خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری همایش ملی آب اعلام شد:

افزایش بهره‌وری به میزان سالیانه 6 درصد در حوزه آب

asdasd
کد خبر : ۴۶۲۱۴۱

شریعتمداری گفت: در سال 93 بهره‌وری آب 1.7 کیلومتر به ازای هر متر مکعب بود که این عدد در سال 93 تا 94 به یک 1.2 کیلوگرم رسید که نشان دهنده رشد 12 درصدی بهره‌وری آب است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا در نشست خبری همایش ملی آب، دبیر کل این همایش با اشاره به بحران آب در کشور گفت: مسائلی از این دست نیاز به همت جمعی دارد ما باید همانند جنگ تحمیلی با مشارکت آحاد مردم و دولت از این بحران عبور کنیم. الان مساله آب نیز به همان حساسیت زمان جنگ است همه مشارکت نکنند نمی‌توانیم از پس آن بر بیاییم.

شریعتمداری ادامه داد: امروز کشور ما بحران آب دارد و اینکه بیاییم دنبال مقصر بگردیم دردی را دوا نمی‌کند آب عاملی است که بر روی همه تاثیرگذار است و فقط مربوط به اقتصاد و سیاست نمی‌شود.

وی تصریح کرد: یک بارندگی روحیه انسان را عوض می‌کند و خشکسالی و گرما میزان خشونت را افزایش می‌دهد. مساله آب آنقدر مهم است که می‌خواهیم برای آن روز ملی تعیین کنیم و همان طور که در برنامه همایش می‌بینید تفاوت همایش امسال با سال گذشته در این است که دولتی‌ها از آن استقبال کردند همچنین سعی کردیم از بخش خصوصی بیشتر استفاده کنیم.

سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی ایران ادامه داد: اتاق بازرگانی پارلمان بخش خصوصی است و وظایف دولت را در مورد آب به عهده ندارد اما سعی کرده نسبت به اتفاقاتی که برای آب کشور می‌افتد بی‌تفاوت نباشد اتاق با برگزاری یک هم اندیشی بزرگ پیشنهاداتی به دولت ارائه کرده است و در رابطه با بحث ریزگردها دریاچه ارومیه و تالاب گاوخونی مشاوره‌های خوبی در حوزه نگرش اقتصادی و زیست محیطی به دولت داده است دولت نیز انصافا در این چند ساله تقریبا پیشنهادهای ما را پذیرفته و یک مدیریت جدید با محوریت اتاق در حوزه آب در حال شکل‌گیری است.

در ادامه این نشست خبری معاون پژوهش مرکز ملی مطالعات آب اظهار داشت:‌ما امسال بر خلاف سال گذشته پاییز خوبی نداشتیم و بارندگی کم بود اما در غرب کشور و خراسان شمالی بارندگی‌های خوبی داشتیم از اواسط بهمن‌ماه نیز با ورود جبهه‌های جدید چهره کشور عوض شد و برخی مناطق مانند استان فارس از خشکسالی ممتد به شرایط عادی پیش رفت. به طوری که در سطح کشور شاهد بهبود 38 درصدی نزولات آسمانی بودیم و تقریبا توزیع آن در مناطق متعادل‌تر بود ضمن آنکه با سرمایی که از آذرماه شاهد بودیم بیشتر نزولات به صورت برف بود که این امر سبب پایداری منابع آبی می‌شود.

شریعمتداری تصریح کرد: ‌در خصوص مساله بهره‌وری از آب در دو سال گذشته حرکت‌های خوبی آغاز شده هر چند راضی کننده نیست  در سال 93 بهره‌وری آب 1.7 کیلومتر به ازای هر متر مکعب بود که این عدد در سال 93 تا 94 به یک 1.2 کیلوگرم رسید که نشان دهنده رشد 12 درصدی بهره‌وری آب است. این یعنی ما سالی 6 درصد در حوزه بهره‌وری پیشرفت داریم و اگر همین پیشرفت را ادا مه دهیم در پایان برنامه ششم 21 میلیارد مکعب در مصرف آب صرفه جویی کردیم که اگر این امر تحقق پیدا کند می‌توانیم این بحران را پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز