خبرگزاری کار ایران

فقط یک سوم درآمدهای تولید گاز عاید کشور می شود / عدم فرهنگ سازی در مصرف گاز ضررهای بزرگی به اقتصاد وارد می کند

asdasd
کد خبر : ۴۵۶۹۲۷

همایش پتروشیمی و انرژی با همکاری بنیاد نخبگان ، انجمن مهندسی شیمی ایران و دانشگاه خلیج فارس به میزبانی شرکت پتروشیمی جم برگزار شد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی شرکت پتروشیمی جم ، سید حسین میرافضلی ،مدیر عامل پتروشیمی جم با ارائه توضیحاتی در خصوص اهمیت و مصرف انرژی در مصارف خانگی و کارخانه ها گفت شرکت گاز با 250 میلیارد مترمعکب گاز تولید در سال باید 25 میلیارد دلار در سال درآمد داشته باشد اما درآمدی که می تواند کسب کند کمتر از یک سوم این مبلغ است و بخش عمده ای از آن هم ازطریق فروش گاز به پتروشیمی هاست.

 مدیر عامل پتروشیمی جم اظهار کرد: پیشنهاد می کنم یکی از سال های آینده به نام سال صرفه جویی در مصرف انرژی نامگذاری شود، امیدوارم این در سیاست کلان کشور ثبت شود، همچنین دولت محترم سالی یک میلیارد دلار برای فرهنگ سازی صرفه جویی در مصرف انرژی هزینه کند. فرهنگ مصرف انرژی در ایران به شدت مشکل دارد و باید براساس فرهنگ اسلامی و احادیث و روایات در مذمت اسراف فرهنگ مان را اصلاح کنیم. ای کاش قیمت واقعی انرژی از مردم گرفته می شد و بقیه پول را به صورت یارانه به قشر کم درآمد جامعه تزریق می نمودند. قوانین ما نیز در این زمینه مزید بر علت شده اند و مصرف گرایی را ترویج می کنند.

میر افضلی خاطر نشان کرد: به زودی گاز منطقه عسلویه رو به کاهش می نهد و تا 5 سال آینده میزان گاز تولید روی میزان حدود 500 میلیون متر مکعب در روز تثبیت می شود و هزینه احصاء گاز افزایش خواهد داشت. با این روند تند مصرف در 10 سال آینده با افت فشار مخازن گازی به شدت مشکل تأمین گاز خواهیم داشت. باید برای آن چاره اندیشی کنیم. عدم فرهنگ سازی مناسب در حوزه مصرف گاز ضررهای بزرگی به بدنه  اقتصاد ملی وارد می کند.

وی افزود:در منطقه میزان زیادی نیتروژن و دی اکسید کربن و هیدروژن با خلوص بالا تولید می شود. شرکت ملی صنایع پتروشیمی  پروژه هایی برای کنترل اینها در دست پیگیری دارد. یک واحد آمونیاک و یک واحد اوره بسیار بزرگ با نیتروژن و دی اکسید کربن و هیدروژن تولید شده در پتروشیمی ها در آینده ای نزدیک راه اندازی شود که اثرات زیست محیطی و اقتصادی بسیار مفیدی برای منطقه دارد.

مدیرعامل شرکت پتروشمی جم گفت:  توقف واحدهای تولیدی آلودگی های زیست محیطی زیادی دارد و باید با تعمیر و نگهداری مناسب از درصد توقف شرکت های پتروشیمی کاهش بدهیم و کمتر آلودگی تولید شود . تجربیات زیادی به صورت جزیره ای بین شرکت های پتروشیمی وجود دارد که باید به اشتراک گذاشته شود و تأثیرات بیشتری داشته باشد. باید تلاش کنیم در واحدها افزایش ظرفیت تولید داشته باشیم. هیچ کس قانع به ظرفیت اسمی نباشد و به ظرفیت بیش از 100 درصد برسیم. این مهم در شرکت پتروشیمی جم در حال پیگیری است و دیگر شرکت ها نیز می توانند اینگونه عمل کنند که باعث کاهش تولید آلودگی و افزایش صرفه جویی و سودآوری باشد.

وی اضافه کرد:طبق نظر کارشناسان حوزه انرژی دنیای آینده برروی انرژی خورشیدی خواهد چرخید، در 10 سال آینده یکه تاز تولید برق در دنیا خواهد بود و هزینه های تولید نیز به شدت کاهش خواهد داشت. نیروگاه های خورشیدی یک گیگاوات در دنیا راه اندازی خواهد شد. ایران به دلیل موقعیت منطقه ای و جغرافیایی ظرفیت های ویژه ای برای تولید انرژی خورشیدی دارد. شرکت های پتروشیمی و صنعتی می توانند در این زمینه از سرمایه گذاران حمایت نمایند و بهترین حامی تولید انرژی خورشیدی در نقاط مستعد کشور با نگاه اقتصادی باشند.

در پایان این همایش از سوی بنیاد ملی نخبگان به رسم یادبود لوح تقدیری به  سید حسین میرافضلی مدیر عامل شرکت پتروشیمی جم، سید رضا قاسمی شهری مدیر مجتمع ، دکتر رضا راشدی مدیر توسعه و پژوهش و اکبر بوالحسنی مسئول پژوهشهای شیمیایی و الفینی شرکت پتروشیمی جم اهدا شد

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز