خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر حوزه انرژی در گفت‌وگو با ایلنا:

اراده رستم قاسمی برای فروش نفت به افراد؛ حتی قبل از تحریم‌ها وجود داشت/ حضور اپوزیسیون صنعت نفت در ستاد رئیسی

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۲۱۶

مهدی افشارنیک گفت: در دولت قبل، رئیس جمهوری داشتیم که حرفش مبازره با مافیای نفت بود اما مافیای نفت از نظر او کیست؟ برخی اشخاصی هستند که منتسب به جناح دیگرند، آنها اخراج شدند، اما احساس کردند که هنوز اقدامات‌شان به ثمر نرسیده در نتیجه علیه عقلانیت موجود در نفت و علیه نظم 100 ساله آن آشوب کردند.

مهدی افشارنیک، تحلیلگر حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره حضور برخی وزرای نفت دولت احمدی‌نژاد در ستاد ابراهیم رئیسی، گفت: روندی که در وزارت نفت این افراد جاری بود، روند عقلانی نبود و خواه ناخواه کشور را با فساد مواجه می‌کرد. علیرغم اینکه سیستم اداری و بوروکراسی نفت در آن زمان هشدارهای لازم را به وزرا داده بودند،  همواره برخلاف رویه‌های اداری و تثبیت شده عقلانی نفت رفتار می‌شد.

 وی افزود: به طور مثال در موضوع سوآپ علیرغم این که شرکت نیکو و واحد بین الملل شرکت نفت مخالف بودند و در قالب نامه رسمی به میرکاظمی هشدارهای لازم را داده بودند، او با مسئولیت خودش دستور توقف را داد که خسارت زیادی متوجه کشور شد. یا قراردادی که با پایانه‌های سومد مصر بسته شده بود، نیز به همین منوال لغو شد و این در حالی است که این قرارداد برای بازاریابی و مارکتینگ ایران موقعیت بسیار فوق العاده‌ای بود زیرا با توجه به اینکه عربستان هم 30 درصد آن پایانه را در اختیار داشته شرکت نیکو توانسته بود قرارداد خوبی ببندد.

افشارنیک اظهار داشت: اخراج نیروهای متخصص انسانی و کمیته انتصابات غیر متخصصی را که میرکاظمی تعیین کرده بود بیش از سواپ و مباحث مالی به کشور ضربه وارد کرد چرا که شکل گیری و تربیت نیروی متخصص نفتی بسیار هزرینه بر است اما این شخص خیلی راحت موجبات  مهاجرات نخبگان به بیرون از سیستم نفتی و خارج از کشور را فراهم کرد تا هزینه‌های آن را وزارت و شرکت نفت متحمل شوند.

وی در ادامه به دوران وزارت نفت رستم قاسمی پرداخت و گفت:  آن زمان در دوران سخت تحریم‌های نفتی قرار داشتیم که اوج معضلات اون دوره شکل‌گیری پدیده بابک زنجانی بود. بنا به گفته عاصمی‌پور، مدیرعامل وقت شرکت نیکو، رستم قاسمی حتی قبل از تحریم هم اراده داشت که نفت خارج از رویه‌های فروشی که واحد بین الملل تعیین کرده بود به اشخاص داده شود که نسبت به آن مقاومت شد.

این تحلیلگر حوزه انرژی تصریح کرد: این افراد با توجه به روحیه و کنش خاص سیاسی که دارند بر علیه عقلانیت، تدبیر و تعادل رفتار می‌کنند و در اجرا  علیه عقلانیت موجود آشوب به پا می‌کنند و در دورانی که مسئولیت داشتند خودشان به اپوزیسیون نفت تبدیل شدند.

وی با بیان اینکه میرکاظمی خودش اپوزیسیون نفت بود یعنی تمام دستورات و فرامینی که دنبال کرد بر ضد نفت بود، افزود: این رویه یکی از اتفاقات نادر بود. در دولت قبل، رئیس جمهوری داشتیم که حرفش مبازره با مافیای نفت بود اما مافیای نفت از نظر او کیست؟ برخی اشخاصی هستند که منتسب به جناح دیگرند، آنها اخراج شدند، اما احساس کردند که هنوز اقدامات‌شان به ثمر نرسیده در نتیجه علیه عقلانیت موجود در نفت و علیه نظم 100 ساله آن آشوب کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز