خبرگزاری کار ایران

بزرگترین پروژه گازی ایدرو به مرحله افتتاح رسمی رسید

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۳۱۹

مدیرعامل شرکت مدیریت طرحهای صنعتی ایران از شرکت های تابعه ایدرو با اشاره به تکمیل تمامی مراحل ساخت و توسعه پروژه ایرانی فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی، از آمادگی این طرح برای افتتاح بهره برداری رسمی با حضور رئیس جمهور کشورمان خبر داد .

به گزارش ایلنا، حسن بویری درباره آخرین وضعیت راه اندازی این پروژه از تکمیل چرخه عملیاتی حوزه نصب و بهره برداری خبر داد و گفت : خوشبختانه این پروژه با وجود تمامی موانع مسیر توسعه با اراده و تلاش نیروهای داخلی و با ثبت شاخص های ارزشمند ملی به مرحله بهره برداری رسمی رسیده است .

به گفته وی، هم اکنون این شرکت به عنوان سازمان اجرایی پروژه از این آمادگی برخوردار است تا مراحل راه اندازی و افتتاح این طرح از سوی مقامات رسمی کشورمان پیش از پایان سال انجام گیرد .

بویری افزود: فازهای ۱۷ و ۱۸ در قالب برنامه ای هماهنگ با عملیات تولید گاز در حوزه فراساحل و به تدریج با تثبیت عملکرد فرایندهای صنعتی مورد بهره برداری قرار گرفته به گونه ای که اولین ردیف شیرین سازی پالایشگاه این طرح دی ماه ۱۳۹۳ در مدار تولید قرار گرفت .

مدیرعامل شرکت مدیریت طرحهای صنعتی ایران گفت: از زمان راه اندازی اولین بخش تاسیسات شیرین سازی،‌۱۴ میلیارد و ۲۹۷ میلیون متر مکعب گاز غنی وارد چرخه تصفیه و فراورش پالایشگاهی شده است که با در نظر گرفتن متوسط دوره ای بهای گاز طی این دوره در بازارهای جهانی،‌ تولیدات این پروژه تاکنون یک میلیارد و ۸۵۹ میلیون دلار برای اقتصاد ملی ارزش آفرینی داشته است .

بویری یادآور شد: با احتساب حجم تولید میعانات گازی ، مجموع درآمدهای این طرح از ابتدا تاکنون به رقم ۲ میلیارد و ۲۵۳ میلیون دلار می رسد که این رقم معادل تحقق استحصال بیش از یک سوم از مجموع سرمایه گذاری انجام شده در این پروژه است .

مدیرعامل شرکت مدیریت طرحهای صنعتی ایران با اشاره به سهم ایرانی سازی توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ گفت: در این پروژه ۸۵ درصد از مراحل مهندسی،‌۶۵ درصد از سبد ساخت کالا و تجهیزات، ۹۹٫۵ درصد از مراحل اجرا و ۹۰ درصد از فرایند

راه اندازی این مگاپروژه گازی به پیمانکاران و سازندگان ایرانی سپرده شد که این ارقام نشان دهنده پایبندی شرکت IPMI به توسعه توان ملی در تمام بخش های فنی و اجرایی پروژه های تحت مدیریت می باشد .

وی، نقش آفرینی شرکتهای داخلی و توسعه ظرفیت های بومی را یکی از دستاوردهای شاخص این پروژه دانست و گفت: شرکت مدیریت طرحهای صنعتی ایران در راستای ماموریت راهبردی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گسترش و تجهیز صنایع داخلی توانست با ایفای نقش حمایتی از سازندگان داخلی، نقش قابل توجهی در تجمیع توان ملی و افزایش سهم ایرانی سازی این طرح ایفا نماید .

او همچنین، ثبت رکوردهای متعدد اجرایی به ویژه در مراحل ساخت، نصب و راه اندازی را از دیگر نتایج به دست آمده در توسعه این پروژه ذکر کرد و گفت: این دستاوردها به ویژه در مدیریت فراگیر و یکپارچه طرحها نشان می دهد که نظام اجرایی توسعه صنعت نفت در لایه های مختلف به صورتی ملموس و گسترده ارتقاء یافته است.

بویری با اشاره به اینکه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی محصول مدیریت و دانش ایرانی است عنوان کرد: شرکت مدیریت طرحهای صنعتی (IPMI) به واسطه اهداف ترسیم شده در استراتژی سازمان، تلاشهای موثری در انتقال و نهادینه کردن مدیریت دانش داشته است به گونه ای که اکنون فرصت آن فراهم آمده است تا مزیت های رقابتی این مجموعه در سایر طرحها و پروژه های ملی و بین المللی بکار گرفته شود .

وی گفت: مهارت ها و تجربیات کنونی حاصل شده از حضور مستمر در اجرای مگاپروژه ها، جهت دهی مناسبی به برنامه های این شرکت داده است به طوری که می توان انتظار داشت این مجموعه بتواند با تکیه بر انباشت توان متعدد خود و صدور خدمات فنی و مهندسی به بازارهای منطقه ای و بین المللی حوزه نفت و گاز، علاوه بر توسعه بازار ،‌ ارزآوری مطلوبی طی سالهای آتی در این بخش ایجاد نماید.

پروژه فازهای ١٧ و ١٨ با هدف تولید روزانه ۵٠ میلیون مترمکعب گاز، ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی و ۴٠٠ تن گوگرد در منطقه عسلویه به مرحله اجرا درآمده است .

این پروژه با حضور سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با سهم ۳۱/۴۶ درصد به عنوان رهبر کنسرسیوم، شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) با سهم ۳۷/۳۲ درصد و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی (IOEC) به عنوان پیمانکار بخش دریا با سهم ۳۲/۲۱درصد اکنون در مدار بهره برداری رسمی قرارگرفته است .

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز