خبرگزاری کار ایران

چیت‌چیان:

لزوم تغییر برنامه‌ مدیران مطابق تغییر اقلیم کشور / 50 سد از دستور کار ساخت خارج شد / دامنه گرد و غبار تهران را نیز تحت تاثیر قرار داد

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۱۴۲

وزیر نیرو گفت: در حال حاضر در بیشتر شهرهای بزرگ کشور با مشکل تامین آب شرب مواجهیم که ناشی از کاهش منابع است لذا با افزایش جمعیت و کاهش منابع با پیچیدگی در تامین آب شرب مواجهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در اولین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم با اشاره به نمودهای تغییر اقلیم در کشورمان در بخش آب اظهار داشت: آنچه روشن است اینکه ما کاهش 10 درصدی میزان بارش‌ها را داشته‌ایم و همچنین حدود 1.5 درجه دمای هوای کشور افزایش یافته که موجب شده حدود 25 میلیارد متر مکعب تبخیر منابع آب افزایش یافته و از دسترس بشر خارج شود.

وی افزود: علاوه بر این 20 درصد روان‌آب‌های کشور کاهش یافته، میزان تغذیه آب‌های زیرزمینی 1.5 درصد کاهش یافته و نسبت ریزش برف نیز کاهش قابل توجهی پیدا کرده خط تراز برف در کوه‌ها 20 متر افزایش یافته و زمان ذوب برف نیز یک ماه زودتر از یعنی پایداری برف کاهش یافته است.

چیت‌چیان تصریح کرد: تعداد دفعات باران‌های غیرموثر نیز افزایش یافته به نحوی که فقط کمتر از 5 میلی‌متر بارندگی می‌شود که این میزان بارندگی حتی فرصت نمی‌یابد که به منابع آب‌های زیرزمینی یا سطحی ملحق شود و فقط تبخیر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین کاهش بارندگی را در حوزه دریای عمان و خلیج فارس شاهد هستیم خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بیشتر شهرهای بزرگ کشور با مشکل تامین آب شرب مواجهیم که ناشی از کاهش منابع است لذا با افزایش جمعیت و کاهش منابع با پیچیدگی در تامین آب شرب مواجهیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه زیان ناشی از کاهش بارندگی و افزایش تبخیر در خوزستان، فارس و هرمزگان زندگی مردم را تحت فشار قرار داده است، گفت: علاوه بر مباحث مربوط به کمبود بارندگی، خشک شدن تالاب‌ها نیز نمود دیگر تغییر اقلیم است.

وی افزود: در حال حاضر در تمامی تالاب‌ها با تغییر اقلیم شاهد بروز پدیده گرد و غبار هستیم که علاوه بر استان‌های جنوبی و شرقی کشور، غرب کشور نیز با این پدیده مواجه است و حتی دامنه آن به نقاط مرکزی کشور از جمله تهران و قم نیز کشیده شده است.

وی ادامه داد: کاهش بارندگی و خشک شدن تالاب‌ها به اضافه افزایش جمعیت و افزایش مصرف آب تاثیرات پردامنه‌ای در شئون مختلف زندگی انسان داشته که اولین مساله نیز سلامت است.

وی افزود: تغییر اقلیم همچنین اقتصاد و کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده تا جایی که اکنون عمق چاه‌ها به 500 متر رسیده است و در بسیاری مناطق خشک شدن باغات را شاهدیم که به لحاظ اقتصادی تاثیرات مخربی داشته است.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه تعلیق فعالیت‌های اقتصادی در نتیجه وضعیت منابع آب غیرقابل انکار است، تصریح کرد: تغییر در روند فعالیت‌های اقتصادی اثرات اجتماعی نیز به دنبال داشته به طوری که بسیاری از روستاها به دلیل اینکه حتی آب برای شرب ندارند تخلیه و مجبور به مهاجرت می‌شوند که در پی آن نیز شاهد حاشیه‌نشینی خواهیم بود همچنین مساله آب باعث اختلاف بین استان‌ها، شهرها و حتی مردم یک شهر می‌شود.

وزیر نیرو تاکید کرد: با این تفاسیر با مساله جدی مواجهیم که نمودها و تاثیرات اجتماعی، اقتصادی در زندگی ما داشته لذا ناچاریم که در نمودهای اقتصادی اجتماعی و حتی امنیتی تجدید نظر کرده تا بتوانیم با این پدیده مقابله کنیم.

وی با اشاره به اینکه تمام دنیا با مساله کمبود آب کم و بیش درگیر است‌، افزود: ما ناچاریم که از تمام دانش دنیا استفاده کرده و تحقیقات جدی داشته باشیم و مدیران کشور نیز باید بر اساس شرایط جدید برنامه‌های خود را اصلاح کنند.

چیت‌چیان اظهار داشت: رویکرد دنیا سازکاری با این شرایط جدید است و ما نیز نمی‌توانیم با این شرایط بجنگیم بلکه باید با آن کنار بیاییم شیوه زندگی و اقتصاد خود را با آن تطبیق دهیم.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که باید انجام دهیم این است که همگام دنیا نسبت به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدام کنیم. همچنین باید متناسب با تغییر اقلیم، فناوری‌ها را توسعه داده و به مدیریت مخاطرات ناشی از سوانح نیز توجه کنیم.

وزیر نیرو تصریح کرد:‌ در حال حاضر ایران به معاهده پاریس پیوسته و گریزی نیست که باید در فعالیت‌های مربوط به این معاهده شرکت کند چرا که به نفع همه مردم جهان و ایران است.

وی با اشاره به اینکه توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از مفاد اصلی پاریس است، توضیح داد: برنامه‌ریزی شده که تا سال 2030 ، 7 هزار و 500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور ساخته شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 16 درصد از کل ظرفیت برق کشور از نیروگاه‌های آبی و تجدیدپذیر است ، بیان کرد:‌ارتقای بازدهی نیروگاهی ةای حرارتی نیز منجر به کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی و در نتیجه کاهش گازهای گلخانه‌ای و عمل به مفاد معاهده پاریس است.

وی افزود: در حال حاضر راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور 37 درصد است که با تغییر کلاس و ارتقای آنها به S میزان راندمان به 58 درصد خواهد رسید. همچنین تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی و مدیریت مصرف در بخش آب و انرژی نیز از جمله مهمترین اقدامات ما برای سازگاری و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه وزارت نفت نیز در راستای عمل به معاهده پاریس و جمع‌آوری گازهای فلر را در دستور کار خود قرار داده است، تصریح کرد: علاوه بر اقدامات یاد شده ما در وزارت نیرو در برنامه‌های سازه‌ای خود نیز تجدیدنظر کرده‌ایم تا بتوانیم خودمان را با تغییرات صورت گرفته تطبیق دهیم و د راین راستا 50 سد از برنامه احداث کنار گذاشته شده است.

وزیر نیرو ابلاغ برنامه آب قابل برنامه‌ریزی را در دولت یازدهم از برنامه‌های درخور برشمرد و افزود: در 609 دشت کشور میزان منابع آب سنجیده شده و اینکه چه میزان آب استفاده شده و به مصارف محیط زیست، کشاورزی، شرب، صنعت ، فضای سبز برسد مشخص شده است.

وی افزود: برای اینکه آب‌های زیرزمینی به تعادل برسد باید 11 میلیارد مترمکعب آب کمتر برداشت شود و از آب‌های سطحی نیز 10.77 میلیارد مترمکعب برای احیای رودها و تالاب‌ها رهاسازی شود.

چیت‌چیان خاطرنشان کرد: ‌سامانه مدیریت سیلاب کار مهمی بود که نتیجه بارز آن با پیش‌بینی و برنامه‌ریزی صحیح آب‌ها مدیریت شده به طوری که در پی سیلاب‌های اخیر از 1.8 میلیارد مترمکعب آب جریان یافته در مناطق سدها 1.4 میلیارد مترمکعب ذخیره سازی شد که اگر این مدیریت صورت نگرفت در سدی مثل سلمان فارسی در جهرم، سریز آب منجر به نابودی چند شهر در مسیر سیلاب می‌شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز