خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران:

80 میلیارد تومان از شهرداری طلبکاریم / تلفات توزیع برق تهران به 6.5 درصد رسید

asdasd
کد خبر : ۴۶۶۶۱۰

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ گفت: ما در شهر تهران مسئولیت تامین 4.5 میلیون مشترک را بر عهده داریم که نزدیک 15 درصد برق کل کشور را شامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسین صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ در نشست خبری صبح امروز خود در جمع خبرنگاران با اشاره به این که صنعت برق کشور وسیع‌ترین و مهم‌ترین خدمات را به مردم ارائه می‌دهد، اظهار داشت: امروز صد در صد جمعیت شهری و نزدیک صد در صد جمعیت روستایی از این نیروی پاک استفاده می‌کنند.

و.ی افزود: بیش از 95 درصد تجهیزات صنعت برق در داخل کشور طراحی، ساخت، بهره‌برداری، نصب و راه‌اندازی می‌شود که بنا بر این ظرفیت نصب شده برق در کشور ما در رتبه 4 دنیا و اول خاورمیانه قرار دارد.

صبوری با اشاره به این که انرژی الکتریکی زیرساخت زیرساخت‌ها است، تصریح کرد: توسعه کشاورزی، صنعتی، وابسته به تامین برق مستمر است. همچنین تامین رفاه جامعه با این انرژی گره خورده‌ است.

وی با اشاره به اینکه شرکت توزیع برق تهران یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های توزیع در سطح آسیاست، بیان کرد: ما در شهر تهران مسئولیت تامین 4.5 میلیون مشترک را بر عهده داریم که نزدیک 15 درصد برق کل کشور را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه 120 هزار مشترک برق درتهران اضافه می شود، افزود: 70 درصد مشترکین تهران خانگی هستند که 42 درصد مصرف را شامل می‌شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران همچنین گفت: ما برای تامین برق، 32 هزار کیلومتر شبکه در حال بهره‌برداری داریم که 75 درصد آن زمینی است که 35 درصد این شبکه زمینی در تهران واقع شده است.

وی ادامه داد: همچنین ما 18 هزار دستگاه ترانس در حال بهره‌برداری دایم که 35 درصد آن در تهران واقع است. ضمن اینکه 400 هزار دستگاه چراغ روشنایی در تهران موجود است.

وی با اشاره به این که در راستای اصل 44 ، توزیع برق 10 منطقه از 22 منطقه شهر تهران به بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: 10 درصد مصرف برق کشور در تهران بزرگ مصرف می‌شود که رقم قابل توجهی است.

وی محدودیت منابع را یکی از مشکلات صنعت برق برشمرد و افزود: قیمت تمام شده برق با قیمت تکلیفی تفاوت محسوسی دارد که باعث شده نتوانیم پروژه‌ها را به انجام برسانیم.

وی با اشاره به اینکه تامین مطمئن برق جزو اولویت‌های ویژه ماست، تصریح کرد: در صنعت برق ما به دنبال تامین منابع از سایر بخش‌ها از جمله تسهیلات بانکی،‌ فاینانس و جذب سرمایه‌گذار هستیم.

وی در ادامه به بحث کاهش تلفات برق اشاره و اظهار داشت: از سال 92 وزارت نیرو تصمیم گرفت که میزان تلفات را به عدد قابل قبولی برساند به طوری که در سال 92 میزان تلفات 9.3 درصد بود که امروز با برنامه‌های مدون توانستیم که این میزان را به عدد 6.5 درصد برسانیم که رتبه اول در کشور محسوب می‌‌شود و سعی می‌کنیم که این میزان تثبیت شود.

وی خاطر نشان کرد: با اجرای برنامه کاهش تلفات برق سالانه نزدیک 200 میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌شود و معادل 1800 میلیون متر مکعب جلوی مصرف گاز گرفته می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه صنعت برق کشور تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نگرفته است، بیان کرد: صد در صد بخش تولید توسط متخصصین و سازندگان داخلی انجام می‌شود و محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.

وی با اشاره به سیاست وزارت نیرو جهت تغییر سبد تولید برق کشور اظهار داشت : با توجه به روند به اتمام رسیدن سوخت‌های فسیلی باید به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر روی آوریم که در این راستا دستورالعمل خوبی فراهم شده و قراردادهای تضمینی 20 ساله با سرمایه‌گذاران منعقد خواهد شد که تاکنون در سطح کشور و استان استقبال خوبی نیز شده است.

وی در ادامه با اشاره به این که یکی از مواردی که تلفات برق را منجر می شود استفاده غیرمجاز از آن است ، گفت: در مناطقی از شهر از نظر قانونی مجوز واگذاری نداریم که منجر به آسیب به شبکه و ضرررسانی به دولت می‌شود لذا نمایندگان مجلس مصوبه‌ای گذراندند که به وزارت نیرو مجوز داده شد که در چهارچوبی به سکونت‌گاه‌های غیرقانونی برق داده شود.

صبوری تصریح کرد: در حال حاضر در شهر تهران 6 هزار انشعاب غیرمتمرکز در دو تا 3 نقطه از جمله شهرک احمدیه و منطقه تهران پارس وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ما سالانه در کشور 6 درصد رشد مصرف برق داریم، اظهار داشت: در سال 95 در تهران 4400 مگاوات در اوج مصرف برق مشترکین بود که نسبت به سال 94 ، 5 درصد رشد داشته است.  لذا برای اینکه این 5 درصد مصرف را برای مدت 400 ساعت تامین کنیم باید میلیاردها تومان هزینه کنیم که توجیه اقتصادی ندارد.

وی افزود: اگر فقط 10 درصد در تهران صرفه‌جویی در مصرف داشته باشیم 450 مگاوات نیروگاه احداث می‌شود یعنی جلوی 450 میلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید گرفته می‌شود.

صبوری در ادامه به برنامه‌های تابستان سال 96 برای بهینه‌سازی و مدرن کردن شبکه اشاره و اظهار داشت: در این پروژه 50 میلیارد تومان در نظر گرفته شده تا بتوانیم نقاط آسیب پذیر شبکه را اصلاح کنیم و به این ترتیب سال آینده شاهد خاموشی نخواهیم بود. البته ممکن است به دلیل برخی حوادث و مشکلات فنی دچار خاموشی‌های کوتاه مدتی شویم که امیدواریم با برنامه و مدیریت بار و همکاری مشترکین شاهد خاموشی نباشیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران درباره میزان مطالبات از ارگان‌های نظامی، گفت: ما به طور کلی نزدیک 400 میلیارد تومان از مشترکین طلب کاریم و مطالبات ما از نیروهای مسلح طبق ضوابط خاصی با وزارت نیرو تهاتر می‌شود.

وی افزود: میزان بدهی ادارات دولتی به ما 60 میلیارد تومان ، شهرداری‌ها 80 میلیارد تومان و مابقی مطالبات ما از مشترکین صنعتی و تجاری است.

وی درباره افزایش تعرفه برق نیز بیان کرد: قیمت تمام شده برق با قیمت متوسط فروش فاصله دارد اما در هر صورت این برنامه افزایش تعرفه‌ها مربوط به دولت است و هر آنچه را که دولت و مجلس به ما ابلاغ کند ما اجرا می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر برنامه شرکت توزیع برای استفاده از نیروی برق تجدیدپذیر در سطح شهر تهران اظهار داشت: ما در این خصوص به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم و استقبال خوبی نیز صورت گرفته است.

صبوری در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره برنامه ارتقای کیفی شبکه توزیع برق در تهران اظهار داشت: این شبکه سالانه 20 میلیارد کیلووات ساعت برق را جابجا می‌کند لذا ما برنامه جدی برای بهینه سازی و اصلاح آن داریم.

وی افزود: استفاده از تکنولوژی روز بار یارتقای شاخص شبکه از جمله راه‌اندازی خط گرم و بدون خاموشی ، استفاده از کنتورهای هوشمند که در این راستا تاکنون 28 هزار کنتور هوشمند شده و همچنین تعویض کنتورهای آنالوگ را در دستور کار داریم که تاکنون 46 درصد کنتورها تعویض شده و 450 دستگاه پست نیز به اتوماسیون تجهیز شده است.

وی همچنین گفت:‌در سطح تهران بزرگ 5 مرکز کنترل دیسپچینگ داریم که شبکه را کنترل می‌کنند و از راه دور خاموشی‌ها را رصد می‌کنند.

وی ادامه داد:‌ برنامه تعویض کابل‌های سیمی با روکش‌دار را نیز در برنامه گنجانده‌ایم و در این رابطه 75 درصد شبکه زمینی است که مابقی آن به کابل‌های خودنگهدار تبدیل شده که در نتیجه خاموشی‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران با اشاره به اینکه در سال 95 نسبت به سال 94 ، 14 درصد کاهش خاموشی بی‌برنامه را شاهد بودیم، تصریح کرد: انرژی برق توزیع نشده 11 درصد کاهش داشته اما 4 درصد خاموشی‌های بابرنامه افزایش داشته است ضمن اینکه باید گفت متوسط خاموشی هر مشترک در سال 95 نسبت به سال 94 ، 22 درصد کاهش پیدا کرده است لذا به رغم اینکه شبکه برق استان تهران قدیمی است با برنامه‌های اولویت دار شاهد کاهش خاموشی و افزایش قابلیت‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه 98 درصد پرداخت قبوض از سوی مشترکین تهرانی از طریق سامانه‌ها صورت می‌گیرد، گفت: حدود 17 درصد مشترکین تهرانی خانگی هستند که 41 درصد مصرف برق را شامل می‌شوند. همچنین 14.5 درصد مشترکین تجاری که 22 درصد از مصرف برق را به خود اختصاص داده‌اند و 8.7 درصد مشترکین عمومی هستند که 25 درصد مصرف برق را شامل می‌شوند و بخش صنعت نیز که 26 درصد مشترکین را تشکیل می‌دهند 9 درصد مصرف برق دارند. لذا اگر مشترکین عمومی و تجاری مدیریت مصرف داشته باشند اثرات قابل توجهی در صرفه‌جویی خواهند داشت.

وی در ادا مه با اشاره به اینکه منابع ما برای اصلاح شبکه محدود است اظهار داشت: میزان منابع ما 2 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و باید به نحوی منابع خود را مدیریت کنیم که بتوانیم طبق اولویت‌ها برنامه خود را پیش ببریم.

وی با اشاره به اینکه 30 درصد شبکه توزیع برق تهران فرسوده است، اظهار داشت: ما در تلاش هستیم که شاخص‌ها را افزایش داده و فرسودگی را اصلاح کنیم که برای این امر بودجه زیادی لازم داریم.

وی با ا شاره به اینکه 85 درصد مشترکین تا 300 کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند اظهار داشت: این رقم مصرف عادلانه است اما 4 درصد مشترکین نیز پرمصرف هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران ازرانترین بهای برق مصرفی را دارد ا ظهار کرد: نزدیک 90 درصد مردم حدود 10 هزار تومان بابت برق مصرفی‌شان پرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به هدف‌گزاری تعویض 55 هزار دستگاه کنتور تصریح کرد: تاکنون 60 درصد این پروژه اجرایی شده و ما تعهد داریم که با همکاری مردم و صنایع 200 مگاوات مصرف برق را کاهش دهیم.

صبوری در ادامه این نشست درباره سرقت از شبکه توزیع برق در سطح شهر تهران بیان کرد: در سال 95 نسبت به سال 94 میزان سرقت 25 درصد کاهش داشته است.

وی همچنین به بحث عملکرد شرکت توزیع برق در سال 95 اشاره کرد و گفت: ما برای توسعه شبکه  341 کیلومتر شبکه خطوط فشار ضعیف و متوسط احداث کردیم همچنین 353 دستگاه پست احداث شده که 200 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است همچنین 80 میلیارد تومان برای جایگزینی شبکه فرسوده برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های آتی شرکت گفت: در نظر داریم که شاخص های کمی و کیفی مان را استانداردسازی کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز