خبرگزاری کار ایران

اعتراض بازی‌ساز ایرانی به رسانه‌ها؛

بازی‌های خارجی حمایت می‌شوند/ منتقدان برای بررسی بازی‌های ایرانی زمان کافی نمی‌گذارند

asdasd
کد خبر : ۴۷۰۷۹۹

سازنده بازی کاملا ایرانی «نجات قلعه»، مسعود عسگریان، در واکنش به نقد و بررسی بازی جدید این شرکت، در یکی از رسانه‌های فناوری، ضمن ابراز تاسف برای این رسانه، اعلام کرد که در ایران برخی از رسانه‌ها اصلا به بازی ایرانی آن هم بازی فاخر ایرانی توجه ندارند و بیشتر از بازی‌های خارجی حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مسعود عسگریان، بازی ساز ایران تا کنون تولیدات فرهنگی و فاخری را عرضه کرده و پیش از بازی‌سازی، در زمینه انیمیشن نیز فعالیت داشته است و دارای چندین آثار فاخر فرهنگی هستند. از جمله کارهای این بازی‌ساز می‌توان به بازی‌های «سلحشوران» و «ماشین جنگی» اشاره کرد که از محبوبترین بازی‌های ایرانی در کشورمان محسوب می‌شوند.

بازی نجات قلعه محصول جدید شرکت بازی سازی باران رویا به عنوان یک شرکت بازی ساز ایرانی با هدف تولید محصولات فاخر و بومی است که چندی پیش در یکی از رسانه‌های فناوری ایرانی مورد نقد و بررسی قرار گرفت اما آشکار است که منتقد بازی بدون در نظر گرفتن نوع بازی نسبت به نقد آن اقدام کرده است. در صورتی که همین رسانه‌ها برای نقد و بررسی بازی‌های خارجی، حتی بازی‌های معمولی و سطح پایین، زمان بیشتری را صرف بازی کردن شان می‌کنند. این در حالیست که حتی بازی‌هایی که تنها با هدف مالی و تکیه بر ارزش‌های «چاله میدانی» تولید شده‌اند را به صورت جدی و با تیتر درشت بررسی و پررنگ می‌کنند تا در جوانان شاهد فرهنگ سازی باشیم!

صنعت بازی سازی یکی از تاثیرگذارترین رسانه‌های جهان محسوب می‌شود و بالطبع محتوای ارائه شده در این رسانه نیز بسیار حائز اهمیت است. در واقع بازی، رسانه‌ای است که تمام مسئولان به اهمیت آن واقفند و به تاثیرگذاری آن اذعان کرده‌اند.

چندی پیش، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ششمین مراسم اختتامیه جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران گفت:

امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به معرفی اسطوره‌ها و بازخوانی تحولات تاریخی این مرز و بوم داریم. در دنیای امروز زبان انتقال مفاهیم فرهنگی دستخوش تعییراتی شده و یکی ازاین ابزارها و زبان‌ها بازی است»

این درحالیست که بسیاری بازی‌سازان ایرانی که دست به تولید محتوای فرهنگی می‌زنند، حمایتی صورت نمی‌گیرد. بازی‌سازان، حتی خواستار حمایت مالی نیستند ولی درخواست حمایت معنوی و پوشش رسانه‌ای اینگونه تولیدات را از مسئولان و رسانه‌های ایرانی دارند در حالیکه تنها دولت فقط حرف حمایت از صنعت بازی سازی را می‌زند و در عمل فقط ایجاد مشکلات گوناگون می‌شود.

علاوه بر این با وجود اینکه که دولت و مسئولان صحبت از تولیدات داخلی، فرهنگی و با تیکه بر اصول اسلامی-ایرانی می‌زنند و حتی جشنواره‌ای با نام "ایران ساخت" برگزار می‌کنند، هیچ حمایتی ایجاد نمی‌شود. جالب است بدانید که مسعود عسگریان، در جشنواره "ایران ساخت" با بازی سلحشوارن توانست  برنده عنوان بازی فاخر ایرانی شود اما هیچ حمایتی از این کارآفرین در صنعت بازی سازی صورت نگرفته است.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز درمراسم اختتامیه ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای گفت :

واقعیت این است که باید درباره محیط کسب و کار جدید درکشور صحبت کنیم. پایه این اقتصاد و کسب و کار نیروی انسانی جوان و خلاقی است که شاید اگر ده بار هم زمین بخورد، اما بازهم برمی خیزد و هدفش را دنبال می کند. کشوری که چند هزار سال تاریخ تجارت و کارآفرینی در دنیا دارد در ۱۰۰ سال اخیر به خاطر پول نفت تمام مزایای خود را ازدست داده است. امروز افتخار می‌کنم به شما جوانانی که اراده کرده‌اید روی پای خود بایستید و زیر بار خفت و خواری استخدام نرفته‌اید. ما مدیران نفتی زمانی آنقدر ذلیل و خار می‌شویم که فکر می‌کنیم اگر پست‌مان را از ما بگیرند وسط تهران از گشنگی می‌میریم و این آن چیزی است که شما هراسی از آن ندارید.

مسعود عسگریان، مدیرعامل  شرکت بازی سازی باران رویا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: من و دوستانم در شرکت باران رویا از اینکه بازی نجات قلعه با نقد و بررسی نادرستی همراه بوده ناراحت نیستیم بلکه ناراحتی ما از این است که غریبه پرست شده‌ایم ،  بازی‌های خارجی را در مدت زمان 20 تا 60 ساعت بازی کرده بعد بررسی می‌کنیم و در پایان  برای آن‌ها موردی جز حمایت نداریم اما به بازی ایرانی در زمان بررسی توجه‌ی نداریم و فقط چون نام ایرانی دارد، برچسب محصولی معمولی ، نسبتا خوب یا عمدتا خراب را به آن می‌زنیم تا مثلا با آوردن نام آن در رسانه ی خود از آن حمایت کنیم!

وی افزود: بازی ساز ایرانی با وجود کمترین حمایت، کمترین میزان سرمایه گذاری و با تیمی جوان در حال تلاش برای تولید محصولات فاخر است  اما بازی ساز خارجی که سرمایه ای چند صد هزار دلاری در اختیار دارد  و در بیشتر موارد موفقیت مالی آنها تضمین شده است ، باید توسط برخی رسانه‌های داخلی حمایت شود یا حداقل برای نقد آن وقت بسیار بسیار بیشتری گذاشته شود تا در آخر محتوایی در اختیار کاربر ایرانی قرار داده شود که برای آن چندان مفید نخواهد بود.

مسعود عسگریان در ادامه صحبت‌های خود گفت: ما در بازی نجات قلعه بیش از 50 اسطوره‌ی ایرانی را معرفی و درباره آنها توضیح داده‌ایم تا مردم با فرهنگ و اسطورهای ملی و مذهبی کشور بیشتر آشنا شوند. همچنین نام بیش از 100 شی عتیقه باستانی که همگی از میراث کشورمان است را آورده‌ایم و درباره پیشنه‌ی هر یک از آنها کاملا صحبت کرده‌ایم.

مردم ما در نبود کالاهای فرهنگی مرغوب همچون بازی‌های فاخر قطعا به بازی‌های ایرانی با محتوای خارجی و یا بازی‌های خارجی با اسطوره‌های خارجی روی آورده‌اند که اصلا محتوای خوبی برای یک نوجوان ایرانی ندارد اما ما وظیفه خود می‌دانیم که با بازی فاخر ایرانی سدی برای کالای خارجی باشیم تا فرهنگ غنی خودمان را به جوانان معرفی کنیم تا بیشتر با قهرمانان و اسطوره‌های ایرانی آشنا شوند.

عسگریان در پایان صحبت‌های خود گفت: برخی رسانه‌ها در نقد و بررسی بازی‌های فاخر ایرانی اصلا توجه‌ی به محتوای غنی ملی و مذهبی ندارند و کالاهای فاخر فرهنگی ایرانی را نادیده می‌گیرند. کالاهایی که با همت و تلاش جوانان ایرانی، به دست آنها، برای هموطنان ایرانی ساخته شده تا شاید کمکی در عرصه فرهنگ‌سازی و شناسایی تمدن ایرانی به جوانان امروز باشد.

امیدواریم روزی بازی‌سازان ایرانی با عنوان باکیفیت و بومی در رسانه ملی و در رسانه‎های مستقل کشورمان حمایت شوند و این صنعت درآمدزا و قدرتمند که امروزه مخاطبان بسیار زیادی دارد، یکی از قطب‌های اقتصادی ایران بدل گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز