کنیم که برگزار شود.در این نمایشگاه تمامی مراحل تولید فرش به نمایش در می آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز