خبرگزاری کار ایران

رئیس هیئت مدیره کفش شیما در گفت‌وگو با ایلنا:

سیاست‌های کنونی، ترس را به بخش تولید منتقل کرده است/ کفش شیما امکان صادرات به اروپا را دارد

asdasd
کد خبر : ۴۵۹۰۶۷

محمد عرب گفت: برای این که بتوانیم کالای ایرانی را صادر کنیم باید به لحاظ قوانین، روند تولید را آسان کنیم. در فضای کنونی، تولید بسیار سخت است.

محمد عرب، رئیس هیئت مدیره کفش شیما در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا به تشریح تاریخچه فعالیت این شرکت پرداخت. وی با اشاره به مشکلات صنعت کفش  معتقد است سیاست‌های کنونی، ترس را به بخش تولید منتقل کرده است.
رئیس هیئت مدیره کفش شیما تاکید دارد ایران نه تنها امکان صادرات به کشورهای منطقه دارد بلکه توان صادرات به کشورهای اروپایی نیز موجود است به شرط این که فکر تولید کننده به تولید باشد و دغدغه‌های جانبی برای صنعتگران ایجاد نشود.

در ادامه مشروح گفت‌وگو با ایشان را می‌خوانید:

لطفا در ابتدا تاریخچه کفش شیما را تشریح بفرمایید. از کجا آغاز به کار کردید و به نقطه کنونی رسیدید؟

کارگاه ما از شهریور سال 1362 آغاز به کار کرد. در ابتدا چکمه‌های پلاستیکی برای کشاورزان تولید می‌کردیم. این تولید تا سال 1366 ادامه داشت. در سال 1366 ایده‌ای را برای فصل تابستان اجرا کردیم و آن تولید کتانی‌های استوک دار بود که شبیه کفش‌های ورزشی بود.

برند شیما را در چه سالی ثبت کردید؟

در سال 1367شرکت شیما را ثبت کردیم.

پس از ثبت شرکت در سال 67 فعالیت‌ها چگونه ادامه پیدا کرد؟

در آغاز تنها 3 نفر بودیم که یک نفرمان کارگر نگهبان بود. کم کم تعداد کارگران را زیاد کردیم این اتفاق در دهه  60 افتاد و به تدریج رشد کردیم. در سال 1373 در نمایشگاهی در ایتالیا ماشین آلاتی را دیدیم که احساس کردم می‌توانیم با تجهیزات مدرن این صنعت را به نحو بهتری توسعه بدهیم. با گرفتن وام توانستیم آن دستگاه‌ها را خریداری کنیم و این آغاز به کار حرفه‌ای شیما بود. شرکت شیما این مسیر را ادامه کرد و در حال حاضر با مدرن‌ترین ماشین‌آلات روز دنیا مشغول فعالیت هستیم.

سیاست‌های کنونی، ترس را به بخش تولید منتقل کرده است/ کفش شیما امکان صادرات به اروپا را دارد

در حال حاضر شرکت شیما با چه تعداد پرسنل فعالیت می‌کند؟

شیما 670 نفر پرسنل دارد و روزانه 10 تا 12 هزار جفت کفش تولید می‌کنیم.          

از چه تجهیزات و ماشین‌آلاتی استفاده می‌کنید؟

ماشین آلات ما تماما  ایتالیایی و آلمانی است و کیفیت آنها هر سال مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در بسیاری از صنایع کشور، هزینه‌های سربار بسیار بالاست و همین مسئله بهای تمام شده محصولات را بالا برده و قدرت رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی را کاسته است. شما در شرکت شیما برای مدیریت هزینه‌ها و کاهش هزینه‌های سربار چه کرده‌اید؟ چگونه توانستید قیمت تمام شده محصولات خود پایین بیاورید؟

ما در شرکت شیما هزینه‌های سربار را به شدت کاهش دادیم و در حال حاضر بیشترین میزان بهره‌وری را از منابع تولید داریم. برای تحقق این مهم از دانش مهندسی صنایع استفاده کردیم تا خط تولید به صورت بهینه طراحی شود. ما صادر کننده هستیم. درخارج از کشور و در فضای رقابتی صادرات این گونه نیست که راحت بتوان جنس فروخت. رقبای قدرتمندی مانند ایتالیا و چین و ویتنام حضور دارند و باید کیفیت و قیمت به گونه‌ای باشد که امکان رقابت کردن ایجاد شود.

با توجه به تجربه موفق شرکت شیما در صادرات کفش، به نظر شما برای افزایش محصولات ایرانی باید چه اقداماتی صورت بگیرد؟

برای این که بتوانیم کالای ایرانی را صادر کنیم باید به لحاظ قوانین، روند تولید را آسان کنیم. در فضای کنونی، تولید بسیار سخت است. وقتی تولید کننده را ملزم می‌کنیم 9 درصد ارزش افزوده بپردازند این یعنی فشار بر تولید و کشتن آن. سیاست‌های کنونی ترس را به بخش تولید منتقل کرده است. به خاطر همین تولید کنندگان تلاش نمی‌کنند خود را بولد و برند کنند. دولت برای دریافت ارزش افزوده سخت گیری‌های شدیدی را اجرا می‌کند و ایجاد کوچک‌ترین مشکل حسابداری باعث مشکلات عدیده با سازمان امور مالیاتی می‌شود. این موارد دست به دست هم می‌دهد و تولید کننده را مایوس می‌کند. در حال حاضر تولید کننده فکرش به تولید نیست. فکرش مشغول این است که هر روز چگونه جواب دستگاه‌های مختلف دولتی را بدهد. به نظرم این یک سمی است که وارد کشور شده. سازمان تامین اجتماعی می‌گوید باید دفاتر حسابداری 10 گذشته شرکت‌ها را بررسی کند. آیا این اقدام درست است؟

در حال حاضر دائم صحبت از سرمایه‌گذاری خارجی در کشور می‌شود. اتفاقا یکی از مشکلات همین است که وقتی سرمایه‌گذار خارجی برای حضور در ایران  تحقیق می‌کند و متوجه سخت‌گیری‌ها و بوروکراسی دست و پا گیر می‌شود به سرعت عقب نشینی می‌کنند.

میزان تعامل شما با وزارت صنایع چطور است؟ آیا برای حل مشکلات کمکی کرده‌اند؟

تعامل ما با وزارت صنعت خوب است اما کار خاصی از آنها برنمی‌آید. بیمه، بانک و سازمان امور مالیاتی در زیر نظر وزارت صنعت نیست که بتوانند اقدام ویژه‌ای انجام دهند.

سیاست‌های کنونی، ترس را به بخش تولید منتقل کرده است/ کفش شیما امکان صادرات به اروپا را دارد

بسیاری از صنایع کشور مصرف ارزی دارند  ولی درآمد ارزی ندارد. برای صادرات و کسب درآمد ارزی نیاز به شناسایی دقیق بازارهای هدف است. شما در شرکت شیما در بخش چه اقداماتی داشته‌اید؟

ما به بسیاری از کشورهای همسایه و منطقه صادرات داریم. ما می‌توانیم حتی وارد بازار اروپا بشویم ولی تمام این اقدامات نیازمند امکانات و مقدماتی است که باید برای تولید کننده فراهم بشود. در حال حاضر تمام کشورها به صنعت کفش اهمیت می‌دهند زیرا در این صنعت افزون بر درآمد ارزی بالا  امکان اشتغال‌زایی زیادی نیز دارد. متاسفانه در ایران به صنعت کفش بهای لازم داده نشد و اگر روند کنونی ادامه پیدا کند این صنعت نابود می‌شود. این در حالی است که صادرات 2 جفت کفش به اندازه صادرات یک بشکه نفت، درآمد نصیب کشور می‌کند.

وضعیت تیم طراحی شما در شرکت شیما به چگونه است؟

ما یک تیم 12 نفره طراحی داریم که با بهترین امکانات و تجهیزات مشغول فعالیت هستند.

برندهای معروف هویت خاص خود را دارند و با یک یا چند خصیصه مختص به خودشناخته می‌شوند. هویت شیما چیست؟

محکم بودن،  ارزان بودن و راحتی پا در کفش مهم‌ترین خصیصه و هویت کفش شیما به شمار می‌آید.

سیاست‌های کنونی، ترس را به بخش تولید منتقل کرده است/ کفش شیما امکان صادرات به اروپا را دارد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز