خبرگزاری کار ایران

توسط معاون وزیر اقتصاد تشریح شد:

جزئیات تازه از سهام عدالت/ سود سهام فقط به حساب مشمولان واریز می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۷۸۸۵۴

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: مطابق مصوبه شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی سازمان خصوصی سازی موظف است با توجه به انقضای ۱۰ ساله اقساط سهام عدالت نسبت به ارایه صورتحساب مشمولان اقدام کند و سود سهام را به اندازه ای که به مشمولان تعلق دارد، بپردازد.

به گزارش ایلنا؛ میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی امروز (یکشنبه) اظهار داشت: سهام عدالت برخلاف یارانه‌های نقدی به همه مشمولان (نه والدین افراد، وصی، قیم یا ولی افراد) تعلق می‌گیرد و بر این اساس اگر مشمولان شماره حسابی به نام خود نداشته باشند، هیچ پولی به مشمولان تعلق نخواهد گرفت.

به گفته این مقام مسئول، تا امروز ۲۶۶ هزار میلیارد ریال از سهام عدالت از دولت جدا و سود آنها به مشمولان تعلق گرفته است.

وی اظهار داشت: در فاصله یک ماهه رونمایی از سامانه سهام عدالت تاکنون، حدود ۲ میلیون نفر از مشمولان به صورت داوطلبانه برای پرداخت اقساط خود و تملک سهام عدالت اعلام آمادگی کرده و پرداخت هایی انجام داده اند.

پوری حسینی تصریح کرد: پولی که تا امروز پرداخت شده فقط ۳۷ میلیارد ریال از مجموع ۱۹۵ هزار میلیارد ریال آورده نقدی مورد انتظار بوده که بسیار ناچیز است.

رییس کل سازمان خصوصی سازی بیان داشت: در صورتی که مردم به پرداخت اقساط و تملک سهام عدالت خود اقدام نکنند، به دولت برگشت خواهد کرد؛ اما تا پایان شهریورماه هنوز مهلت باقی است.

وی با بیان برخی آمارها در این زمینه، اظهار داشت: مرکز پاسخگویی به مراجعات تلفنی سامانه سهام عدالت تا امروز به ۴۱۵ هزر نفر پاسخگویی داشته که به معنای یک تماس به ازای هر یکصد نفر مشمول است.

پوری حسینی گفت: از مجموع بیش از ۴۹ میلیون نفر مشمول، بجز ۲ میلیون نفر متوفی (که اجازه ورود به سامانه به وراثشان نیز داده نشده)، تا امروز ۳۰ میلیون مراجعه به سامانه انجام شده که البته ۳.۵ میلیون مورد آن تکراری بوده است.

وی ادامه داد: این آمارها حاکی از ورود ۵۳ درصد مشمولان به سامانه (تا امروز) است که در نوع خود رکوردی جهانی در تماس افراد با یک سازمان محسوب می شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: در این میان، روستاییان و عشایر با ۷۰ درصد مراجعه به سامانه رکورددار هستند، همچنین دو دهک مشمول تخفیف در سهام عدالت یعنی اعضای جامعه هدف کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی با ۶۴ درصد مراجعه به سامانه، کارگران فصلی و ساختمانی با ۵۱ درصد مراجعه و کارمندان دولت و بازنشستگان با ۳۲ درصد مراجعه، مشارکت داشته اند.

به گفته وی، از بین ۱۸ گروه ثبت نام شده قطعی، چهار گروه پر جمعیت یاد شده که ۹۵ درصد جمعیت مشمولان را تشکیل می دهند، به سامانه مراجعه کردند، اما تعداد سایر مشمولان مراجعه کننده فقط دو میلیون نفر بوده اند.

رییس کل سازمان خصوصی سازی همچنین با اشاره به پراکنش استانی مراجعه کنندگان به سامانه، یادآوری کرد: در بین روستاییان و عشایر، بالاترین مشارکت مربوط به استان ایلام با ۸۵ درصد و پس از آن به ترتیب کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد و لرستان با بیش از ۸۰ درصد مشارکت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در بین کارگران فصلی و ساختمانی نیز استان های یادشده به ترتیب با ۷۸، ۷۵، ۷۵، ۷۳ و ۶۹ درصد مشارکت، رکورددارند.

پوری حسینی اظهار داشت: در بین کارکنان دولت، استان تهران با ۱۹ درصد کمترین مشارکت را به خود اختصاص داد، اما ایلامی ها با ۶۴ درصد رکورد دارند؛ پس از تهران نیز استان های یزد، اصفهان، سیستان و بلوچستان و قم (همگی در حدود ۲۰ درصد مشارکت) قرار دارند.

وی بیان داشت: در مرحله نخست ساماندهی سهام عدالت، جز موردی که در آن برخی شرکت های تعاونی در بین سال های ۸۶ تا ۸۸ سود داده شده را بین مردم توزیع نکرده بودند، گزارشی از معیوب بودن یا ایراد داشتن صورتحساب ها دریافت نشد.

رییس کل سازمان خصوصی سازی خاطرنشان کرد: تا امروز ۲ مورد از شرکت های سرمایه پذیر حاضر در سهام عدالت، مجامع خود را برگزار کرده و سودهای خود را به سازمان اعلام کرده اند و بیش از پنج میلیارد ریال از این سودها جمع آوری شده است.

وی افزود: اگر مقدار سودها به میزانی برسد که قابل توزیع باشد، این کار را انجام خواهیم داد.

پوری حسینی ادامه داد: مرحله سوم ساماندهی، آزادسازی سهام عدالت است، اما تا امروز ابهام های مربوط به آزادسازی اوراق سهام برطرف نشده و مجوزهای لازم داده نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز