خبرگزاری کار ایران

زنگنه مطرح کرد:

توافق ایران و روسیه برای صادرات 100 هزار بشکه نفت در روز/اوپک مراقب افزایش تعداد دکل‌های آمریکا باشد

asdasd
کد خبر : ۴۶۲۴۳۲

وزیر نفت کشورمان از توافق ایران و روسیه برای صادرات 100 هزار بشکه نفت در روز خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در حاشیه دیدار با الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه درباره محور گفت‌وگو دو طرف اظهارداشت: یکی از مباحث اصلی علاقه‌مندی شرکت‌های روسی به حضور در توسعه منابع نفتی ایران و عقد قراردادهای جدید نفتی است که تاکنون MOU های زیادی با شرکت‌های روسی امضا کرده‌ایم و منتظریم طرف روس پیشنهادات فنی و مالی خود را ارایه دهد.

وی افزود: تاکنون با برخی شرکت‌های روسی مثل لوک اویل مذاکرات پیشرفته‌تری داشتیم و توافقاتی شده که اواخر سال آینده ایرانی در مسکو و یا سن‌پطرزبورگ دیدار داشته باشیم تا ما بتوانیم درباره شرایط قرارداد به شرکت‌های علاقه‌مند روسی توضیحات بیشتری ارایه دهیم.

وی فروش نفت به روسیه را از دیگر مباحث مطرح شده در مذاکرات امروز عنوان کرد و افزود: این مذاکرات ظرف 10 تا 15 روز آینده نهایی خواهد شد و بر این اساس ما به میزان 100 هزار بشکه در روز به شرکت‌های روسی برای مقاصد مشخص نفت می‌فروشیم.

زنگنه توضیح داد: در قبال فروش نفت به روسیه 50 درصد پول را در موعد مقرر تحویل می‌گیریم و 50 درصد مابقی نیز صرف خرید کالا می‌شود.

وی یادآور شد: خرید کالا در ازای فروش نفت به روسیه تهاتر نیست بلکه فقط خرید با پول ایران است.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: این قرارداد (فروش نفت روسیه) قبل از 15 اسفند سال‌جاری نهایی خواهد شد و هر زمان که روس‌ها کشتی بیاورند می‌توانند نفت خریداری شده را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه فروش نفت به روسیه برای ایجاد تنوع در مشتریان ایران و دسترسی به بازارهای نفتی اقدامی مناسب است، بیان کرد: ما از این رویه استقبال می کنیم چراکه می‌توانیم رابطه درازمدت تجاری و بازرگانی  با روس‌ها داشته باشیم ضمن اینکه در حال حاضر بیش از این مبلغ از روس‌ها خرید سالانه داریم.

وی درباره همکاری روس‌ها در زمینه تنظیم بازار نفت اظهار داشت: روسیه با کاهش تولید 300هزار بشکه‌ای برای بهبود قیمت‌ها با اوپک مشارکت می‌کند و همچنین عضو کمیته نظارتی از جانب غیر اوپکی‌هاست لذا با توجه به اینکه اولین بار تاریخ اوپک است که روسیه زمینه کاهش تولید همکاری می‌کند این نقش بسیار سازنده است.

زنگنه درباره قیمت فروش نفت به روس‌ها نیز گفت: قیمت فروش نفت این کشور همان نرخ متعارف روز خواهد بود.

وی درباره همکاری روس‌ها برای تمدید کاهش تولید برای شش‌ماهه دوم نیز گفت: در این‌خصوص صحبتی نشده است.

وزیر نفت درباره اظهارنگرانی بارکیندو در عدم پایبندی غیر اوپکی‌ها به کاهش سقف تولید اظهار داشت: طبق اعلام وزیر انرژی روسیه این کشور به این توافق (کاهش سقف تولید) پایبند خواهد بود و تا پایان مدت تعیین شده متعهد به همکاری است.

مقام عالی وزیر نفت درباره جلسه امروز مجلس که در زمینه حل مشکلات خوزستان در کمیسیون انرژی برگزار شد، توضیح داد: اعضای کمیسیون پیشنهادات خود را برای حل مسایل ارایه کردند و ما نیز توضیحاتی در مورد نقش نفت در اجرای مقررات زیست‌محیطی دادیم.

وی ادامه داد: برای هورالعظیم اصل بر این گذاشته شد اقدامی که به محیط زیست منطقه آسیب بزند صورت نگیرد، ما به فکر خشک کردن هور نیستیم هرقدر هم که هزینه‌ها بالا برود سعی می‌کنیم که به محیط زیست این تالاب آسیبی وارد نشود .

زنگنه خاطرنشان کرد: ما تصمیمات و پیشنهادات را جمع بندی کردیم که به دولت ارایه خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به بسته شدن بودجه 96 بعید است که اعتبارات مربوط به مباحث زیست محیطی خوزستان در قالب قانون بودجه امسال گنجانده شود اما به هر حال دولت پیگیری های لازم را خواهد داشت و تصمیمات مهم فوری  ، میان مدت و درازمدت برای خوزستان اتخاذ خواهد کرد.

وزیر نفت با اشاره به افتتاح خط لوله صادرات گاز به عراق در روز 10  اسفند درباره افتتاح فازهای پارس‌جنوبی اظهار داشت: ما آماده افتتاح فازها هستیم اما زمان افتتاح آنها بستگی به نظر رییس‌جمهور دارد.

زنگنه درباره برخی نگرانی‌ها مبنی بر افزایش تعداد دکل های آمریکا و به تبع آن کاهش قیمت نفت گفت: قیمت نفت در عین حال که درآمد اوپکی‌ها را زیاد می‌کند در نهایت به ضرر آنها نیز خواهد بود چراکه رقبا تولید خود را بالا می‌برند به همین دلیل بنده در اوپک اعلام کردم قیمت بیش از 55 و 60 دلار باعث سیکل سقوط قیمت می‌شود.

وی ادامه داد: قیمت‌ها در میان‌مدت طبیعتا بالا خواهد رفت اما با توجه به اینکه تولید اوپک کاهش می‌یابد بازار به تعادل می‌رسد.

وزیر نفت با بیان اینکه اگر اتفاق عجیبی نیفتد قیمت ها به تعادل می‌رسند، تاکید کرد: البته آمدن آقای ترامپ هم موجب تقویت نفتی‌ها در آمریکا می‌شود به‌طوری که انتصاب مدیرعامل بزرگترین شرکت نفتی دنیا در سمت وزارت خارجه در حالی که بیش از آن که سابقه سیاسی داشته باشد یک نفتی است، می‌تواند بیانگر آن باشد که باید منتظر تحولات باشیم و اوپک نیز در این زمینه باید مراقب باشد.

وزیر نفت درباره پیشنهاد هندی‌ها در فرزاد B نیز گفت: مباحثی صورت گرفته ولی بعید است که به سادگی به توافق برسیم. زیرا فاصله قیمت خرید گاز بین ما و آنها زیاد است بنابراین احتمال این وجود دارد که این میدان به شرکت دیگری واگذار شود.

زنگنه درباره درباره صادرات گاز به عراق نیز بیان کرد: برای این موضوع برخی مشکلات برای دریافت منابع از عراق وجود دارد زیرا باید ال‌سی باز شود و بانک عراق نیز سخت گیری هایی می کند لذا باید این موضوع حل شود تا ما بتوانیم صادرات را آغاز کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز