خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی:

عدم امکان انتقال ارز و مدیریت ناصحیح صدمات زیادی بر پیکره تولید وارد کرد

asdasd
کد خبر : ۴۶۶۶۱۵

مدیرکل بین‌المللی بانک مرکزی گفت: تاثیر تحریم‌ها در روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی موجب شد تا امکان روابط کارگزاری برای افتتاح و نگهداری حساب ارزی و فروش اسکناس به بانک مرکزی و فروش طلا هزینه‌های گزافی را در برداشته باشد و بالغ بر 6 تا 8 درصد هزینه بیشتر با ریسک بالاتر و ریسک‌های عملیاتی به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسین یعقوبی صبح امروز در کنفرانس تخصصی اقتصاد مقاومتی و برجام که با محوریت بازار پول و سرمایه در دفترمطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد با اشاره به ضرورت همکاری‌های تجاری، بین المللی و روابط کارگزاری‌ها گفت: هرگونه محدودیت در روابط کارگزاری و نقل و انتقالات ارزی فعالیت‌های تجاری و اقتصادی کشور را با مشکل مواجه ساخته و این اقدامات با هدف تبدیل تحریم‌های هوشمند به یک جنگ اقتصادی، برقراری روابط کارگزاری‌ها با سیستم بانکداری ایران را با مشکل مواجه کرده است.

وی گفت: تاثیر تحریم‌ها در روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی موجب شد تا امکان روابط کارگزاری برای افتتاح و نگهداری حساب ارزی و فروش اسکناس به بانک مرکزی و فروش طلا هزینه‌های گزافی را در برداشته باشد و بالغ بر 6 تا 8 درصد هزینه بیشتر با ریسک بالاتر و ریسک‌های عملیاتی به همراه داشته و نیز عدم امکان استفاده از ارزهای جهان را در پی داشته باشد.

یعقوبی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه درآمدهای ارزی جمهوری اسلامی و صادرات نفت و گاز قابل ملاحظه بوده گفت: دسترسی به این منابع و انتقال آن به داخل کشور با اهداف مختلفی همراه است که مدیریت ذخایر ارزی ایجاب می‌کند این منابع با لحاظ ریسک‌های مترتبه و هزینه‌های مربوطه در چندین بانک نگهداری شود.

یعقوبی ادامه داد: این در حالی است که بر اساس تحریم‌های بین‌المللی نقل و انتقال درآمدهای مذکور باید در چارچوب مقررات تحریمی‌ باشد.

وی گفت: بخش عمده‌ای از منابع ارزی ازسوی بانک‌های خارجی رسوب شده و مشمول مدیریت بازار ارز، تامین مالی بازرگانی خارجی و تعهدات ارزی و پرداخت بدهی‌ها نبوده اند.

وی افزود: تاثیر تحریم‌ها بر نقل و انتقالات ارزی به گونه‌ای بود که تحریم‌های وضع شده از سوی ایالات متحده و کشورهای وارد کننده نفت مکلف شدند عواید حاصل از فروش نفت را در بانک‌های خود نگه دارند و از انتقال آن به سایر کشورها ممانعت به عمل آید. در زمان تحریم‌ها درآمدهای نفتی تنها به حساب باز شده در یک بانک داخلی در کشور واردکننده نفت از ایران واریز می‌شد.

وی گفت: این مبالغ نمی‌توانست به کشور سوم منتقل شود و یا به منظور تسهیل تجارت با یک کشور سوم به کار برده شود و درآمدهای ارزی کشور در حساب‌های مربوطه رسوب شده و امکان استفاده هم فراهم نمی‌شد.

یعقوبی گفت:‌ عدم امکان انتقال ارز و مدیریت ناصحیح بازار ارز را با نوسانات شدید همراه کرد و صدمات زیادی بر تولید و صنعت کشور زد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز