خبرگزاری کار ایران

جهانگیری تاکید کرد:

ارایه راهکارهای اجرایی برای تحقق رویکرد برون‌گرایی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۴۶۳

جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصاد خارجی امروز به ریاست معاون‌اول رییس‌جمهور برگزار شد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری در این جلسه با تاکید بر اهمیت و نقش ستاد در بسط و توسعه روابط اقتصاد خارجی،‌ از دبیرخانه ستاد روابط اقتصاد خارجی خواست تا با تمرکز بیشتر بر سیاست‌ها و رویکردهای اقتصاد مقاومتی، راهکارهای اجرایی برای تحقق این سیاست ها بویژه در بحث برون‌گرایی اقتصاد ارایه کند.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به برخی از بندهای ۲۴ گانه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که در آن بر مقابله با آسیب‌پذیری اقتصاد کشور بر اثر تکانه های خارجی تاکید شده، اظهار داشت: ستاد هماهنگی روابط اقتصاد خارجی باید با مطالعه و برنامه‌ریزی دقیق،‌ برای افزایش تنوع در بازار کشورهای خریدار محصولات ایران و تنوع بخشی به کشورهایی که واردات مورد نیاز کشور از آنها انجام می شود، تدبیر کند.

 رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ضمن تاکید بر اینکه دولت موظف است به مطالبه مردم و رهبر معظم انقلاب درباره پیشبرد برنامه‌های اقتصاد مقاومتی پاسخ دهد، افزود: این ستاد باید برنامه‌ها و پیش نیازهای خود که منجر به تحقق رویکرد برون‌گرایی اقتصاد کشور می‌شود را برای تبدیل شدن به مصوبه به دولت یا دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارایه کند.

وی با بیان اینکه در موضوع برون‌گرایی وزیر اقتصاد و دارایی به‌عنوان مسئول انتخاب شده،‌ نقش وزارت امورخارجه برای پیشبرد دیپلماسی اقتصادی در فضای بین‌المللی را یادآور شد و بر ضرورت پیگیری طرح‌های اقتصادی کشور در محیط منطقه ای و بویژه در ارتباط با همسایگان تاکید کرد.

معاون‌اول رییس‌جمهور همچنین از دبیرخانه ستاد هماهنگی روابط اقتصاد خارجی خواست تا با ترسیم و تحلیل دقیق حوادث و رخدادهای سیاسی و اقتصادی در جهان و تاثیر آن بر اقتصاد کشور در سال ۲۰۱۷، نقشه راه و پیشنهادهای لازم برای تعیین جهت ‌گیری‌های اقتصاد کشور را تعیین کند.

جهانگیری با بیان اینکه ما در تعامل با دنیاخواهان منابع مالی، فناوری‌های جدید و بازار فروش محصولات داخلی هستیم،‌ خاطرنشان کرد: ستاد هماهنگی روابط اقتصاد خارجی باید با تهیه و تطبیق نیاز همه دستگاه‌ها از گردشگری گرفته تا نفت، چارچوب روشنی برای همکاری‌های اقتصادی ایران با سایر کشورهای دنیا مشخص کند.

وی تاثیر دیپلماسی اقتصادی کشور بر برخی کشورهای منطقه را با وجود کمک و تامین نیاز آنها ضعیف توصیف کرد و بر بسترسازی برای افزایش قدرت کشور و نیز فعالیت بخش‌خصوصی در این حوزه تاکید کرد.

پیش از سخنان معاون‌اول رییس‌جمهور، سرمدی قائم مقام وزیرخارجه در سخنانی با اشاره به عملکرد ستاد هماهنگی روابط اقتصاد خارجی در دولت تدبیر و امید نظیر بررسی میزان موفقیت کمیسیون‌های اقتصادی مشترک، بررسی موانع و مشکلات جذب منابع خارجی و بررسی مسایل و مشکلات مراودات با روسیه و اورآسیا،‌ برخی مشکلات ساختاری برای گسترش دیپلماسی اقتصادی کشور را بر شمرد.

وی با تشریح اوضاع جهان در پی تحولاتی نظیر سقوط چندباره بورس چین، عرضه مازاد نفت در بازارهای جهانی، رشد اقتصادهای نوظهور، بر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و انتخاب رییس‌جمهور جدید آمریکا، خواستار مطالعه و رصد دقیق این تحولات و تاثیرات آن بر اقتصاد کشور در پژوهشکده‌های اقتصادی کشور شد.

همچنین سایر اعضا نیز دیدگاه‌های خود درباره مصوبات ستاد، تصویب تعرفه‌های ترجیحی و با کشورهای منطقه و کشورهای هدف صادراتی، ایجاد منفعت بیشتر کشور و حمایت از پیمانکاران بخش‌خصوصی را تبیین کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز