خبرگزاری کار ایران

بیانیه جمعی از کارشناسان و متخصصان صنعت نفت درباره برخی جوسازی‌ها علیه افتتاح فازهای پارس جنوبی

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۰۱۳

علی رغم افزایش پوشش گازرسانی سراسری از 85 درصد در ابتدای دولت یازدهم به 91 درصد در پایان سال 1395 و افزایش پوشش گازرسانی به روستاها از 55 درصد در ابتدای دولت یازدهم به 74 درصد در پایان سال 1395 وسرمای شدید حاکم بر کشور و قطعی گاز وارداتی از ترکمنستان در سال 1395 و همچنین کاهش سهم استفاده از سوخت مایع در نیروگاه ها از 43 درصد در سال 1392 به 14 درصد در سال 1395 و جایگزینی آن با گاز طبیعی، متوسط میزان تزریق گاز به مخازن نفتی در دولت یازدهم نسبت به دولت دهم تقریبا ثابت مانده و تغییری نکرده است.

به گزارش ایلنا، همزمان با افتتاح تاریخی 6 فاز میدان پارس جنوبی در سال مزین به نام "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال"با حضور رئیس محترم جمهور در 27 فروردین ماه، خبرگزاری فارس بیانیه ای را با نام "جمعی از کارشناسان صنعت نفت" منتشر کرده است که طی آن با کنار هم گذاشتن مطالب نادرست متعددی که در خوش بینانه‌ترین حالت، حکایت از مغشوش بودن ذهن تنظیم کنندگان این بیانیه و عدم آگاهی آنها از اقدامات صورت گرفته دارد، تلاش فراوانی شده است که کام ملت ایران را از پیشرفت های چشمگیر فرزندان خود در صنعت نفت کشور تلخ نماید. هر چند که بیانیه مذکور را سرشار از اغراض سیاسی دیدیم اما از آن جا که به امضای جمعی از کارشناسان صنعت نفت منتشر شده لازم دانستیم ما نیز به عنوان کارشناسان صنعت نفت به آن پاسخ دهیم. در این خصوص پیش از آنکه پاسخ برخی از ابهامات و اتهامات بیان شده در بیانیه مذکور بیان گردد، لازم است تاکید شود شکل و محتوای مطلب منتشر شده بیش از آنکه یک بیانیه حرفه ای و فنی متناسب با نام مجعولی که برای آن انتخاب شده است باشد،

به شبنامه ای می ماند که متاسفانه از تریبون یک خبرگزاری رسمی و مرتبط با نهادهای انقلابی و رسمی منتشر شده است. لذا جای این گلایه وجود دارد که چرا خبرگزاری یک نهاد انقلابی که مدعی حرکت در مسیر منویات مقام معظم رهبری است، در جشن شادمانی ملت ایران در به ثمر رساندن تلاش فرزندان خود در

سخت ترین شرایط و دستیابی به این تولید غرورآفرین ناراحت و مستاصل است و با انتشار چنین شب نامه‌های مشوشی سعی در بی اهمیت جلوه دادن این اقدامات و تلاش های تاریخی صورت گرفته دارد؟

آیا این قبیل رسانه‌ها اطلاع ندارند که بعد از تلاش مستمر متخصصان و کارشناسان حقیقی صنعت نفت کشور در افزایش تولید از این میدان مشترک در دولت یازدهم، قطر بعد از 12 سال که توسعه فازهای جدید خود در این میدان را متوقف کرده بود و با خیالی آسوده به تولید از آن می پرداخت، مجددا برنامه های جدیدی را برای افزایش تولید اعلام کرده است؟ و این گواهی است بر واقعی و موثر بودن اقدامات توسعه ای انجام شده در دولت یازدهم. 

در ادامه، پاسخ مختصر مهمترین ادعاهای مطرح شده در بیانیه مذکور برای روشن شدن افکار عمومی و اطلاع مردم شریف ایران ارائه می شود.

  1. ادعای کند شدن روند توسعه طرح های پارس جنوبی در دولت یازدهم:

با وجودی که در طول دولت نهم و دهم بیش از 35 میلیارد دلار برای توسعه فازهای پارس جنوبی هزینه شده است، بدلیل اینکه رویکرد و توجه اصلی مدیریت کلان وزارت نفت معطوف به انجام پروژه ها بوده است و نه افزایش تولید، متاسفانه بجز فازهای 6،7و 8 و همچنین 9 و 10 که قرارداد آنها نیز در دولت هشتم منعقد شده بود و به ترتیب با 68 درصد و 23/30 درصد تحویل دولت نهم شده بود، هیچ فاز دیگری به مدار تولید افزوده نشده است. در حالی که دولت یازدهم با تغییر این رویکرد و تمرکز بر تحقق افزایش تولید از این میدان مشترک، ابتدا فازهای در دست اجرا را اولویت بندی کرده و با اختصاص اصولی و دقیق تمرکز و توان مدیریتی و اجرایی و همچنین منابع مالی به این طرح ها، با وجود افت قیمت های جهانی نفت خام و قرارداشتن بیشتر عمر دولت یازدهم در دوره تحریم های شدید و ظالمانه، موفق به راه اندازی 11 فاز استاندارد در این میدان شده است. در نتیجه این تغییر رویکرد، میزان ظرفیت تولید میدان پارس جنوبی از 285 میلیون متر مکعب در روز در پایان دولت دهم به بیش از 575 میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا کرده است که حکایت از رشد 2 برابری نسبت به زمان آغاز دولت یازدهم دارد. این در حالی است که همان طور که ملت شریف ایران مستحضرند، تحریم های شدید و ظالمانه از سال 1391 شدت گرفته و تا نیمه سال 1394 نیز ادامه داشته است و لذا دولت های نهم و دهم کمتر از 2 سال با این تحریم ها مواجه بوده اند و علی الاصول می بایست با درآمدهای تکرارنشدنی آن دوره بدلیل قیمت بالای نفت خام، میزان قابل توجهی به تولید کشور اضافه می کردند نه اینکه صرفا با هزینه کَرد منابع مالی در پروژه های متعدد، دست کشور را از افزایش تولید گاز خالی نگهدارند.

همچنین در بیانیه مذکور اعلام شده است که درصد پیشرفت فیزیکی طرح های تحویل داده شده به دولت یازدهم نسبت به دولت دهم کند شده است. در این خصوص لازم است به سه نکته اشاره شود:

الف- کسانی که با ادبیات مدیریت پروژه آشنا هستند اطلاع دارند که سرعت، ریسک و دقت مورد نیاز در مراحل پایانی پروژه که مراحل نصب و راه اندازی است با مراحل میانی پروژه بسیار متفاوت است و این مهم سبب می شود رشد پیشرفت فیزیکی طرح ها (نه فقط درپروژه های پارس جنوبی که در تمامی طرح ها) آهسته تر از مراحل ابتدایی پروژه باشد و این اصل در تمام دروس مدیریت پروژه نیز تدریس می شود.

ب- متاسفانه وزن دهی فعالیت ها در قراردادهای واگذار شده در دولت نهم و دهم اصولی نبوده است. به نحوی که پیمانکاران برای دریافت زودهنگام هزینه های طرح از کارفرما، وزن دهی فعالیت های پروژه را به گونه ای تنظیم کرده اند که وزن بالایی به سفارش گذاری و خرید کالاها و تجهیزات تعلق گیرد. بنابراین با

سفارش گذاری این کالاها و خرید آنها، درصد پیشرفت فیزیکی بالایی به کارفرما اعلام شده است و عملا" هزینه های اجرای طرح را پیش از اجرای کامل آن در اختیار گرفته اند، از همین جهت بسیاری از طرحهایی که به این دولت تحویل شده، پیمانکاران آن بسیار بیشتر از کار انجام شده پول گرفته بودند.

ج- به اذعان پیمانکاران داخلی فعال در توسعه میدان پارس جنوبی درصدهای اعلام شده پیشرفت فیزیکی طرح ها واقعی نبوده و به همین دلیل در بسیاری از موارد کار در پیشرفت های بالای 100 درصد و تا 120 درصد تکمیل شده که این امر نشان دهنده دقیق نبودن آمار ارائه شده است.

با این وجود متوسط رشد پیشرفت فیزیکی طرح های افتتاح شده در فروردین سال جاری، 74/0 درصد در ماه بوده که رقم قابل ملاحظه و مطلوبی است.

  1. ادعای به تعویق انداختن زمان افتتاح این فازها به ایام انتخابات:

بدلیل تاکید مکرر رییس جمهور محترم و رویکرد وزارت نفت در دولت یازدهم، تنها طرح هایی مورد افتتاح رسمی قرار می گیرند که بهره برداری ایمن آنها تثبیت شده و طرح کاملا" به اتمام رسیده باشد. به همین دلیل در دولت یازدهم چنانچه بخشی از کار پروژه که البته مانع تولید ایمن و تثبیت شده نباشد، اما تکمیل و راه اندازی نشده باشد، در مراسم افتتاح بصورت شفاف و بر اساس اصل صداقت بیان شده است. بعنوان نمونه در سفر اخیر رئیس محترم جمهور به عسلویه ایشان دو طرح بزرگ پتروشیمی دیگر بنام پردیس 3 با ظرفیت 1 و نیم میلیون تن و متانول کاوه به عنوان بزرگترین واحد متانول دنیا به ظرفیت 2 و نیم میلیون تن که در آستانه بهره برداری قرار دارند را افتتاح نکردند. همچنین وقایع نگاری نصب و راه اندازی تاسیسات فازهای افتتاح شده در جدول زیر بیانگر آن است که احداث و راه اندازی بخشی از تاسیسات اصلی طرح در ماه های پایانی سال 1395 به اتمام رسیده است و اینگونه که در بیانیه مذکور ادعا شده که از زمان تکمیل طرح های افتتاح شده زمان بسیار زیادی گذشته باشد نبوده است.

فازهای 20 و1 2 پارس جنوبی

فاز 19 پارس جنوبی

فازهای 17 و 18 پارس جنوبی

راه اندازی سکو فاز 20

7/12/95

راه اندازی سومین سکو

25/1/95

راه اندازی چهارمین سکو

25/12/95

راه اندازی سکو فاز 21

30/8/95

راه اندازی دومین سکو

19/7/95

راه اندازی سومین سکو

14/1/95

راه اندازی چهارمین ردیف

25/1/96

راه اندازی اولین سکو

13/4/95

راه اندازی دومین سکو

25/8/94

راه اندازی سومین ردیف

28/12/95

راه اندازی چهارمین ردیف

21/12/95

راه اندازی اولین سکو

6/3/94

راه اندازی دومین ردیف

1/10/95

راه اندازی سومین ردیف

15/8/95

راه اندازی چهارمین ردیف

19/10/94

راه اندازی اولین ردیف

7/6/95

راه اندازی دومین ردیف

24/4/95

راه اندازی سومین ردیف

18/9/94

پیشرفت فیزیکی در پایان مرداد 1392

37/79 درصد

راه اندازی اولین ردیف

20/2/95

راه اندازی دومین ردیف

16/12/93

 

 

پیشرفت فیزیکی در پایان مرداد 1392

60 درصد

راه اندازی اولین ردیف

1/11/93

 

 

 

 

پیشرفت فیزیکی در پایان مرداد 1392

22/50 درصد

 

البته خط مشی دولت یازدهم در افتتاح طرح ها و پروژه‌ها بر خلاف دولت گذشته است. چرا که به عنوان نمونه افتتاح فازهای 6،7 و 8 در 30 مهر 1387 با حضور آقای احمدی نژاد در شرایطی انجام شده است که این فازها تا بهمن ماه سال 1387 تولیدی نداشته اند. همچنین فازهای 9 و 10 پارس جنوبی نیز در آستانه انتخابات سال 1388 و در اسفند ماه 1387 توسط آقای احمدی نژاد افتتاح شده اند. در حالی که تولید از این فازها از آذر 1389 آغاز شده و تثبیت تولید این فازها نیز عملا از تیرماه 1390 محقق شده است. این در حالی است که واحدهایی از فازهای افتتاح شده چند ماه قبل به تولید رسیده بودند و هنگام راه اندازی کامل افتتاح نشدند.

  1. ادعای بی توجهی نسبت تزریق گاز به مخازن نفتی و توسعه واحدهای پتروشیمی در دولت یازدهم

علی رغم افزایش پوشش گازرسانی سراسری از 85 درصد در ابتدای دولت یازدهم به 91 درصد در پایان سال 1395 و افزایش پوشش گازرسانی به روستاها از 55 درصد در ابتدای دولت یازدهم به 74 درصد در پایان سال 1395 وسرمای شدید حاکم بر کشور و قطعی گاز وارداتی از ترکمنستان  در سال  1395 و همچنین کاهش سهم استفاده از سوخت مایع در نیروگاه ها از 43 درصد در سال 1392 به 14 درصد در سال 1395 و جایگزینی آن با گاز طبیعی، متوسط میزان تزریق گاز به مخازن نفتی در دولت یازدهم نسبت به دولت دهم تقریبا ثابت مانده و تغییری نکرده است.  لذا اتهام بی توجهی به این مقوله در حالی که در دولت گذشته نیز با وجود مصرف گاز کمتر در نیروگاه ها و شبکه خانگی همین میزان تزریق شده است جای تعجب دارد.

در خصوص توسعه واحدهای پتروشیمی نیز شایان ذکر است که در دولت یازدهم در شرایط استثنایی و درخشان، 13 مجتمع پتروشیمی راه اندازی شده است که تا پایان سال 1396 نیز 3 طرح دیگر نیز راه اندازی خواهد شد. همچنین میزان تولید محصولات پتروشیمی با حدود 10 میلیون تن افزایش از 6/40 میلیون تن در سال 1392 به 2/50 میلیون تن در سال 1395 رسیده است.

  1. ادعای بی بهره ماندن مردم ایران از ثمرات افزایش تولید از میدان پارس جنوبی بدلیل محدودیت در ظرفیت انتقال گاز کشور از عسلویه

نادرست بودن این ادعا به قدری بدیهی و آشکار است که نیازی به پاسخ ندارد. اما به اطلاع می رساند ظرفیت خطوط لوله نصب شده و موجود در منطقه عسلویه برای انتقال گاز تولیدی میدان پارس جنوبی بالاتر از میزان گاز تولیدی است که پس از مصرف واحدهای پتروشیمی موجود در منطقه عسلویه برای مصرف به شبکه سراسری ارسال می شود.  البته با توجه به استمرار افزایش تولید از میدان پارس جنوبی در سال های آتی،

برنامه هایی برای احداث خطوط لوله انتقال گاز در دست اقدام است که طبق برنامه زمان بندی مشخص در حال انجام است.

در پایان تاکید می شود انتشار این مطالب مغشوش و نادرست توسط برخی رسانه‌ها کشور در حالی است که بدلیل نگاه ملی وزارت نفت به موضوع توسعه پارس جنوبی اولا" همه دست اندرکاران پارس جنوبی در

دولت های قبل اعم از وزرای سابق نفت ، مدیران عامل وقت شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز پارس برای حضور در مراسم افتتاح دعوت رسمی شده بودند که برخی از این مدعوین نظیر مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران در دولت دهم جناب آقای مهندس قلعه بانی و همچنین مدیرعامل سابق شرکت نفت گاز پارس در دولت دهم جناب آقای مهندس زهیری در مراسم حاضر بودند. ثانیا توجه شما را به بخشی از سخنان وزیر محترم نفت جناب آقای مهندس زنگنه در مراسم افتتاح 27 فروردین 1396 و در حضور رئیس جمهور جلب می کنیم:" افتخاری که امروز در صنعت نفت حاصل شده است، متعلق به ملت ایران است. بعضی ها می گویند که این دولت کار کرده، آن دولت کار کرده اما من این را فراتر از یک دولت می دانم و من این موفقیت و افتخار را تقدیم مقام معظم رهبری، ملت ایران، خانواده شهدا و ایثارگران می کنم که به ما درس دادند که چگونه برای آرمانهای متعالی فداکاری و از جان گذشتگی کنیم؛

ما باید برای آینده کشورمان ملی نگاه کنیم. وزیر نفت همچنین از وزرای نفت و مدیران عامل پیشین شرکت ملی نفت تشکر ویژه کرد".

بنابراین چنانچه سخنان و رفتار وزارت نفت دولت یازدهم را در کنار رفتار مدعیان امروزین در دولت نهم قرار دهیم که طرح توسعه فازهای 6و7 و 8 پارس جنوبی را که با 68 درصد و فازهای 9و 10 را با بیش از 30 درصد در مرداد 84 تحویل گرفتند و بدون اشاره به زحمات و تلاش تیم های قبلی در آستانه انتخابات سال 88 بصورت نیمه تمام افتتاح کردند چه باید گفت؟ بی شک، اندکی انصاف و اخلاق می تواند فضای بهتری برای زیستن ایران و ایرانیان در این مرز و بوم فراهم نماید.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز