خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری همایش تفکر خلاق، سرمایه‌گذاری و توسعه مطرح شد؛

باید با ایده‌های جدید وارد فضای اقتصادی کشور شد

asdasd
کد خبر : ۴۶۳۴۳۱

محمود زاده گفت: اقتصاد ایران دچار برخی ضعف‌هاست که اجازه نمی‌دهد، توسعه در کشور مسیر همواری را تجربه کند. متأسفانه هنوز گفته می‌شود که ایران دچار رکود اقتصادی است. هرچند که این مشکل به‌واقع وجود دارد اما دلیل اصلی به وجود آمدن این مشکل، رکود خلاقیت است.

امیر محمود زاده، رییس پژوهشگاه شاخص پژوه امروز در نشستی با خبرنگاران از برگزاری همایش رایگان تفکر خلاق، سرمایه‌گذاری و توسعه در جزیره کیش خبرداد و به بررسی وضعیت صنایع دریایی و ظرفیت‌های گردشگری، دریایی پرداخت و دراین‌باره گفت: در ایران اکنون کشتی‌های بزرگ کانتینر بر و نفت‌کش‌های بسیار پیچیده ساخته می‌شود. باید در نظر داشت که ایران در صنایع دریایی ظرفیت‌های مناسب دیگری هم دارد که یکی از مهم‌ترین آنها ساخت شناور و زیردریایی‌های گردشگری است.

محمود زاده در ادامه به بررسی وضعیت اقتصادی کشور پرداخت و گفت: اقتصاد ایران دچار برخی ضعف‌هاست که اجازه نمی‌دهد، توسعه در کشور مسیر همواری را تجربه کند. متأسفانه هنوز گفته می‌شود که ایران دچار رکود اقتصادی است. هرچند که این مشکل به‌واقع وجود دارد اما دلیل اصلی به وجود آمدن این مشکل، رکود خلاقیت است.

باید با ایده‌های جدید وارد فضای اقتصادی کشور شد

لزوم افزایش سطح خلاقیت

رییس پژوهشگاه شاخص پژوه با اشاره به این‌که باید سطح خلاقیت در حوزه فعالیت‌های اقتصادی در کشور افزایش یابد، گفت: برخی کسب‌وکارهای نو اکنون در ایران به وجود آمده که می‌توانند مشکلات اقتصادی ایران را تا حدی برطرف کرد اما باید در نظر داشت که این کار نیاز به حمایت بیشتری دارد. درصورتی‌که کسب‌وکارهای نو به توسعه پایدار برسند می‌توان امیدوار بود که برخی از مشکلات اقتصادی ایران نیز برطرف شود.

وی افزود: اکنون ۳ چالش اصلی در کشور وجود دارد که شامل بیکاری، بی‌اعتمادی و بی‌انگیزگی می‌شود. برای رفع این چالش‌ها باید با ایده‌های جدید وارد فضای اقتصادی کشور شد. رویکردهای گذشته اکنون توان رفع این مشکلات را ندارند.

محمود زاده با اشاره به این‌که اکنون وزارت نفت می‌تواند به حوزه گردشگری در کشور کمک بسیاری داشته باشد، گفت: در شرایط کنونی اقتصاد ایران، دولت باید از تمام ظرفیت‌هایی که وجود دارد استفاده کند. این وزارتخانه با توجه به قانون هزینه ۳ درصد درآمد برای توسعه مناطق نفت و گاز خیز، می‌تواند در پروژه‌های بزرگ شرکت کند تا به توسعه بیشتر کشور کمک شود.

باید با ایده‌های جدید وارد فضای اقتصادی کشور شد

افتتاح فرودگاه و لنگرگاه هندورابی تا عید

رییس این پژوهشگاه که در حوزه شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی فعالیت می‌کند در ادامه این نشست خبر از راه‌اندازی فرودگاه و لنگرگاه جزیره هندورابی داد و گفت: در این پروژه نیز برخی از کارشناسان وزارت نفت همکاری‌های قابل‌توجهی داشتند. می‌توان با استفاده از این شیوه‌های نوین توسعه در دیگر نقاط کشور نیز اقدامات مناسبی داشت.

وی با اشاره به این‌که اکنون جنوب شرق ایران نیز دارای ظرفیت‌های اقتصادی بسیاری است، گفت: استفاده از این ظرفیت‌های با در نظر گرفتن شیوه جدید فعالیت‌های مشترک در داخل کشور به مشکل رفع بیکاری و رکود اقتصادی نیز می‌تواند کمک کند. اکنون در چابهار و مکران بخش خصوصی سرمایه‌گذاری‌های بسیاری کرده و می‌توان از این سرمایه‌گذاری‌ها بیشترین بهره را برد. بااین‌حال هنوز بسیاری از فعالان بخش خصوصی به‌طور دقیق از جزییات این پروژه‌ها مطلع نیستند و درصورتی‌که در این زمینه شیوه‌های سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک با شرکت‌های داخلی به‌طور دقیق مشخص شود، سرمایه‌گذاران بیشتری از این حضور در این پروژه‌ها استقبال خواهند کرد.

استفاده از روش‌های جدید اقتصاد مقاومتی

مجید تقدیسی، عضو هیات علمی پروژهشگاه شاخص پژوه و کارشناس اقتصادی بابیان این‌که اقتصاد مقاومتی یکی از راهکارهایی است که می‌تواند به رفع مشکلات اقتصادی کشور کمک بسیاری داشته باشد، توضیح داد: اقتصاد مقاومتی در کشور ما به دو شکل تعریف می‌شود. نخست رویکرد سنتی این شیوه اقتصادی و دوم شیوه‌های مدرن است. اکنون ظرفیت‌های شیوه سنتی اجراشده و تا حد امکان به اقتصاد کشور کمک کرده و اکنون نوبت شیوه‌های مدرن اقتصاد مقاومتی است.

تقدیسی با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته به صادرات دانش توجه فراوان‌ای نشد، گفت: یکی از رویکردهای جدید به اقتصاد مقاومتی در نظر این ظرفیت در کشور است. ایران نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه از توسعه بیشتری برخوردار است و می‌تواند با صدور خدمات فنی مهندسی و دانش موردنیاز این کشور به توسعه آنها و رشد اقتصادی خود کمک قابل‌توجهی داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که کاهش سرمایه در گردش اکنون کشور را برخی مشکلات اقتصادی روبه‌رو کرده است، گفت: در این شرایط صدور دانش و خدمات که نیاز به هزینه‌های تولید ندارد، علاوه برافزایش توان کشور در این زمینه‌ها می‌تواند ظرفیت‌های اقتصادی قابل‌توجهی نیز ایجاد کند.

پژوهشگاه شاخص پژوه همایش تفکر خلاق، سرمایه گذاری و توسعه را  روز 10 اسفند به طور رایگان در جزیره کیش برگزار می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز