خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران؛

راه آهن قزوین – رشت تابستان افتتاح می شود/ مذاکره با آذری‌ها برای تامین مالی راه‌آهن رشت – آستارا

asdasd
کد خبر : ۴۸۵۵۱۷

وزیر راه و شهرسازی از افتتاح راه‌آهن قزوین – رشت در تابستان سال جاری خبر داد و گفت: این راه‌آهن در دو مسیر رشت – انزلی و رشت – آستارا ادامه پیدا می‌کند که برای تامین مالی منابع پروژه رشت – آستارا با آذری‌ها وارد مذاکره شده‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس آخوندی در جمع خبرنگاران در حاشیه بازدید از راه آهن قزوین – رشت اظهار داشت: راه آهن قزوین – رشت یکی از اصلی‌ترین محورهای ریلی کشور محسوب می‌شود و جزو حلقه‌های مفقودی ریلی ایران بوده است.

وی ا اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژه ریلی قزوین – رشت ادامه داد: این پروژه به دلیل اهمیت در اولویت قرار گرفت و امروز پیشرفت فیزیکی بیش از 91 درصد دارد و در تابستان سال جاری به اتمام می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کار در  شرایط جغرافیایی سخت قزوین – رشت گفت: این محور ریلی از منطقه کوهستانی و جنگلی عبور می‌کند و پیچیدگی‌های فنی بسیار زیادی دارد که کار را سخت‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه در پروژه راه آهن قزوین – رشت 25 کیلومتر تونل وجود دارد گفت: طول پل‌های این پروژه به 7.8 کیلومتر می‌رسد و وجود پل‌ها و تونل‌های متعدد ساخت پروژه را سخت‌تر کرده است.

وی با تاکید بر معماری راه قزوین – رشت اظهار داشت: با توجه به اینکه محور این محور ریلی از مناطق کوهستانی عبور می‌کند به معماری راه این پروژه بسیار توجه داشته ایم و افزون بر مسائل فنی پل‌ها به زیبایی آنها هم پرداخته‌ایم.

آخوندی با بیان اینکه محور قزوین – رشت جنوب کشور را به شمال و کشورهای آسیای میانه متصل می‌کند گفت: راه‌آهن قزوین – رشت و امتداد آن به آستارا و کشور آذربایجان اتصال دیگری است بین ایران با کشورهای اروپایی و این یک پروژه استراتژیک برای ایران و کشورهای همسایه محسوب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیا ن اینکه سرعت سیر در این راه‌آهن 160 کیلومتر بر ساعت است گفت: با اتمام این پروژه بخش عمده‌ای از بارو مسافر از جاده به ریل منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت روز این پروژه (محور قزوین – رشت) 2500 میلیارد تومان است گفت: بخش اعظمی از کار انجام شده است و تابستان سال جاری این پروژه به افتتاح می‌رسد.

آخوندی با اشاره به ساخت ایستگاه‌های ژ قزوین – رشت گفت: برای این محور ایستگا‌ه‌های متعددی در حال

ساخت است که مجموع مساحت ایستگاه‌ها به 33 هزار مترمربع می‌رسد.

وی تاکید کرد: با توجه به سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم مبنی بر ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن در داخل شهر بنا بر این شد که ایستگاه رشت که در پنج کیلومتری این شهر قرار داشت به داخل شهر منتقل شود تا امکان دسترسی مردم به ایستگاه راحت‌تر باشد.

آخوندی با اشاره به ادامه مسیر راه آهن قزوین – رشت به سمت انزلی و استارا اظهار داشت: تغییراتی را در این طرح ایجاد کردند مبنی بر اینکه از ایستگاه رشت راه‌آهن در دو مسیر رشت- انزلی و رشت – آستارا ادامه پیدا کند. بنا است که ایستگاه راه آهن انزلی را در بندر انزلی احداث کنیم که حمل و نقل ترکیبی در این منطقه ایجاد شود و مردم هم به سهولت به ایستگاه‌های بندری راه‌آهنی در کنار هم دسترسی داشته باشند.

آخوندی تاکید کرد: البته ساخت راه‌آهن از داخل شهر انزلی کار سختی است که ایجاد حمل و نقل ترکیبی ارزش این سختی کار را دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساخت محور ریلی رشت – آستارا گفت: احداث این محور تقاضای کشورهای متعدد آسیای میانه است و ما هم آن را دنبال می‌کنیم. اولین اقدام ما این بود که راه‌آهن از آستارای ایران به آستارای آذربایجان به طول هشت کیلومتر متصل شد. گام بعدی این است که مذاکرات درباره تامین منابع مالیی نهایی شود.

وی با اشاره به درخواست شرکت‌های خارجی برای تامین مالی پروژه راه آهن رشت – آستارا اظهار داشت: اخیراً با کشور آذربایجان مذاکراتی را برای تامین مالی این پروژه داشتیم. برای کشورهای خارجی موضوع مهم این بود که ریل به رشت برسد و پس از اینکه این اطمینان حاصل شد گروه‌های مختلفی برای حضور در این پروژه وارد مذاکره می‌شوند.

آخوندی با بیان اینکه یکی از مشکل‌ترین بخش کار در این پروژه تملک اراضی است گفت: برآوردها این است که در صورت تامین مالی پروژه راه‌آهن رشت – آستارا در طول سه سال ساخته شود البته در انجام مذاکرات نهایی این موضوعات به صورت دقیق مشخص می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تمام سعی ما این است که اندیشه توسعه شبکه ریل‌پایه فراگیر شود اظهار داشت: تبدیل توسعه شبکه ریلی به دغدغه عمومی خرد بسیار زیادی می‌خواهد و تمام تلاش ما این است که این اقدامات و اندیشه‌ها تا تحت تاثیر اتفاقات لحظه‌ای قرار بگیرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز