خبرگزاری کار ایران

محمد عطریان‌فر:

هاشمی به تمرکز زدایی اقتصادی باور داشت /۷۰ درصد کارمندان استخدامی احمدی‌نژاد دیپلم و زیر دیپلم بودند

asdasd
کد خبر : ۴۶۲۴۶۹

عصر روز سه‌شنبه حزب ندای ایرانیان میزبان محمد عطریانفر روزنامه‌نگار و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی بود.

به گزارش ایلنا، عطریانفر در این نشست که به میزبانی شاخه جوانان حزب ندای ایرانیان برگزار می‌شد، گفت: با یک نگاه اجمالی اساسا اگر یک نظام سیاسی و رو به توسعه داشته باشیم اگر هدف توسعه باشد، کار بر عهده طبقه متوسط شهری است. در دهک ها ملاحظه می‌کنید که گروه اندکی در طبقه فوقانی قرار دارند و جمعیت کمی را تشکیل می‌دهند. یک جماعت بیشتری در دهک پایین آن وجود دارد حدود 3 تا 4 دهک که تلاش می‌کنند حداقل نیاز فردی خود را تامین کنند. آنهایی که در 5-6 دهک طبقه متوسط هستند، یکسری تکالیف کلیدی دارند و تمامی مباحث شهری حول این مساله است.

عضو  شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با تاکید بر نقش‌ طبقه متوسط افزود: یکی از مسائل دولت پیشین این بود که طبقه متوسط را آسیب پذیر کرد و ظرفیت‌های توانا را تهی ساخت و بخش بزرگی از این طبقه را به طبقات فرودست منتقل کرد. این طبقه قشر گسترده ای را به خود اختصاص می‌دهد در حوزه مدیریت شهری، معلم‌ها، کارمندان دولت، مدیران ارشد، اساتید و ... که بار توسعه و پیشرفت را این طبقه به دوش می‌کشد.

این روزنامه نگار با سابقه درباره اثرگذاری ثروتمندان در جامعه اظهار داشت: چرا این بار روی دهک بالادست نیست؟ چون با اعتماد به نفس خود را تا پایان عمر و یا حتی نسل های آینده بی‌نیاز می‌بینند و این ثروت را یا از گذشته و یا از رانت‌ها و ... به دست آورده‌اند البته لازم به ذکر است که در این قشر همگی از این قانون تبعیت نمی‌کنند اما این موضوع عده کثیری را شامل می‌شود. به طور کلی اکثر قشر بالادست دارای خلاء هویت هستند و خود را بی نیاز می‌بینند و فاقد صلاحیت کافی هستند. بخش بزرگی از این جماعت هیچ تعلق خاطری به جامعه شهروندی ندارند.

محمد عطریانفر در تحلیل از طبقات فرودست شهری گفت: فرصت و توانایی خاصی ندارند و درگیر معیشت زندگی خود هستند و به چیز دیگری نمی‌اندیشند فقط می‌خواهند حداقل را برای خانواده خود تامین کنند ودر تامین ابتدا سیر کردن شکم خود و سپس داشتن سرپناه و بعد از آن بهداشت فردی خود را تامین کنند بعد از تامین همه‌ی این موارد به آموزش آن هم در سطح پایین برای فرزندان خود روی می‌آورند و بعد از گذراندن دوره کوتاهی از آموزش فرد را برای جذب کار و کمک به اقتصاد خانوار به کار می‌برند.

او تاکید کرد: لکن طبقه متوسط یک اعتماد نسبی به آینده می‌خواهد تا بتواند در مکان هایی مثل NGO ها ، مساجد و محله و کانون ها و ... نقش آفرینی کند. دولت پیشین طبقه متوسط را به شدت تضعیف کرد.

این تحلیلگر سیاسی افزود: یکی از سیاست ها برای رشد طبقه متوسط این است که نهاد دولت را کوچک سازی کنند تا دیگران احساس مسئولیت کنند. طبق گفته آقای زنگنه؛ دولت خاتمی که به پایان رسید 94 هزار نیرو تحویل دولت بعدی داد اما احمدی‌نژاد به سرعت نیروی جدید استخدام کرد. پیامد این ارتقا، وزارت نفت را تبدیل به یک نهاد دولتی پر از مشکل کرد که 240 هزار نیرو داشت. طبیعی است که بدنه دولت توانایی برای فعالیت نداشت و نهادهای فرو دستی مثل کارمندان فقط به فکر حقوق خود هستند و یا 70% نیروهای جذب شده آن دیپلم و یا زیر دیپلم هستند.

عطریانفر تاکید کرد: ما در راس نهاد مدنی تشکیل شورای شهر می‌دهیم وقتی این کانتکس ضعیف شود به همه چیز شخصی نگاه می‌کند و از درون آن نهاد مدنی توانایی خلق نمی‌شود. وقتی طبقه متوسط ضعیف بشود به همان میزان باید شورای شهر را سر و سامان بدهند. ما به لحاظ سیاسی و شهروندی در موقعیت درخشانی قرار نگرفته ایم.

این تحلیلگر ضمن نقد وضعیت فعالیت سیاسی در کشور گفت: دقیقا فرآیند حزبی از این روند تبعیت می‌کند و بیشتر در مقام کسب قدرتند از این رو عضوگیری و جذب به خوبی انجام نمی‌شود و کسی حزب را به عنوان نردبانی برای ترقی یا کانون آموزه های سیاسی نمی‌بیند. به مفهوم دقیق تر در تمام احزاب حزب با چندان اشتیاقی شکل نمی‌گیرد. احزاب اصلاح طلب از این مصیبت بیشتر رنج می‌برند چون پشتیبانی حاکمیتی کمی دارند و هرچه این پشتیبانی بیشتر باشد کمتر این اتفاق رخ می‌دهد.

عطریانفر گفت: برای راه حل باید تلاش کرد چه در زمان یأس و چه در زمان رونق سیاسی تلاش برای قانون‌گذاری در مجلس و پارلمان شهری نباید متوقف شود.

عضو ارشد کارگزاران همچنین اظهار داشت: من شخصا در دوران ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی از کارمندان و مدیران وزارت کشور بودم و آیین نامه شورا توسط خود ما تدوین می‌شد. آیت‌الله هاشمی باور داشتند که ما از یک حکومت متمرکز عبور کنیم برخی از اختیارات دولت را بشکنیم تا مردم بتوانند تا حدودی عهده‌دار دولت شوند و بار دولت کم شود. از این نقطه عبور کنیم و این شورا را در چند محیط مربوط امتحان کنیم، اشکالات آن را رفع و آن را توسعه دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز