خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در گفت وگو با ایلنا :

افتتاح فاز اول نیروگاه 500 مگاواتی تا اردیبهشت ماه / منطقه آزاد اردبیل رقیب ماکو نیست

asdasd
کد خبر : ۴۷۸۷۸۹

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه برای دو پروژه نیروگاه و کارخانه فروآلیاژ 580 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کرده ایم، گفت: امسال 250 میلیارد تومان پروژه عمرانی در ماکو به اجرا می رسد.

حسین فروزان، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به عملکرد سازمان منطقه آزاد ماکو در سال 95 گفت: ماموریت انجام پروژه عمرانی به ارزش 146 میلیارد تومان را برعهده داشتیم که به علت شرایط جوی نامساعد، 130 میلیارد تومان از پروژه‌های عمرانی مصوب توسط سازمان منطقه آزاد ماکو در سال گذشته به اجرا رسید.

وی با اشاره به برنامه‌های سال جاری برای اجرای پروژه‌های عمرانی اظهار داشت: برای سال جاری اجرای 250 میلیارد تومان پروژه عمرانی تعریف کرده‌ایم که پیش‌بینی می‌کنیم این میزان پروژه تا پایان سال 96 به افتتاح برسد.

وی با اشاره به مهم‌ترین پروژه‌های منطقه آزاد ماکو که با جذب سرمایه‌گذار خارجی در حال اجرا است، گفت: پروژه نیروگاه 500 مگاواتی این منطقه در حال اجرا است که 70 درصد سرمایه‌گذاری این پروژه توسط سرمایه‌گذاران چینی و 30 درصد آن توسط سرمایه‌گذاران ایرانی انجام شده است.

وی با اشاره به زمان افتتاح این پروژه تاکید کرد: فاز اول نیروگاه ماکو با ظرفیت 120 مگاوات، اواخر اردیبهشت ماه سال جاری به افتتاح می‌رسد.

فروزان ادامه داد: از دیگر پروژه‌های بسیار مهم و در حال اجرای منطقه آزاد ماکو، پروژه کارخانه فروآلیاژ است که با سرمایه‌گذاری صد در صدی هندی‌ها در حال اجرا است و فاز اول این پروژه هم در سه ماهه اول امسال به افتتاح می‌رسد.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به اشتغالزایی این پروژه‌های عمرانی در ماکو تاکید کرد: تنها فاز اول پروژه فروآلیاژ برای 100 نفر از مردم ماکو اشتغالزایی می‌کند و فاز اول پروژه نیروگاه می‌تواند فرصت اشتغال برای 150 نفر از نیروی کار این منطقه به وجود بیاورد.

فروزان با اشاره به افتتاح شهرک صنعتی جدید این منطقه گفت: سال گذشته این شهرک جدید به افتتاح رسید که کارگاه‌های تولیدی متعدد و قابل توجهی دراین شهرک شروع به کار کردند. تنها در یک واحد تولیدی برای 175 نفر فرصت اشتغال به وجود آمد که 80 نفر از این تعداد بانوان منطقه آزاد ماکو هستند.

وی با اشاره به جذب سرمایه‌گذاران خارجی در سال گذشته در منطقه آزاد ماکو گفت: در سال گذشته توانستیم برای پروژه نیروگاه ماکو 500 میلیون دلار سرمایه چینی و برای پروژه کارخانه فروآلیاژ 80 میلیون دلار سرمایه هندی‌ها را جذب کنیم.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به راه‌اندازی ایرلاین متعلق به منطقه آزاد ماکو گفت: به دنبال ایجاد ایرلاین وابسته به منطقه آزاد هستیم اما در حال حاضر تکمیل پروژه‌های زیرساختی این منطقه در اولویت قرار دارد و برای راه‌اندازی ایرلاین جدید با شرکت‌های متعددی مذاکره کرده‌ایم.

فروزان گفت: در حال حاضر یکی از اولویت‌های ما ساخت انواع راه به طول 92 کیلومتر است که جزو تعهدات سازمان منطقه آزاد ماکو محسوب می‌شود و در سال 96 این میزان راه باید به اجرا برسد.

وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته تنها برای پروژه‌های زیرساختی فرهنگی و احیای پروژه‌های تاریخی 10 میلیارد تومان هزینه کردیم.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به اظهاراتی مبنی بر اینکه منطقه آزاد اردبیل می‌تواند رقیب ماکو باشد، در حالی که ماکو به عنوان منطقه آزاد شمال کشور مشغول به کار است نیازی به تاسیس منطقه آزاد جدید در اردبیل نداریم اظهار داشت: به طور قطع ایجاد منطقه آزاد در یک استان می‌تواند مزیت‌های اقتصادی متعددی برای اقتصاد بومی آن منطقه به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد: منطقه آزاد اردبیل را رقیب منطقه آزاد ماکو نمی‌دانم و هر منطقه‌ای فراخور شرایط جغرافیایی و تبادلات تجاری با کشورهای همسایه یک ماموریت خاص را دنبال می‌کند.

فروزان ادامه داد: به طور قطع ایجاد منطقه آزاد در یک استان باعث افزایش اشتغالزایی در آن منطقه می‌شود و پتانسیل‌های اقتصادی قابل توجهی را به دنبال دارد و می‌تواند به آبادانی مناطق مرزی کشور کمک کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز