خبرگزاری کار ایران

علی شهرویی در گفت‌وگو با ایلنا:

مردم و فعالان اقتصادی مایل به بازگشت تحریم‌ها نیستند/ آمارهای قالیباف در خصوص نفت و اشتغال نادرست است

asdasd
کد خبر : ۴۸۸۵۴۰

محمدباقر قالیباف در سخنرانی تبلیغاتی خود در خوزستان بار دیگر به ارائه آمارها و طرح ادعاهایی پرداخت که به اعتقاد کارشناسان در فضایی هیجان زده بیان شد و از دقت و انسجام برخوردار نبود.

علی شهرویی، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص ادعاهای مطرح شده توسط قالیباف توضیحاتی ارائه داد که در ادامه می‌خوانید:

قالیباف در سفر انتخاباتی خود به خوزستان سخنانی را در خصوص مشکلات خوزستان و کشور مطرح کردند. نظر شما در خصوص این سخنان چیست؟

من مشروح سخنان آقای قالیباف را در سایت ایشان خواندم. به نظرم مباحث مطرح شده توسط ایشان کمی جای بحث و تامل دارد.

گرچه این سخنرانی انتخاباتی و در یک فضای احساسی بود و به همین دلیل از انسجام کافی برخوردار نبود اما به نظر من از دقت کافی هم برخوردار نبود.

لطفا بیشتر توضیح دهید.

آقای قالیباف اخیراً اعداد و ارقامی که به کار می برند از دقت کافی برخوردار نیست و نادرست است. به عنوان یک کارشناس از اینکه اعلام کردند روزانه هزاران کارخانه در کشور تعطیل شده متعجب شدم. شما اگر هزاران کارخانه در روز را مثلا 5000 در نظر بگیرید و در عدد 365 روز ضرب کنید و به دوره تقریباً 4 ساله آقای روحانی تعمیم دهید عددی بیش از 7300000 کارخانه بدست می آید ، که این عدد از مجموع کارخانجات خاورمیانه نیز بیشتر می شود.

متاسفانه در بحث یارانه ها هم که مجدداً مطرح کرده اند به نظر می رسد همین گونه است. می دانیم که دولت در سال گذشته بیش از 43 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کرده است.اگر این عدد طبق وعده های کاندیداها  3 برابر شود مبلغ آن 129 هزار میلیارد تومان خواهد بود. مبلغ کارانه وعده داده شده برای 5 میلیون نفر در سال هم 15 هزار میلیارد تومان می شود. جمع این دو عدد 144 هزار میلیارد تومان است در حالیکه پیش بینی مجموع درآمد نفت در بودجه سال جاری 111 هزار میلیارد تومان است. که آن هم طبق قانون 20 درصد از آن به صندوق توسعه ملی و 14.5 درصد از آن نیز به وزارت نفت بابت هزینه های آن تعلق می گیرد. یعنی وعده غیر قابل تحقق آقای قالیباف و البته آقای رییسی از مجموع درآمد نفت بیشتر است.

یعنی 111 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی داریم و 144 هزار میلیارد تومان آقای قالیباف وعده انتخاباتی تنها در یک مورد داده اند یعنی حتی اگر توسعه و طرح های عمرانی و اشتغال هم متوقف شود و هزینه های وزارت نفت و سهم صندوق توسعه ملی هم پرداخت نشود باز هم باید منابعی از محل دیگری کشف شود و به درآمد نفت اضافه گردد تا بتوان این وعده را تحقق بخشید. به نظر من این اعداد مثل همان مجموع 200 هزار شغل مستقیم و 400 هزار اشتغال غیر مستقیم بازاء تولید یک میلیون تن محصول که پیش از این توسط آقای قالیباف مطرح شده بود، اعدادی غیر واقعی و نادرست است.

قالیباف در خصوص عدم تحقق قانون اختصاص درصدی از درآمد نفت به مناطق محروم نفت خیز نیز اعلام کرده اند که این مبلغ تخصیص نمی یابد آیا این حرف واقعیت دارد؟

پاسخ آقای قالیباف دو روز بعد از سفر ایشان مشخص شد. آقای زنگنه وزیر نفت برای افتتاح چند طرح اعم از مدرسه و بیمارستان و.. در مناطق محروم دشت آزادگان به این منطقه سفر کردند و آخرین طرح های تکمیل شده از محل این درصد تخصیص یافته را افتتاح کردند.

احتمالاً ایشان از اینکه در وزارت نفت مدیریتی برای نظارت و اجرای این قانون وجود دارد اطلاعی نداشته اند.

قالیباف سخنانی را در خصوص اینکه مردم ما را از جنگ و تحریم نترسانید نیز بیان کردند به نظر شما هدف از بیان این بحث ها چیست؟

من ترجیح می دهم در حوزه های انرژی و صنعت بحث کنم و مباحثی از این دست را به دولتمردان و اهل سیاست واگذار کنم. اما از دیدگاه یک کارشناس صنعتی و اقتصادی کشور برداشت شخصی خود را می گویم: از نظرمن نه تنها فعالان اقتصادی و صنعتی بلکه عموم مردم هم مایل به بازگشت تحریم ها نیستند و به نظر می رسد این نگرانی بدلیل خواستگاه مشترک سیاسی اجتماعی آقای قالیباف و آقای احمدی نژاد، در جامعه به شکل جدی وجود دارد. از دید مردم مسیر حضور هر دوی آنها در انتخابات ریاست جهموری نیز از کانال یک جریان در شورای شهر تهران بوده است. لذا به نظر می رسد نه تنها رفتارهای انتخاباتی بلکه این شباهت ها نیز مردم را نسبت به بازگشت تحریم ها در صورت حاکم شدن این جریان نگران کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز