خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران:

اختصاص حدود 4 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به طرح های نیروگاهی / پرداخت مطالبات پیمانکاران از اوراق خزانه

asdasd
کد خبر : ۴۶۸۹۲۷

رضازاده با ابراز امیدواری از اینکه در ایام باقی مانده از سال حدود 2000 میلیارد ریال از همین محل در اختیار مشاوران و پیمانکاران قرار گیرد، افزود: امسال مبلغ 450 میلیارد ریال دیگر نیز از محل منابع عمومی دولت در اختیار شرکت قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدرضا رضازاده مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه در سال جاری 39 هزار و 80 میلیارد ریال اعتبار جهت اجرای پروژه ها به ما اختصاص یافته است، گفت: 36 هزار میلیارد ریال از این اعتبار از محل صندوق توسعه ملی بوده که در قبال تولید برق در اختیار ما قرار گرفت و 210 میلیارد ریال نیز از محل اسناد خزانه و اوراق مشارکت به پیمانکاران و مشاوران بابت مطالباتشان پرداخت شد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در ایام باقی مانده از سال حدود 2000 میلیارد ریال از همین محل در اختیار مشاوران و پیمانکاران قرار گیرد، افزود: امسال مبلغ 450 میلیارد ریال دیگر نیز از محل منابع عمومی دولت در اختیار شرکت قرار گرفته است.

رضازاده در ادامه با اشاره به اینکه در اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی موفقیت صد در صدی حاصل شده، تصریح کرد: یکی از این طرح ها، سد رودبار لرستان بود که با حضور وزیر نیرو آبگیری شد.

وی ادامه داد: سد یاد شده قرار بود پیش از اوج مصرف برق امسال به بهره برداری برسد و نخستین واحد نیروگاهی آن، چرخش اولیه را بیست و دوم بهمن ماه داشت اما تست های بعدی نیروگاه به دلیل بروز پدیده ریزگرد در خوزستان به تاخیر افتاد اما پنجم اسفند این کار پایان یافت و طبق اعلام دیسپاچینگ بخش دیگری از برنامه ها در آینده نزدیک اجرایی می شود.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به اینکه واحد نخست نیروگاه سد رودبار فروردین سال 96 مورد بهره برداری رسمی قرار می گیرد، اظهار داشت: سد داریان نیز آذرماه با حضور رئیس جمهور آبگیری شد و سه واحد نیروگاهی دارد که در چارچوب برنامه های اقتصاد مقاومتی یکی از آنها باید به بهره برداری برسد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه فروردین آینده همزمان با آماده شدن خط انتقال برق از سوی برق منطقه ای کرمانشاه، نیروگاه سد داریان به بهره برداری برسد، گفت: سد سردشت در آذربایجان غربی نیز طرح اقتصاد مقاومتی این شرکت است که از 2 ماه پیش آماده آبگیری شده است.

رضازاده اظهار داشت: عملیات اجرایی سد قوچم در انتهای سامانه انتقال آب از سد آزاد به قروه- دهگلان نیز اجرایی شده و هر 2 طرح در انتظار اعلام زمان افتتاح رسمی مسئولان است.

وی در ادامه درباره طرح های شبکه های آبیاری و زهکشی نیز گفت: قطعه نخست طرح گرمسیری در شبکه های اصلی و سامانه اجرا شده اما ساخت شبکه های فرعی بر عهده وزارت جهادکشاورزی است  ودر این خصوص سد ازگله در بالادست طرح گرمسیری آماده بهره برداری و آبگیری است.

رضازاده با اشاره به اجرای طرح های شور ورزی و استفاده از آب دریاها برای افزایش سرانه آب جمعیت کشور و دستیابی به توسعه، افزود: برای شروع کار در 13 منطقه در سواحل جنوبی کشور از خوزستان تا سیستان و بلوچستان نقاطی شناسایی و مزارع پایلوت ایجاد شده است که علاوه بر شیرین سازی آب، جلبک ها و گیاهانی متناسب با آب شور در آنها پرورش داده می شو د که پس از به نتیجه رسیدن این طرح ها در مزارع نمونه، الگوی کشت هر منطقه به سرمایه گذاران بخش خصوصی معرفی خواهد شد.

در ادامه این نشست رضازاده گفت: کمبود منابع مالی سبب شده تا برخی پروژه ها از اولویت این شرکت خارج شود که از جمله آنها برخی طرح های مطالعاتی حوضه کرخه و بالادست سد سیمره است همچنین سد پارسیان در استان فارس و سد تنگه معشوره در حوضه کرخه از جمله سدهایی هستند که مشخصات آنها مورد بازنگری قرار گرفته و تخصیص آبی جدیدی برایشان در نظر گرفته شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مطالعات سه سد در حوضه آبریز کرخه متوقف شده و مشخصات سه سد دیگر مورد بازنگری قرار گرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به تولید 12 درصد کل برق کشور توسط شرکت آب و نیرو، گفت: بیش از 11 هزار مگاوات نیروگاه این شرکت به بهره برداری رسیده و در آینده نزدیک 450 مگاوات برق در نیروگاه رودبار لرستان، 210 مگاوات در نیروگاه داریان، 150 مگاوات  سد و نیروگاه سردشت، 130 مگاوات در سد و نیروگاه چمشیر و 750 مگاوات در سد و نیروگاه بختیاری با تکمیل مراحل اجرایی، به ظرفیت برق تولیدی اضافه خواهند شد.

رضازاده  گفت: تکمیل طرح های غرب کشور، آبگیری سد و نیروگاه چم شیر، بهره برداری از واحدهای دوم و سوم نیروگاهی داریان و واحد دوم نیروگاه رودبار لرستان و همچنین عملیاتی کردن قرارداد BOT سد کارون 2 اولویت های این شرکت در سال 96 را تشکیل می دهند.

وی خصوص آخرین وضعیت تعیین تکلیف سد گتوند با بیان این‌که از آبگیری سد گتوند ۲۰۵۳ روز می‌گذرد، اظهار داشت: آبی که از سد کارون به سمت پایین می‌آید از سد گتوند می‌گذرد و باید به این مساله توجه کرد که دراین مدت نیشکر یک گیاه حساس به شوری است توانسته رکورد قابل توجهی در تولید داشته باشد.

وی افزود:  بعد از آبگیری تا به امروز کیفیت آب یا مشابه قبل از آبگیری بوده و یا در مقاطعی حتی کیفیت آب بهتر از گذشته بوده است و آنچه به عنوان شوری آب گتوند مطرح می‌شود تکذیب می شود ضمن اینکه مسائل ایجاد شده در زمینه‌ی شوری آب گتوند موجب شد تا مسوولان متوجه آلودگی پایین دست سد گتوند شوند که باید برای این مساله نیز علاج‌بخشی خاصی در نظر گرفته شود.

رضازاده ادامه داد: توسعه نیشکر و افزایش مصرف موجب کاهش دبی آب شده که به اشتباه اظهارنظرهایی درباره خشک شدن نخل‌های جنوب کشور در محل تلاقی کارون و خلیج فارس ناشی از وجود سد گتوند می‌شود اما در واقع دلیل اصلی این امر تنها افزایش مصرف است.

وی با اشاره به دو طرح در نظر گرفته شده برای علاج‌بخشی سد گتوند، گفت: از ابتدای آبگیری مخزن گتوند بحث مدیریت مخزن صورت گرفت برهمین اساس تمهیدات لازم برای این مساله اندیشیده شد که در حال حاضر تمام این تمهیدات را ادامه می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان این‌که براساس تمهیدات در نظر گرفته شده در حال حاضر سد گتوند در شرایط تثبیت قرار گرفته، تصریح کرد: راهکار دوم در حالت ساکن قرار گرفته لذا اگر راهکار اول که همان مدیریت مصرف است نتواند نتیجه مطلوب را حاصل نکند در مورد راهکار دوم یعنی انتقال آب به حوضچه‌های تبخیری تجدیدنظر کنیم.

رضازاده در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در مورد انتقال آب به دریاچه ارومیه، اظهار کرد: پژوهشی که در اختیار ما گذاشته شد امکان‌سنجی بود که در همین راستا نیز از مشارکت مشاورین ایرانی و خارجی استفاده کردیم که با توجه به این‌که اطلاعات کاملی از گذشته در مورد دریاچه ارومیه وجود نداشت مجبور شدیم اطلاعات کاملی در این زمینه مدون کنیم.

وی ادامه داد: نتیجه این تحقیقات نهایتا تا کمتر از یکسال آینده اعلام خواهد شد و براساس آن می‌توان به فکر اجرای کار بود.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی، بیان کرد: بحث مطالعه طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی براساس قانون به شرکت آب و نیروی ایران واگذار شد که در همین راستا با مهندسین مشاور مهاب قدس و سازمان محیط زیست قراردادهای پژوهشی را برای برداشت آب دریا امضاء کردیم.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز