خبرگزاری کار ایران

غلامرضا خرمی خبر داد:

رقابت سه شرکت ایتالیایی ، ترکیه‌ای و چینی برای ورود به پروژه کریدور شماره ۱۰/ اعتبارات ۸۳۰ کیلومتر از کریدور غرب کشور مصوب شد

asdasd
کد خبر : ۴۶۹۳۵۹

مدیرکل کریدور شمال به جنوب کشور با بیان اینکه کریدور شماره 10 (کریدور غرب کشور) در حال حاضر در 37 قطعه در حال ساخت و اجرا است، گفت: تاکنون شرکت‌های 3 کشور ایتالیا ، ترکیه و چین برای ورود به این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامرضا خرمی در نشست خبری با اشاره به رویکرد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر یکپارچه‌سازی کریدورهای مهم کشور اظهار داشت: با توجه به رویکرد مقام عالی وزارت در سال 95 با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، قرار بر این شد که اعتبارات به پروژه‌هایی که در اولویت هستند تخصیص یابد.

وی افزود: در حال حاضر 10 کریدور اصلی در کشورمان تعریف شده است و از این تعداد در سال جاری سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل دو کریدور شماره 10 و کریدور شماره 1 اعتباراتی را مصوب کرد.

مدیرکل کریدور شمال به جنوب کشور با اشاره به کریدور شماره 10 اظهار داشت: این کریدور به عنوان کریدور غرب کشور از بندر امام شروع و تا مرز بازرگان ادامه دارد و طول این کریدور 1485 کیلومتر است.

خرمی با بیان اینکه کریدور شماره 10 از لحاظ اقتصادی، سیاسی و سوق الجیشی مهم‌ترین کریدور کشورمان محسوب می‌شود، گفت: از طریق این کریدور می‌توانیم با اروپا و کشورهای همسایه غربی کشورمان ارتباط داشته باشیم.

مدیرکل کریدور شمال به جنوب کشور با اشاره به اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران خارجی برای ساخت و تکمیل کریدور غرب کشور (کریدور شماره 10) اظهار داشت: یک شرکت ایتالیایی برای سرمایه گذاری به صورت BOT و BLT اعلام آمادگی کرده است که در بخش های آزادراهی این کریدور سرمایه‌گذاری کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 2 مشاور ایرانی و خارجی طرح مطالعاتی این پروژه را انجام می‌دهند، گفت: در طرح‌های مطالعاتی کریدور شماره 10 به این نتیجه رسیدیم که این کریدور راه ارتباطی بسیار مهمی برای کشورهای همسایه محسوب می‌شود و از این رو چندی پیش یک شرکت از کشور ترکیه برای ورود به این پروژه اعلام آمادگی کرد. همچنین چینی‌ها هم مذاکراتی برای مشارکت در ساخت کریدور غرب کشور داشتند اما چینی‌ها را نپذیرفتیم.

وی با تاکید بر اینکه این کریدور از بندر امام تا مرز بازرگان امتداد دارد،‌ اظهار داشت: این کریدور از ‌استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه، لرستان، خوزستان و چند استان دیگر عبور می‌کند و می‌تواند مزایای اقتصادی بسیار مهمی برای این مناطق به دنبال داشته باشد.

مدیرکل کریدور شمال به جنوب کشور با بیان اینکه برای ساخت 830 کیلومتر از این کریدور اعتبارات ابلاغ شده است، گفت: 180 کیلومتر این کریدور ترانزیتی از ارومیه و میاندوآب می‌گذرد. همچنین از میاندوآب تا کرمانشاه طول این کریدور 405 کیلومتر است و 350 کیلومتر این مسیر ترانزیتی از استان کردستان عبور می‌کند. همچنین 175 کیلومتر کریدور غرب کشور حدفاصل کرمانشاه تا قزوین و نورآباد است. 55 کیلومتر آن هم از استان خوزستان می‌گذرد.

خرمی با تاکید بر روند صعودی ساخت شبکه‌های راهی در استان کردستان گفت: تنها 350 کیلومتر از کریدور شماره 10 کشور از استان کردستان می‌گذرد این در حالی است که در 40 سال گذشته توجه زیادی به شبکه راهی این استان نشده بود.

مدیرکل کریدور شمال به جنوب کشور ادامه داد: از 1485 کیلومتر کریدور شماره 10، اعتبارات برای ساخت 830 کیلومتر ابلاغ شده و از این میزان 318 کیلومتر زیر بار ترافیک قرار دارد و 265 کیلومتر آن در دست اجرا است. همچنین 217 کیلومتر آن در دست مطالعه و برگزاری مناقصه برای واگذاری به پیمانکار است.  

خرمی افزود: 6 قطعه این کریدور در حوزه استان کردستان قرار دارد که مناقصه‌ای به ارزش 600 میلیارد تومان برای این قطعات در حال برگزاری است که تا پایان اردیبهشت سال آینده پیمانکاران آن معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به وضعیت کریدور شماره 10 در سایر استان‌ها ادامه داد: این کریدور از استان‌های متعددی می‌گذرد که به صورت بزرگراهی و آزادراهی در حال ساخت است و هر یک از این پروژه‌ها از 20 درصد تا 90 درصد در قالب 37 قطعه پیشرفت فیزیکی دارند.

مدیرکل کریدور شمال به جنوب کشور همچنین با اشاره به پروژه کنار گذر غربی کرمانشاه گفت: کمربندی غربی استان کرمانشاه تا قبل از ایام عید زیر بار ترافیک می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز