خبرگزاری کار ایران

بازخوانی فساد در نفت/ قسمت سوم

ماجرای گم شدن نفتکش‌ها و جایزه آمریکایی

asdasd
کد خبر : ۴۷۹۹۸۶

سه فروند نفتکش توسط تبعه یونانی به فروش رسیده و در نتیجه بالغ بر یکصد میلیون دلار از اموال ملی از بین رفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در حالی که پرونده مربوط به بابک زنجانی همچنان مفتوح است و فرجام  دکل گمشده نامعلوم، ماجرای مربوط به نفتکش های مفقود شده نیز به آن اضافه شد و گره کور دیگری بر پای نفت کشور  بسته شد.

ماجرا از این قرار است که در دولت سابق 8 فروند نفتکش غول پیکر ایران بدون امضای قرارداد حقوقی در اختیار یک تبعه یونانی قرار گرفت که نامبرده با سوء استفاده از موقعیت، هر 8 فروند کشتی نفتکش را به همراه محموله‌های نفتی موجود در آن در اختیار گرفت و از حوزه جغرافیایی کشور خارج کرد.

بر اساس این گزارش، با پایان دولت احمدی‌نژاد و روی کار آمدن دولت یازدهم، پس از برکناری مسئولین مرتبط با این تخلف و فعالیت‌های مداوم دولت یازدهم، 5 فروند از این کشتی‌ها به کشور بازگردانده شد. اما 3 فروند از این نفتکش‌ها کماکان مفقود است.

در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد این سه فروند نفتکش توسط تبعه یونانی به فروش رسیده  و در نتیجه بالغ بر یکصد میلیون دلار از اموال ملی از بین رفته است.

لازم به ذکر است با پیگیری مقامات مسئول، تبعه یونانی مذکور با ترفندی خاص به ایران آورده شد که به محض ورود، در فرودگاه امام خمینی دستگیر شد و در حال حاضر پرونده در دادستانی تهران در حال رسیدگی است.

در همین ارتباط عضو اتاق بازرگانی اعتماد به افراد غیر مرتبط با نفت را در دولت گذشته عامل بسیاری از فسادهای نفتی دولت گذشته می داند و می گوید : در آن زمان نگاه حاکم بر مدیریت کشور به جای تخصص محوری گشتن دنبال آدم خوب بود ضمن اینکه نداشتن سیستم مدیریتی درست و تحریم ها نیز عواملی شدند که مفاسد اقتصادی یک به یک رخ دهد. 

به گفته حمید حسینی در آن زمان برخی با ادعای دور زدن تحریم ها قانون را دور زدند.

وی با اشاره به اینکه هنوز نیز کشور درگیر تبعات این بی نظمی ها و بی قانونی ها است که به بهانه دور زدن تحریم ها، صورت گرفته بود: تصریح می کند: زمانی که ایران نمی توانست نقل و انتقال پول انجام دهد، فردی با تابعیت یونان از این قضیه سوء استفاده کرد و  8 فروند نفتکش غول پیکر ایران را بدون امضای قرارداد حقوقی از حوزه جغرافیایی کشور خارج کرد.

حسینی اضافه می کند: با توجه به اینکه در آن زمان قراردادها قانونی نبود از شرکت ها و افرادی استفاده می شد که مسئله ساز شد.

عضو اتاق بازرگانی بیان می کند: نفتکش خودش در لیست تحریم ها بود و نمی توانست کاری کند و در دادگاه بین المللی راجع به این موضوع ادعایی کند. 

وی با اشاره به سوء استفاده یونانی ها از وضعیت خاص ایران در زمان تحریم، تصریح می کند: یونانی ها در جریان حمل و نقل ها بسیار سوء استفاده کردند و محموله نفت و فراورده را جابجا می کردند و نام خریدار و فروشنده را افشا می کردند و از آمریکا جایزه می گرفتند.

حسینی ادامه می دهد: بسیاری از افرادی که در لیست تحریم ها قرار گرفتند توسط یونانی لو رفتند چون تنها کسانی بودند که نام فروشنده و خریدار و اینکه چه محموله ای جابجا شده  و اسناد به نام چه کسی است، را می دانستند.

وی با بیان اینکه در زمان تحریم بیشترین همکاری ما با یونانی ها سودانی ها بود، خاطرنشان کرد: ما در آن زمان با توجه به اینکه دیگر کشورها حاضر به همکاری با ما نبودند ناچار بودیم که به یونانی ها اعتماد کنیم که این اعتماد نیز منجر به سوء استفاده های زیادی از جانب آنها شد.

حال مهم‌ترین سوالی که افکار عمومی جامعه با آن مواجه است اینکه قراردادن 8 فروند نفتکش همراه با محموله‌های نفتی در اختیار یک تبعه یونانی، آن هم بدون قرارداد حقوقی چه توجیهی می تواند داشته باشد؟

گزارش: زهرا قلی پور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز