خبرگزاری کار ایران

قطار بهره برداری از طرح های پتروشیمی توقف ندارد

asdasd
کد خبر : ۴۵۶۹۹۴

وزیر نفت امسال را سال استثنایی صنعت پتروشیمی دانست و گفت: افزایش تولید محصولات پتروشیمی سبب ایجاد ارزش افزوده بالاتر شده و در نتیجه تاثیر مثبت بر زندگی مردم داشته است.

به گزارش ایلنا، بیژن زنگنه در آیین بهره برداری از فاز ٢ پتروشیمی کارون و پتروشیمی تخت جمشید با تبریک ایام الله دهه فجر به طرح های صنعت پتروشیمی که در دولت یازدهم به بهره برداری رسیده اند، اشاره و اظهار کرد: طرح های پلی اتیلن خطی لرستان با ظرفیت ٣٣٠ هزار تن، اسید سولفوریک ارومیه با ظرفیت ٥٠ هزار تن، پلی اتیلن خطی مهاباد با ظرفیت ٣٣٠ هزار تن و طرح اوره و آمونیاک شهدای مرودشت با ظرفیت ١,٨ میلیون تن از طرحهای صنعت پتروشیمی هستند که امسال به بهره برداری رسیدند.

وی با اشاره به بهره برداری طرح پلی استایرن تخت جمشید با ظرفیت ٨٠ هزار تن و فاز ٢ پتروشیمی کارون که امروز انجام شد، افزود: فاز ٢ کاویان با ظرفیت یک میلیون و ١٠٠ هزار تن اتیلن، پلی استایرن انتخاب با ظرفیت ٢٥٠ هزار تن، پلی اتیلن سبک کردستان با ظرفیت ٣٠٠ هزار تن که تا چند روز دیگر آماده آفتتاح است، فاز ٣ پتروشیمی پردیس با ظرفیت ١,٧ میلیون تن آمونیاک و اوره و متانول کاوه با ظرفیت ٢.٣ میلیون تن به عنوان بزرگترین طرح متانول جهان از طرح هایی هستند که به زودی به بهره برداری خواهند رسید.

وزیر نفت، ظرفیت طرح هایی که تا پایان دولت یازدهم اجرا می شود را ٩ میلیون تن عنوان کرد و ادامه داد: با سرمایه گذاری ٥ تا ٥,٥ میلیارد دلار در این طرح ها، افزایش تولیدی در همین حدود خواهیم داشت.

به گفته زنگنه، امسال با توجه به این میزان افزایش تولید محصولات پتروشیمی، سال استثنایی برای صنعت پتروشیمی است.

وی با بیان این که ٢ طرح به بهره برداری رسیده از طرح های اقتصاد مقاومتی هستند، تصریح کرد: این طرح ها از مصادیق بارز تکمیل زنجیره تولید هستند که با تبدیل خوراک های دریافتی مختلف از واحدهای متفاوت به ارزش افزوده بالاتر علاوه بر ایجاد قدرت برای کشور در صنایع دیگر نیز استفاده می شوند.

وزیر نفت با اشاره به این که در عسلویه فضایی برای توسعه و سرمایه گذاری وجود ندارد، گفت: برای ایجاد یک جریان توسعه ای، اختصاص زمینی به مساحت حدود ٣ هزار هکتار را در ماهشهر تصویب شد.

زنگنه با بیان این که جهشی که صنعت پتروشیمی در سال ٧٦ و ٧٧ داشت و تولید محصولات صنعت از حدود یک میلیارد دلار به بالای ٢٠ میلیارد دلار رسید باید تکرار شود، اظهار کرد: برای تحقق این هدف، ارزش محصولات پتروشیمی از ٤ سال گذشته افزایشی حدود ٦ میلیارد دلار داشته است.

وی با اشاره به این که تولید بخشی از میدان ها با هدف تامین خوراک پتروشیمی ها از برنامه های وزارت نفت است که بررسی شده و بخشی از آن در حال اجراست، گفت: در گذشته خوراک پتروشیمی ها از محصولات جانبی تولیدات میدان ها بود اما هم اکنون تولید از بعضی میدان ها از اساس به عنوان خوراک پتروشیمی ها انجام می شود.

وزیرنفت واگذاری طرح های ان جی ال به بخش خصوصی را از راهکارهای تسریع تولید خوراک پتروشیمی ها و همچنین جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت عنوان کرد و افزود: ان جی ال ٣١٠٠، ٣٢٠٠، ٢٤٠٠ و بیدبلند همه در برنامه های وزارت نفت برای تامین خوراک پتروشیمی ها هستند.

زنگنه با اشاره به این که برای اجرای ٢ طرح بهره برداری شده استفاده چندانی از صندوق توسعه ملی نشده است، گفت: اجرای برجام سبب تامین ٢ میلیارد دلار منابع برای بیدبلند بدون استفاده از صندوق توسعه ملی و با کمک سرمایه خارجی شد.

وی با بیان این که اجرای طرح های صنعت پتروشیمی سبب افزایش قدرت کشور شده است، ادامه داد: افزایش تولید محصولات پتروشیمی سبب ایجاد ارزش افزوده بالاتر و در نتیجه تاثیر مثبت در زندگی مردم داشته است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز