خبرگزاری کار ایران

سعید لیلاز در گفت وگو با ایلنا:

دولت یازدهم حداقل 300 هزار میلیارد تومان دزدی و ریخت و پاش را کم کرد

asdasd
کد خبر : ۴۷۷۷۰۵

لیلاز اظهار داشت: در نتیجه سیاست‌ها و برخوردها بوده است که در حال حاضر رقمی نزدیک به 300 هزار میلیارد تومان نسبت به دولت قبل دزدی و ریخت و پاش کمتری داشته‌ایم که این از سه روش امکان‌پذیر شده است.

سعید لیلاز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص مبارزه با فساد در دولت یازدهم گفت: روحانی مهمترین گام‌های مبارزه با فساد را در تاریخ بعد از انقلاب برداشته است این در حالی است که مطابق قانون اساسی دولت وظیفه پیشگیرانه از فساد دارد و برخورد با آن بر عهده نهاد دیگری است اما آقای روحانی تا جایی که توانایی داشته با قدرت با این پدیده برخورد کرده است و می‌توان گفت عملکرد قابل قبولی در این خصوص دارد.

وی ادامه داد: در نتیجه همین سیاست‌ها و برخوردها بوده است که امروز من فکر می‌کنم رقمی نزدیک به 300 هزار میلیارد تومان نسبت به دولت قبل دزدی و ریخت و پاش کمتری داشته‌ایم که این از سه روش امکان‌پذیر شده است.

لیلاز ادامه داد: یکی از روش‌ها تک‌نرخی کردن قیمت دلار بوده است امروز به غیر از کالاهای محدود که ارز مبادله‌ای دریافت می‌کنند بیشتر کالاهای دیگر با ارز آزاد وارد کشور می‌شود این در حالی است که قیمت ارز مبادله‌ای نیز بسیار به ارز آزاد نزدیک است. اتخاذ همین سیاست سبب شده که 100 هزار میلیارد تومان رانت و فساد جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: کاهش نرخ تورم به زیر بهره بانکی باعث شده که ریخت و پاش‌های کمتری صورت بگیرد. با مطالعه صورت‌های مالی بانک‌های کشور متوجه می‌شویم که در چهار سال گذشته میزان معوقات بانکی، افزایشی پیدا نکرده است این در حالی است که همچنان روند پرداخت تسهیلات در سیستم بانکی ادامه دارد.

لیلاز با اشاره به راه سوم دولت گفت: اعمال مدیریت در تعرفه‌های گمرکی و کنترل واردات نیز از دیگر راه‌ها بوده است به طوری که در سال 95 بیش از 60 درصد به منابع درآمد گمرکی کشور اضافه شد که همین امر نشان می‌دهد چه فسادها و رانت‌هایی در این حوزه وجود داشته که امروز جلوی آن گرفته شده است.

لیلاز با اشاره به  اثرگذاری تورم بر جامعه گفت: تورم قاتل فقرا و حقوق‌بگیران است. در بررسی شاخص‌های فلاکت این عدد را بسیار تاثیرگذار می‌دانیم. رتبه ایران در شاخص فلاکت در سال 91 در رتبه 46 بوده که در سال 95 این عدد به 21 رسیده است و نشان می‌دهد کاهش 60 درصدی فلاکت را آن هم  ظرف 4 سال داشته‌ایم این یعنی برای اولین بار در تاریخ پس از انقلاب 4 سال پیاپی قدرت خرید کارمندان و بازنشستگان افزایش پیدا کرده است که این یک حرکت قابل تقدیر است.

وی با اشاره فروش نفت گفت: فروش نفت نسبت به سال‌های89 تا 92 ، 35 درصد رشد داشته است . این در حالی است که متوسط رشد اقتصادی در دولت احمدی‌نژاد در این بازه زمانی 1.4 بوده در حالی که رشد اقتصادی سال 95 به تنهایی 1.5 بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز