خبرگزاری کار ایران

زنگنه در پاسخ به ایلنا:

منتقدین انصاف داشته باشند، وجدان عمومی عملکرد دولت را می‌بیند/ آورده دولت برای پارس جنوبی، تدبیر بود

asdasd
کد خبر : ۴۷۸۶۰۱

بیژن زنگنه در شب افتتاح 6 فاز پارس جنوبی از تلاش های دولت یازدهم برای به ثمر رساندن این دستاوردها سخن گفت و به صراحت پاسخ منتقدان عملکرد دولت و تیم اقتصادی اش را داد .

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا بیژن نامدار زنگنه در نشست خبری شامگاه 26 فروردین ماه که در عسلویه ,و در آستانه افتتاح 6 فاز برگزار شداظهارداشت: اقدامات مربوط به راه اندازی فازهای پارس جنوبی 10 سال به طول انجامید و تماما در اوج تحریم ها اجرایی شد. البته تحریم های واقعی را ما طی 2.5سال ابتدای دولت متحمل شدیم و فقط چند ماه آن در دولت دهم بود به طوری که ما به لحاظ صادرات دسترسی بانک ها ، کالا و تجهیزات بی پولی ها را تحمل کردیم و در اوج تحریم کار بزرگی انجام دادیم و امروز دستاورد بزرگی داریم .

وی افزود: در یک جمله بگوییم که پارس جنوبی نماد تحقق اقتصاد مقاومتی است و هیچ جا به اندازه پارس جنوبی اقتصاد مقاومتی نمایانگر نبوده است.

زنگنه تصریح کرد: ما در حال حاضر در پارس جنوبی تولید درون زا و دانش بنیان داریم و زنجیره تکمیل ارزش حفظ شده است به طوری که قبلا هیچ گاه پتروشیمی ها کنار واحدهای نفت و گاز نبوده اند و این مساله در سطح منطقه بی نظیر است و این دستاورد حاصل 19 سال کار وزارت نفت است که توانسته طی مدت کمتر از 20 سال چنین عظمتی را بیافریند.

وی با اشاره به اینکه من دست همه کسانی را که در دولت ها در عرصه نفت فعالیت داشته اند می بوسم ابراز امیدواری کرد : همت های بلند برای توسعه ایران و سربلندی مردم پایدار باشد.

وی در ادامه درباره اقدام وزارت نفت برای کاهش آلودگی هوا در مناطق نفت خیر و بالاخص هور هویزه اظهار داشت: بنده از روزی که وارد وزارت نفت شدم هیچ گاه به دنبال خشکاندن هور نبوده ام البته یک برنامه هایی بود که من مخالفت کردم و معتقد بودم که همانگونه که در خلیج فارس در آب های عمیق کار کرده ایم در هور نیز می توانیم فعالیت نفتی خود را در آب داشته باشیم هرچند هزینه های زیادی را نیز متحمل شدیم.

وی درباره تعیین و تکلیف فلرها نیز بیان کرد: ظرف دو سال برنامه خاموش شدن فلرها نهایی می شود اما اکنون مشکل این است که خروجی ها باید تنظیم شود البته اکثر واحدها در حال راه اندازی هستند و در واحدهای قدیمی نیز روز به روز گازسوزی کمتر می شود.

وی ادامه داد: با اجرایی شدن طرح آماک نیز گازهای اسیدی حذف شده و برای تولید پتروشیمی راضی ارسال شده است.و همچنین برنامه ریزی کردیم به برنامه های ان جی ال 3200 و 2400 واگذار شود.

زتگنه با اشاره به میزان تولید گاز در پارس جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک 575 میلیون متر مکعب گاز در روز تولید می شود و این درحالی است که در پنج ماه ابتدای سال 92 میزان تولید 40 میلیون متر مکعب در روز بوده است و این ارقام بیانگر این است که میزان تولید در پارس جنوبی 2 برابر شده است.درحالی که کل گاز تولیدی تا سال 92 ، 570میلیون متر مکعب بوده اما اکنون تا سال 95 به هزار و شصت میلیارد متر مکعب تولید تجمعی رسیده ایم بنابراین میزان تولید 2 برابر شده است .

وی درباره سرانجام قراردادهای نفتی با شرکت های خارجی توضیح داد: ما برای به سرانجام رساندن این قراردادها جدیت داریم و 8 گروه فنی قراردادی و بازرگانی را دعوت کرده ایم که هر کدام نیز وظیفه خاصی دارند و هر هفته نیز جلسه پیگیری نتایج برگزار می شود.

وی افزود: در حال حاضر پنجاه درصد کار مربوط به ما است که ما آمادگی خود را اعلام کرده ایم اما در مورد آنها منتظرند که بیینند که دولت آینده با چه تفکری وارد عرصه خواهد شد اما در هر صورت اجرایی شدن قراردادهای جدید نفتی امری اجتناب ناپذیر است.

وی ادادمه داد: در حال حاضر نگرانی در این رابطه رفع شده ضمن اینکه باید گفت: قراردادهای جدید نفتی مدل خوبی است و بهتر از آن در قالب قراردادهای سرویس سراغ نداریم.

وی افزود: بنده همواره مخالف مشارکت در تولید بوده و هستم .

زنگنه درباره استراتژی وزارت نفت برای صادرات گاز اظهار داشت: اکنون صادرات گاز به  عراق قطعی شده و ما آمادگی ارسال گاز را داریم تنها مشکل گشایش ال سی  است که به زودی حل می شود و ما اولین صادرات خود را از نفت شهر و بصره به میزان 59 میلیون متر مکعب خواهیم داشت و پس از آن نیز ترکیه و پاکستان و افغانستان مقاصد بعدی ما خواهند بود.

وزیر نفت همچنین ادامه داد: تمرکز اصلی ما برای صادرات گاز جنوب خلیج فارس است که سیاست ها و مشوق هایی را در نظر گرفته ایم.

وی خاطرنشان کرد: البته در قضیه فروش گاز مهمترین اصل روابط حسنه دو کشور است .

وی درباره اینکه برنامه ای برای  تصدی گری وزارت نفت در دولت بعدی دارد یا خیر گفت: وزیر شدن موضوع فرعی است و در حال حاضر همه ما باید تمرکز خود را روی انتخابات و ریاست جمهوری قرار دهیم تا کشور دچار چالش نشود.

زنگنه با اشاره به اینکه در حال حاضر بین 570 تا 600 میلیون متر مکعب تولید از پارس جنوبی داریم اظهار داشت: از شش فازی که فردا به افتتاح می رسند هر کدام 28 میلیون متر مکعب تولید گاز ترش دارند که جمعا 170 میلیون متر مکعب می شود و خروجی آن 150 میلیون متر مکعب گاز شیرین است.

وی درباره مذاکره با توتال برای توسعه میدان آزادگان اظهار داشت: بخشی از تاخیر از سوی توتال مربوط به آمریکا بود و بخشی نیز مربوط به مباحث داخلی و انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است. اما ما از نظر تنظیم مقررات  سه شفیت در حال کار هستیم و تیم ها به سرعت در حال مذاکره هستند و ظرف دو هفته آینده به اتمام می رسد اما شاید زمان اجرایی شدن آن بعد از انتخابات ریاست جمهوری ماباشد.

وی درباره میزان تولید گاز ایران در مقایسه با قطر گفت: هر کدام از کشورها کار خود را انجام می دهد و هر یک سهم خودرا دارد اما قطر در نظر دارد که دو فاز با 57 میلیون مترمکعب را اجرایی کند ما نیز با جدیت به دنبال این هستیم که سطح تولید را حفظ کرده و هر وقت نیز بخواهیم توسعه خواهیم داشت اما اهتمام اصلی ما حفظ ظرفیت و جلوگیری از افت تولید میعانات گازی است.

زنگنه درباره سیاست آتی ایران در اوپک اظهار داشت: اپک و غیر اپک طی این مدت (اجرایی شدن فریزنفتی ) همکاری تاریخی جدیدی نیز با هم داشتند که موفق نیز بودند و بازار نیز این تصمیم آنان را جدی گرفته است به طوری که قیمت ها در سطح 55 دلار باقی ماند و در حال حاضر نیز اکثریت قریب به اتفاق اعضاء تمایل دارند که وضعیت کنونی ادامه پیدا کند ما نیز از آن حمایت می کنیم. اگرهمه کشورها روند کاهش تولید را ادامه دهند ما نیز رویه خود را ادامه خواهیم داد.

زنگنه درباره حفظ بازار نفت تصریح کرد: ما در این رابطه به دنبال مقابله با هیچ کشوری نیستیم و نمی گذاریم بازارمان هم از دست برود  و تاکنون نیز به تقاضا برای نفت ما بیش از عرضه بوده است.

وی درباره فروش نفت به روسیه گفت:  مقرر شد 100 هزاز بشکه در روز به قیمت متعارف نفت به این کشور فروخته شود و پول آن نیز به یورو دریافت شود و بانک مرکزی هم تصمیم دارد در ازای نصف درآمد حاصل از فروش نفت کالا و خدمات از روسیه دریافت کند.

زنگنه درباره میزان تولید نفت از لایه نفت پارس جنوبی اظهار داشت: این میزان 25 هزار بشکه در روز خواهد بود.

وزیر نفت دولت یازدهم درباره میزان اورده دولت برای پارس جنوبی گفت: آورده دولت تدبیر و حاکمیت بود ، پول مهم نیست پارس جنوبی را پول نساخت عشق و تدبیر  و مدیریت و دلسوزی به ثمر رساند .

وی افزود: ما تعامل زیادی با صندوق توسعه ملی داشتیم و توانستیم پول ان را فراهم کنیم که هنوز هم خرج نشده است. حتی به صورت قطره چکانی پول دادیم البته هنوز شش فاز نیز باقی مانده و برای فازهای تمام شده نیز هنوز بدهکاریم.

وی ادامه داد: ما 6 میلیارد از 14 میلیارد دلار دریافتی از صندوق توسعه ملی را خرج کردیم .

زنگنه ادامه داد:  برای توسعه این شش فاز 18 میلیارد دلار ارزش دارند 10 میلیارد دلار قبلا هزینه شده و 6 میلیارد دلار نیز پس از آن هزینه شد باضافه این که بدهی های دارند.

وی با اشاره به اهمیت افتتاح شش فاز پارس جنوبی که فردا به افتتاح می رسند اظهار داشت: ما به دلیل اهمیت طرح از مقام معظم رهبری برای افتتاح آنها دعوت به عمل آورده ایم و حتی پیشنهاد ما این بود که به خاطر شبهه ای که در انتخابات ممکن است پیش بیاید برگزاری آن را به بعد از انتخابات موکول کنید چرا که این طرح ها افتخار ملی هستند و پیام کشورما را به لحاظ فنی و اقتدار به جهان اعلام می کند.

وی با اشاره به برخی انتقادات توضیح داد: به جای دست به دست هم بدهیم تخم تفرقه و خشونت را می پراکنیم در حالی که از این ها چیزی عاید کشور نمی شود ما باید  ما باید دست به دست هم بدهیم و کشور را بسازیم لذا باید با هم بسازیم.

وزیر نفت دولت یازدهم  با اشاره به اینکه طی یک ماه آینده با توجه به نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری باید تعامل بیشتری داشته باشیم گفت: طی یک ماه آینده ممکن است دعوا و یا جنگ اعصاب پیش بیاید در حالی که کشور باید با تعامل به سمت توسعه پیش برود به شرطی این که از خشونت پراکنی دست برداریم چرا که با ادبیات خشونت چیزی عاید مردم نمی شود.

وی در ادامه درباره میزان نفت روی آب اظهارداشت: ما هیچ نفتی روی آب نداریم و همه میعانات هم فروخته شده است .

زنگنه درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت این شخص 13 تا 14 میلیارد از پول مردم را خورده است و روحیه خوبی هم دارد گفته‌اند2000 میلیارد به حساب ما برگشته که برای زنده کردن آن باید اموالش را در ایران زمین، قیطریه، هتلی در قشم و غیره به فروش برسانیم، اما کسی نمی‌خرد.

وی در ادامه با اشاره به پتروپارس اظهار کرد: در حال حاضر همه به پترو پارس افتخار می‌کنند اما یک زمانی من را به خاطر پروژه پتروپارس تا زندان بردند و بازخواستم کردند که چرا پروژه پتروپارس را طراحی کرده ای؟

وزیر نفت ادامه داد: در آن زمان آیت‌الله شاهرودی از پتروپارس بازدید کرده و از این پروژه استقبال کردند و تاکید کردند که این پروژه را ادامه دهیم. حتی اگر قرار باشد من به زندان بروم. پس از این که ایشان بازدید کردند دیگر در مورد این پروژه اذیت نشدم. اما از سال ۸۰ تا سال ۸۸ به خاطر پروژه پتروپارس تحت تعقیب بودم. همان افراد در حال حاضر می‌گویند پتروپارس بسیار خوب است. این مخالفت‌ها در حال حاضر در مورد شرکت های E&P هم وجود دارد و همین افراد ۱۰ سال دیگر اعلام می‌کنند که شرکت‌های E&P را ما راه‌اندازی کردیم.

زنگنه ادامه داد: برای کار در ایران باید صبر، حوصله و سرسختی داشت. شرایط برای کار کردن سخت است. هیچ کس به اندازه من در پارس جنوبی سابقه ندارد. پارس جنوبی در سال ۷۶ یک بیابان بود. من می‌دانم چگونه می‌توان ایران را ساخت.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ایران رئیس‌جمهور زیاد دارد و کسانی که شایسته هستند ثبت‌نام کرده‌اند.

زنگنه ادامه داد: به جای اینکه دست به دست هم بدهیم تا ایران را بسازیم برخی تخم تفرقه و خشونت پراکنده می‌کنند و می‌خواهند بین اقشار مردم تفرقه بیاندازند که از این موضوع چیزی عاید نمی شود. باید کشور را به سمت توسعه ببریم.

وی در ادامه درباره طرح های توسعه ای متوقف شده در دولت دهم گفت: ما توانستیم در این دولت برای طرح های غرب کارون و پارس جنوبی به طور مطمئن تامین مالی کنیم و هیچ یک از طرح ها بلاتکلیف نیستند و در مورد پتروشیمی ها نیز برنامه های توسعه ای در دست داریم و توسعه میادین نفتی نیز در دستورکار است و تکلیف همه روشن است.

وی درباره مشارکت شرکت های خارجی در شش فاز پارس جنوبی گفت: پیمانکار اصلی شش فاز ایران است و منابع نیز از طریق سپرده بانک مرکزی و صندوق توسعه و منابع داخلی نفت تامین شده و از شرکت های خارجی فقط برخی کالاها را  خریداری کردیم.

وزیر نفت دولت یازدهم  درباره توسعه لایه نفتی پارس جنوبی اظهار داشت: این  میدان جزو اولویت نفت در قراردادهای جدید است و برآورد ما این  است که بیش از 100 هزار بشکه تولید داشته باشیم ضمن اینکه ابعاد میدان نسبت به قبل بزرگتر شده است.

وی درباره میزان درآمدزایی از شش فاز جدید پارس جنوبی اظهار داشت: علاوه بر 150 میلیون متر مکعب گاز 200 هزار بشکه میعانات 3 میلیون تن اتان 3میلیون تن ال پی چی نیز از این شش فاز تولید خواهیم داشت و از هر دو فاز 5/3 تا 4 میلیارد دلار درآمد کسب خواهیم کرد که یک درصد رشد تولید ناخالص ملی را بالا می برد که عواید آن ظرف کمتر از دو سال به دولت باز می گردد.

زنگنه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه همواره طی دوره 4 ساله دولت یازدهم انتقاداتی به دولت ، تیم اقتصادی و وزارت نفت مبنی بر اینکه کاری نکرده اید وارد بوده پاسخ صریح خود را بفرمایید اظهار داشت: کسانی که می گویند کاری صورت نگرفته باید بیایند و خودشان اقداماتی که صورت گرفته ببینند .

وی افزود: با مدیریت بنده 27 میلیارد لیتر مصرف مازوت که در سال 92 داشته ایم (43درصد به 13 درصد) رسیده است و دلیل این مصرف مازوت در قبل دولت یازدهم تاخیر در تولید گاز بوده است.

وی تاکید کرد: منتقدین باید بگویند که 30 درصد کاهش مصرف در سوخت مایع از کجا آمده است. آنها باید دو برابر شدن صادرات نفت، رشد پتروشیمی،گاز رسانی به 9 هزار روستایی ، توزیع بنزین یورو4 در شهرها  و تولید گازوئیل گم گوگرد را ببینند.

وی خاطرنشان کرد: البته برخی نمی خواهند کاری را که خلاف میلشان باشد هرچند مثبت را ببینند.

وی با ذکر مثالی از طرح گازرسانی به زاهدان که طی یک ماه گذشته به افتتاح رسید گفت: مثلا منتقدان و نمایندگانی که همواره مطرح می کردند زاهدان گازرسانی نشده در روز افتتاح حاضر نشدند که در محل حضور پیدا کنند زیرا نمی خواستند واقعیت را ببینند چرا که تحمل آن را نداشته اند.

وزیر نفت دولت یازدهم خاطرنشان کرد: باید انصاف داشته باشیم این که گفته می شود هیچ کاری نشده بی انصافی است مهم این است که وجدان عمومی چه می گویدچرا که در نهایت افکار عمومی درست قضاوت خواهد کرد.

وی ادامه داد: آنها باید ببینند در اوپک کاری صورت گرفته یا خیر آنها فقط  حرف می زند و دوست ندارند واقعیت را ببیننددرچهار سال گذشته هر چه خواستند گفتند اما ما حرفی نزدیم اما واقعیت این است که باید کارها را منصفانه ببینند.

وی ادآور شد هیچ کس باور نمی کرn میزان تولید ما به 3 میلیون بشکه در روز برسد .

زنگنه خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم کشور به پیشرفت برسد باید همه باهم کار کنیم و همدیگر را تحمل کنیم.

زنگنه گفت: امسال سال اقتصاد مقاومتی است ما نیز باید تلاش کنیم این شعار محقق شود چرا که پارس جنوبی و نفت نمادی از تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است که باید به آن توجه شود.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز