خبرگزاری کار ایران

چیت‌چیان خبر داد:

ورود ۱۹۰ میلیون مترمکعب آب سرریز باران به دریاچه ارومیه

asdasd
کد خبر : ۴۸۰۳۵۰

وزیر نیرو از ورود ۱۹۰ میلیون مترمکعب آب‌سرریز استان‌های کردستان، آذربایجان‌غربی و شرقی به دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش ایلنا، حمید چیت‌چیان در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی گفت: روز وقوع حادثه با دستور رئیس‌جمهوری عازم منطقه شدم و از نزدیک از نقاط حادثه دیده بازدید کردم و همزمان همکارانم به استان‌های اردبیل و آذربایجان‌غربی اعزام شدند تا از نزدیک نظارتی بر نحوه اقدامات امدادرسانی داشته باشیم. تاسیسات آب و برق با بروز چنین حوادثی آسیب و لطمه می‌بینند؛ از این رو همکاران برای چگونگی اقدام راهنمایی شدند و در کمترین فرصت اقدامات لازم به عمل آمد.

وزیر نیرو ادامه داد: در سیل اخیر در آذربایجان‌شرقی ۳۷ روستا از نظر تامین آب دچار مشکل شده بودند که مشکل ۳۶ روستا به صورت کامل مرتفع شد و فقط یک روستا که امکان دسترسی به آنجا بسیار مشکل است، دشواری دارد که اقدامات جبرانی در آنجا نیز به‌زودی انجام خواهد شد و تامین آب این روستا به صورت سیار انجام شده و درهیچ روستایی مشکل آب وجود ندارد.

وی اظهار کرد: در سیل اخیر برخی از شهرهای آذربایجان‌شرقی از جمله بستان آباد و تبریز دچار مشکل شده بودند که با اقدامات جبرانی و به مدار آمدن برخی از چاه‌ها و سایر اقدامات لازم، امور به خوبی پیش رفت و مردم دچار مشکل نشدند. در این مقطع زمانی به دلیل گرم شدن هوا و ذوب برف های ذخیره شده در ارتفاعات و بارش کم سابقه ای که صورت گرفت، سیل بزرگی به وقوع پیوست.

چیت‌چیان گفت: در سیلاب اخیر در حوزه آبریز آجی‌چای به دبی ۱۲۷ مترمکعب آب در ثانیه رسیدیم اما چون حدود ۹۵ کیلومتر از این رودخانه لایروبی شده بود، باعث شد آسیببی به شهرها نرسد، در حالیکه سه سال قبل با دبی ۳۷ متر مکعب آب بر ثانیه، آسیب قابل ملاحظه‌ای وارد شده بود.

وی اضافه کرد: در رودخانه کلقان شهرستان بستان‌آباد نیز که سد کلقان وجود دارد، اقدامات لازم برای آبگیری به عمل آمده بود و خوشبختانه سیلاب با دبی ۱۳۰ مترمکعب در ثانیه جریان پشت سد ذخیره شد و بیش از ۲۰ روستای پایین دست سد از حادثه نجات پیدا کردند.بخشی از زمین‌های تحت پوشش دریاچه سد کلفان هنوز تملک اش به پایان نرسیده بود اما مردم منطقه با کمک به مسئولان آن را پذیرفتند و با تامین منابع در روزهای آینده این خسارت پرداخت می شود.

وزیر نیرو اظهار کرد: در پشت سد قلعه چای شهرستان عجب شیر نیز ۱۳ میلیون متر مکعب آب ذخیره شد و در مجموع سدها کمک بسیار موثری در جلوگیری از وارد آمدن خسارات به باغات و روستاها و شهرها ایفا کردند.

وی گفت: در سیل مردق چای ملکگان و شبستر نیز بخشی از سیلاب به مسیرهای مجاور هدایت شدند که همین کار جلوی خسارت را گرفت. در سیل آذرشهر نیز با وجود اینکه در گنبدچای ۲۲ کیلومتر لایروبی شده بود، دبی آب به ۱۵۲ مترمکعب در ثانیه می رسید و متاسفانه سیل جان ۲۲ عزیز را گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز