خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به ایلنا:

با صرافی‌هایی که بیش از سقف مجاز، انتقال ارزی انجام دهند برخورد می‌کنیم/ طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه از تیر ماه اجرایی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۶۳۶۹۳

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: نقل و انتقالات ارزی کشور که در گذشته به سبب تحریم‌های بین المللی توسط صرافی‌ها انجام می‌شد از هفته آینده متوقف خواهد شد. میزان سقف انتقال ارز توسط صرافی‌ها معین شده است و چنانچه هر صرافی بیش از سقف مجاز انتقال انجام دهد با آن به شدت برخورد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نشست خبری سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعالیت‌های این ستاد تشریح شد.

قاسم خورشیدی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا در خصوص میزان مکشوفات ارز قاچاق و بخشنامه جدید بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت نقل و انتقال ارز توسط صرافی‌ها اظهار داشت: مجموعه سامانه پورتال ارزی کشور ساماندهی شده و دو سایت سنای 1 و سنای 2 به این امر اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: کلیه صرافی‌های مجاز در سراسر کشور باید معاملات خود را در سنای 2 ثبت کنند. ضمن آن که ما این امکان را به وجود آوردیم که بانک مرکزی امکان پایش تعهدات ارزی را داشته باشد. به طوری که امروز  بانک مرکزی می‌تواند به صورت آنلاین آمار میزان واردات کالا توسط تاجران را داشته باشد و حتی می‌تواند میزان باقیمانده ارز آنها را در سیستم خود داشته باشد. ضمن آنکه بانک عامل نیز به این اطلاعات دسترسی دارد.

خورشیدی تصریح کرد: نقل و انتقالات ارزی کشور که در گذشته به سبب تحریم‌های بین المللی توسط صرافی‌ها انجام می‌شد از هفته آینده متوقف خواهد شد. میزان سقف انتقال ارز توسط صرافی‌ها معین شده است و چنانچه هر صرافی بیش از سقف مجاز انتقال انجام دهد با آن به شدت برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: ما در 10 ماه گذشته 10 میلیون دلار به صورت فیزیکی کشفیات ارز داشتیم و در حوزه کشف معاملات غیرقانونی ارزی نیز با همکاری وزارت اطلاعات 3 میلیارد دلار کشفیات داشتیم.

وی در خصوص رجیستری گوشی‌های موبایل گفت: ما در ابتدای سال طرح رجیستری گوشی‌های همراه را در برنامه داشتیم اما در بین دستگاه‌های اجرایی برای اینکه آیا این طرح می‌تواند به جلوگیری از قاچاق گوشی منجر شود تردید وجود داشت اما امروز این طرح مورد تایید همه دستگاه‌ها قرار گرفته است.

خورشیدی ادامه داد: از نظر فنی تاییدیه و زیرساخت‌های لازم فراهم شده و تست‌های لازم گرفته شده است و از ابتدای فصل تابستان و تیرماه طرح رجیستری اجرا می‌شود.

در ادامه این نشست خبری سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا در خصوص اسکله‌های غیرمجاز گفت: ما از بدو ورود به این ستاد تحقیقات گسترده‌ای برای شناسایی و بررسی این اسکله‌ها انجام دادیم اما هیچ‌گونه یافته‌ای به آن مفهوم که درون رسانه‌ها مطرح است نداریم و در واقع هیچ اسکله‌ای که از آن کالای قاچاق وارد کشور شود وجود ندارد.

خورشیدی ادامه داد: کالای قاچاق به روش‌های مختلفی وارد کشور می‌شود. سواحل 2500 کیلومتری و خلع مرزی، مبادی رسمی و معافیت های ملوانی و مرزنشینی، کولبری و مناطق آزاد  جزو مبادی است که کالای قاچاق از آنها وارد می‌شود. ما نمی‌توانیم به دلیل پنهان بودن این امر درصدی به هرکدام از این مناطق اختصاص بدهیم.

وی در خصوص مبارزه با قاچاق در سطح عرضه گفت: ما در 10 ماهه امسال 256 هزار بازرسی انجام داده‌ایم که نسبت به سال گذشته 10 درصد رشد داشته است. در طی همین مدت 12 هزار پرونده تشکیل شده که با رشد 11 درصدی همراه بوده. برآورد این بازرسی ها و پرونده‌ها کشف 254 میلیارد تومان کشفیات بوده که نسبت به سال گذشته 1200 درصد رشد داشته است که این رقم فقط مخصوص مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه بوده. هرچند اولویت ما کنترل و برخورد در مبادی ورودی و مرزها است.

خورشیدی تصریح کرد: در مرزهای غربی کشور و سیستان و بلوچستان 12 معبر کوله‌بری داریم که از سال 87 ایجاد شده است و کنترل‌آن توسط مرزداری است. ما برای بهبود وضعیت کوله‌برها با همکاری وزارت صنعت پیشنهادی به دولت بردیم از طرفی دیگر نمایندگان مجلس نیز طرحی را ارائه کرده‌اند و امیدواریم در نتیجه این طرح‌ها شغل‌های پایدار در مناطق مرزی ایجاد شود. کوله‌بری با کرامت مرزنشینان ما منافات دارند آنها حق دارند از مزایای تجارت مرزنشینی استفاده کنند. اتفاقی که امروز می‌افتد این است که عده‌ای سرمایه‌دار با اجیر کردن این افراد از آنها سوءاستفاده می‌کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص قاچاق خاک گفت: ما با اداره اطلاعات استان بوشهر این موضوع را بررسی کردیم و مشخص شد آن چیزی که به امارات و قطر صادر می شود کلینیکر است و به صورت رسمی صادرات می شود. ما با خانم ابتکار اعلام کردیم که اگر مستنداتی در مورد قاچاق خاک دارند برای ما بفرستند اما هنوز چیزی ارائه نشده است.

خورشیدی در خصوص قاچاق اینترنتی اظهار داشت: با همکاری وزارت صنعت موضوع شفاف‌سازی و اخذ نماد الکترونیک برای شرکت‌هایی که کالای خود را به صورت اینترنتی به فروش می‌رسانند اجباری شده بود و با تفاهم‌نامه ای که با شرکت پست امضا کردیم این شرکت از جابجایی کالاهایی که قانونی بودن آن محرز نشده است خودداری خواهد کرد و شرکت‌ها بایستی اسناد قانونی بودن کالای خود را به شرکت پست ارائه دهند. همچنین با اتحادیه‌ها و شرکت‌هایی که به عنوان پیک فعالیت می کنند مذاکراتی انجام شده که این کالاها جابجا نشوند.

وی ادامه داد: با رسانه ملی نیز برای تبلیغات کالاهای مشکوک نیز هماهنگ شده است. علاوه بر تمام اینها پلیس فتا نیز موظف شده که فضای مجازی را پایش کند و افرادی که در این حوزه فعال هستند چنانچه کالای قاچاق را به فروش برسانند در چارچوب قانون با آنها برخورد شود.

وی در خصوص مکشوفات کالای قاچاق در سال جاری گفت: ما امسال بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان کالای قاچاق کشف کردیم که این یک عدد بی‌سابقه است و نسبت به سال گذشته 120 درصد رشد داشته است.

وی در خصوص قاچاق تلفن همراه گفت: در 10 ماهه امسال 210 هزار دستگاه گوشی قاچاق کشف شد که نسبت به سال گذشته نزدیک به 20 درصد رشد داشته است. در حال حاضر 23 شرکت اجازه ثبت سفارش و واردات گوشی‌های آیفون را دارند و آنها نیز تا به امروز میزان قابل توجهی از بازار را تامین کرده‌اند به طوری که بیشترین میزان واردات گوشی‌های همراه آیفون از شرکت اپل- آیفون بوده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز