خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت ملی نفت تشریح کرد:

از صادرات 450 هزار بشکه نفت در برابر غذا تا رسیدن به تولید 4 میلیون بشکه ای

asdasd
کد خبر : ۴۵۵۶۹۳

کاردر گفت: ما در زمان تحریم 75 میلیون بشکه میعانات گازی روی آب داشتیم که در حال حاضر این رقم به 25 میلیون بشکه رسیده است و امیدواریم تا انتهای فرودرین تمامی این میزان (25 میلیون بشکه میعانات) به فروش رسیده و میعانات گازی روی آب صفر شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا علی کاردر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در نشست خبری امروز خود با شاره به اینکه میزان تولید نفت و گاز ایران در حد متعادلی است اظهار داشت: البته با توجه به اینکه دو خط لوله به مشکل برخورد تا حدی کاهش تولید پیدا کردیم.

وی با اشاره به میزان تولید نفت و گاز و میعانات از ابتدای دولت یازدهم و مقایسه آن با سال پایانی دولت تصریح کرد: ‌ما در خرداد سال 92 ، 490 میلیون مترمکعب تولید گاز داشتیم که این میزان با حدود 370 میلیون مترمکعب افزایش به 480 میلیون متر مکعب رسیده است.

کاردر افزود: با به تولید رسیدن فازهای 15 ، 16 ، 17 ، 18 ، 19 ، 20 و 21 ، 250 میلیون مترمکعب افزایش تولید گاز داشتیم.

وی با اشاره به اینکه ما از پارس جنوبی 480 میلیون مترمکعب گاز سبک تحویل شبکه می‌دهیم، خاطرنشان کرد: تمام تلاش خود را می کنیم که تا روزهای سه شنبه و چهارشنبه که کاهش دما داریم تولید در شبکه حفظ شده و شرایط پایدار باشد که در این راستا خط لوله گلستان و مازندران نیز راه‌اندازی شده تا به لحاظ پوشش فشار گاز مشکلی نداشته باشیم و به رغم اینکه با قطعی گاز از سوی ترکمنستان مواجهیم. میزان تولید در پارس جنوبی شبکه را در شرایط پایداری نگه داشته است.

معاون وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه در سال 92 ، 325 هزار بشکه میعانات گازی تولید کرده‌ایم ، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولید ما از میعانات به 550 هزار بشکه رسیده است.

وی ادامه داد: ما در زمان تحریم 75 میلیون بشکه میعانات گازی روی آب داشتیم که در حال حاضر این رقم به 25 میلیون بشکه رسیده است و امیدواریم تا انتهای فرودرین تمامی این میزان (25 میلیون بشکه میعانات) به فروش رسیده و میعانات گازی روی آب صفر شود و به این ترتیب هم درآمدها افزایش یافته و همچنین هزینه نگهداری میعانات روی آب کم می‌شود. 

2 میلیون دلار درآمد حاصل از فروش میعانات روی آب

وی درامد حاصل از فروش 50 میلیون بشکه میعانات روی آب را 2 میلیارد دلار اعلام کرد. 

کاردر همچنین اظهار داشت: در مرداد سال 92 حدود 2 میلیارد و 650 هزار بشکه نفت خام تولید و یک میلیون بشکه صادرات داشتیم که میزان آن در زمان قبل از مذاکرات 5 +1 حتی روند کاهشی داشته و 10 تا 20 درصد نیز کاهش داشته‌ایمه تا جایی که نگران بودیم که میزان صادرات به 450 هزار بشکه در قبال غذا و دارو برسد اما بعد از تحریم و امروز میزان تولید به 3.9 میلیون بشکه رسیده حتی می‌توانیم 4 میلیون بشکه نیز تولید کنیم اما رسیدن به این رقم 4 میلیون بشکه از کیفیت نفت خام با توجه به نمکی شدن آن  می‌کاهد لذا علاقمندیم که تاسیسات نمک‌زدایی تا انتهای سال راه‌اندازی شود و به این ترتیب 4 میلیون بشکه تولید نفت خام مرغوب خواهیم داشت و مشکلی از این بابت نداریم.

صادرات 2 میلیون و  635 هزار بشکه در پیک صادرات

وی میزان صادرات نفت خام را در زمان پیک 2.635 هزار بشکه اعلام کرد و میزان صادرات میعانات را 350 هزار بشکه عنوان کرد و افزود: در ماه ژانویه کاهش صادرات داشتیم که رقم آن به 2.100 هزار بشکه رسید اما امیدواریم که در ماه فوریه به حدود 2.600 هزار بشکه صادرات نفت خام و 650 تا 700 هزار بشکه میعانات برسیم.

کاردر در تشریح پروژه‌های تولیدی نفت و گاز اظهار داشت: تا شهریورماه سال 96 فازهای 19 و 20 و 21 کامل می‌شود بخشی از فازهای 22 را خواهیم داشت. فازهای 17 و 18 نیز تکمیل می‌شوند و تولید LPG و اتان از این فازها وارد مدار می‌شود که اسفندماه نیز به افتتاح خواهد رسید.

وی ادامه داد: در غرب کارون نیز تولید نفت خام از یاران شمالی ، یادآوران و آزادگان جنوبی با ظرفیت 40 هزار بشکه را خواهیم داشت که با یک ماه تاخیر اواسط اسفندماه وارد مدار می‌شوند و میدان آذر 10 تا 15 هزار بشکه تا پایان سال به تولید می‌رسند.

معاون وزیر نفت در ادامه درباره لایه نفتی پارس جنوبی تصریح کرد: تولید از این میدان به دلیل مشکلات جوی و آب و هوایی با تاخیر مواجه شده و طی 45 روز گذشته نتوانستیم از خلیج فارس استفاده اجرایی داشته باشیم لذا با بهبود وضعیت هوا کشتی‌ها مستقر خواهند شد و امیدواریم 30 تا 35 هزار بشکه از این میدان تولید داشته باشیم.

وی درباره گازهای اسیدی اهواز نیز اظهار داشت: امیدواریم تا 15 اسفندماه طرح آماک به تولید برسد و میزان آلودگی هوا در شهر اهواز کاهش یابد.

تایید صلاحیت 29 شرکت

کاردر درباره قراردادهای جدید نفتی اظهار داشت: طبق فراخوان 29 شرکت در لیست ابتدایی قرار گرفتند اما ما امیدواریم که مناقصات با تعداد بیشتری از شرکت‌ها انجام شود و قول دادیم که انتهای ژانویه اولین تندر آزادگان جنوبی به انجام برسد و با توجه به اینکه در این میدان تاخیر داشتیم تا 15 فوریه باید تاییدیه کمیسیون مناقصات را بگیریم تا بتوانیم توسعه میدان را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: همچنین علاقه داریم که در مورد LNG نیز مناقصه برگزار کنیم و با توجه به داشتن گاز فراوان وارد کلوپ LNG شویم و در این رابطه منتظر پیشنهاد سرمایه‌گذاران هستیم.

معاون وزیر نفت همچنین خاطرنشان کرد: 10 گروه کالایی را نیز فراخوان دادیم که مهمترین آن لوله ‌های درون‌چاهی است که امیدواریم به زودی برنده‌ها اعلام شوند و طی سال‌های آتی خواهیم توانست در منطقه صاحب لایسنس باشیم.

وی درباره قرارداد با دانشگاه‌ها برای مطالعه مخازن نیز گفت: در روند فعلی قرارداد بالادستی جدید اساتید دانشگاه در کمیته فنی قرار می‌گیرد و این دانش می‌تواند از ابتدا به دانشگاه منتقل شود. قراداد با دانشگاه‌ها تاکنون به صورت پیمانکاری منعقد شده بود که قرار است تا این هفته قرارداد جدید از فرمت پیمانکاری به پژوهشی امضا شود.

کاردر درباره اساسنامه شرکت ملی نفت نیز اظهار داشت: این اساسنامه به اجزای شرکت ابلاغ شده و در حال حاضر طبق اساسنامه جدید کار می‌کنیم و قرار بر این است که سه شرکت پتروشیمی ، پالایش پخش و گاز نیز به تبعیت از اساسنامه شرکت ملی نفت اساسنامه جدید تعریف کرده و اساسنامه قبلی خود را اصلاح کند.

وی ادامه داد: از دیگر تغییراتی که در دولت جدید داشته‌ایم برگزاری منظم جلسات هیئت مدیره است که تاکنون 2 هزارمین جلسه را در شرکت ملی نفت برگزار کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت در ادامه درباره وضعیت میادین مشترک نیز اظهار داشت: برای قرارداد توسعه فرزاد A  و B مذاکراتی را با گروه هندی داشتیم که مدل فنی آن نهایی شده اما در مورد مدل مالی به نتیجه نرسیده‌ایم چون بابت اختلاف قیمت گاز فعلا مشکل داریم ضمن اینکه باید گفت با توجه به بالا بودن گودگرد این میدان بسیار گران است و همچنین قرار داشتن در حوزه میادین مشترک باعث شده که ما را ملزمکند که سریع‌تر از این میدان برداشت داشته باشیم و با توجه به اینکه قبلا با هندی‌ها در این میدان قرارداد داشتیم به دنبال این هستیم که آن را به نتیجه برسانیم اما همزمان برای خودمان نیز پکیج کوچک طراحی کرده‌ایم که به عنوان EPCF با ظرفیت مکانیزمی و با سرمایه‌گذاری کمتر بتوانیم میدان را به بهره‌برداری برسانیم.

وی ادامه داد: در میادین  غرب کارون بعد از آزادگان میادین یاران و بعد یادآوران را را خواهیم داشت که به ترتیب وارد مدل قراردادی می‌شوند و امیدواریم که با توجه به تکنولوژی جدید به تولید مورد نظر و برابری با طرف عراقی دست یابیم.

اکتشاف 15 میلیارد بشکه نفت جدید

کاردر میزان گاز همراه جدید کشور را 66 TCF عنوان کرد که از این میزان 37 TCF امکان برداشت دارد. همچنین میزان نفت جدید 15 میلیارد بشکه اضافه شده که از این میزان  2 میلیارد بشکه امکان برداشت دارد.

وی درباره میزان صادرات به اروپا گفت: در ماه دسامبر  900 هزار بشکه صادرات به اروپا داشته ایم و باما به طور متوسط میزان صادرات تا 600 هزار بشکه بوده اما امیدواریم بتوانیم پالایشگرهای جدید را داشته باشیم و میزان صادرات را افزایش دهیم. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره حادثه نشت دو خط لوله  انتقال گاز ترش از فازهای 15 و 16 و فاز 19 گفت: علت نشت گاز از فاز 19 برخورد لنگر کشتی با خط لوله یکی از کشتی‌ها بود اما در فاز 15 و 16 هیچ کشتی از این منطقه عبور نکرده است. 

وی ادامه داد: هنوز مشخص نیست که هنوز علت نشت گاز از یکی از خطوط لوله دریایی چیست و این موضوع ما را نگران کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه ما انتظار داریم تا پایان سال از قبال قراردادهای جدید فقط 10 تا 15 میلیون دلار سرمایه وارد ایران شود گفت: مذاکرات خود را برای توسعه فاز 11 میدان پارس جنوبی با توتال فرانسه آغاز کردیم که بزودی نیز عملیات اجرای آن آغاز می‌‌شود.

وی درباره رویکرد دولت جدید امریکا در قبال تحریم علیه ایران و تاثیر آن بر قراردادهای جدید گفت: ما به اتحادیه اروپا اعلام کردیم که باید تصمیم واحد بگیرند و اعلام کنند که آیا قوانین آمریکا فرامرزی است یا خیر، و ما از این بابت نگرانی نداریم. 

میزان مطالبات نفتی ایران

کاردر ادامه داد: بیشترین نگرانی ما موضوع نقل و انتقالات در حوزه بانکی است.  به طوری که پس از برجام اگر چه توانستیم بخش قابل توجهی از مطالبات خود را به کشور بازگردانیم اما هم اکنون 2 میلیارد یورو بدهی از هند داریم که بانک مرکزی باید اقدام کند. و مجموع مطالبات ما از کشورهای دیگر نیز 2.5میلیارد دلار است که بخشی از آن مربوط به یونان، مراکش و ایتالیا است. 

وی در ادامه به طلب ایران از چین اشاره و تصریح کرد: ایران در دولت گذشته بابت دریافت سه برابر  وام 18 میلیون دلار از درآمدهای نفتی را در چین سپرده گذاری کرده بود که هنوز تکلیف آن مشخص نیست.

مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره تخفیف بابت فروش نفت گفت: شرایط فروش نفت ایران بسیار عالی است و ما هیچگونه تخفیفی به هیچ کشوری قائل نمی شویم.

پیش بینی قیمت نفت 60 دلاری برای سال 2017

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد قیمت نفت در سال 2017 نیز بین 50 و حداکثر 60 دلار خواهد بود زیرا می‌دانیم که شیل‌ اویل‌ها بزودی به بازار نمی‌آیند و افزایش 1.5میلیون بشکه‌ای تقاضا نیز در سال 2017 وجود دارد.

وی درباره امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعاتی با شرکت‌های بین‌المللی گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه‌ها شرکت‌های متقاضی باید حداکثر در مدت 6 ماه مطالعات فنی خود را در میادینی که تمایل داشتند ارسال کنند که تاکنون شرکت‌های ژاپنی، اتریشی، مالزی، شل انگلیس و تدبیر انرژی از ایران مطالعات خود را فرستاده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به تولید 3 میلیون و 900 هزار بشکه ای نفت در شرایط فعلی گفت: براساس توافقی که با اوپک کردیم میانگین تولید نفت ایران نیز باید کاهش پیدا کند.

اختصاص 3 درصد از درآمدهای پارس جنوبی و 3 درصد از غرب کارون برای طرح های توسعه ای خوزستان

کاردر  در پاسخ به ایلنا درباره میزان سهم درآمدهای نفت برای توسعه استان خوزستان اظهار داشت: غیر از یک درصدی که در قوانین برنامه برای اختصاص به توسعه استان خوزستان در دوزه غرب کارون و پارس جنوبی نیز در تلاشیم که میزانی از درآمدها را صرف توسعه اجتماعی استان کنیم. به این ترتیب که سه درصد از درآمد توسعه آتی غرب کارون و 3 درصد از پارس جنوبی به استان تعلق یاید.

وی افزود: چنانچه این میزان تخصیص در شورای اقتصاد تصویب نشود منابع ما محدود است و فقط می توانیم حدود 300 تا 400 میلیون دلار در کل سال تامین منابع داشته باشیم.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز