خبرگزاری کار ایران

در نامه عباس آخوندی به عفت مرعشی مطرح شد؛

هاشمی در شرایط بحران قامت می‌کشید تا وسواسان خناس، ایران را به بیراهه نبرند

وزیر راه و شهرسازی در مراسم سالروز ورود تاریخی حضرت امام خمینی به فرودگاه مهرآباد ضمن اعطای لوح تقدیر به همسر مرحوم آیت‌الله هاشمی در نامه‌ای به وی گفت: هر زمان که آسمان سیاست ایران مه‌آلود می شد آیت‌الله هاشمی قامت می‌کشید، سخن می گفت، راه را به آزادگان نشان می‌داد تا وسواسان خناس، ایران را به بیراهه نبرند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به عفت مرعشی گفت: بی‌گمان از دست دادن مردی بزرگ چون آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که عمری را با وی سپری کردید برای شما دردی جان‌کاه است اما مردم بزرگ ایران در مراسم تدفین آن مرد بزرگ تاریخ ایران به سرکار و خانواده هاشمی عزیز نشان داد که شما در این غم تنها نیستید و ملتی با شما همنوا است.

در ادامه این نامه آمده است: اینک به رسم تقدیر از شما که در این زندگی پرفراز و نشیب هاشمی را همراهی و پشتیبانی کردید این لوح سپاس از سوی فرزندی از فرزندان ملت ایران به شما تقدیم می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه این نامه با بیان اینکه هاشمی مردی از تبار ایران بود گفت: او در اوج عزت، محبوبیت و مظلومیت ما را ترک کرد و برای ما میراث گرانبهایی از سیاست‌ورزی ملی به جای گذاشت. بی‌تردید او جزو معدود سیاست‌مداران معاصر ایران بود که ایران را می‌فهیمد و برهه‌های حساسی از تاریخ ایران نقشی بی‌بدیل ایفا کرد.

 در ادامه این نامه آمده است: ایران درصد سال اخیر کمتر سیاستمداری در تراز ایشان به خود دیده است. او خردمند و دلیر بود، نه تنها به این دلیل که مبارزه کرد و با دشمن جنگید بلکه به این دلیل که باب مذاکرات صلح را با هوشمندی و حس وطن‌دوستی بر دوش کشید.

در ادامه آمده است: او همچنین که به عنوان جانشین امام، مسئولیت فرماندهی جنگ را برعهده گرفت به همراه امام جام زهر را نوشید تا ملتی ننوشنند و این سیاست‌ورزی ملی است. فراتر از جنگ او هر بار که ابر تیره، غبار دسیسه و کینه آزمندان آسمان سیاست ایران را مه آلود می‌کرد قامت می‌کشید، سخن می گفت و راه را به آزادگان و آزادی‌خواهان نشان می‌داد تا وسواسان خناس، ایران را به بیراهه نبردند.

وی ادامه می‌دهد: بارها دیدیم که فرصت‌طلبان دون همت در تمنای قدرت چه شکاف‌ها که در دل مردم ایران ایجاد کردند و او با سرپنجه تدبیر، صبوری و فداکاری آنها را به هم آورد و در ایجاد یکپارچگی ملی کوشید.

در ادامه این نامه آمده است: آری هاشمی دل در گرو ایران داشت و برای عمران و آبادانی آن رنج بسیار کشید. هنوز آهنگ صدای او در گوش من می‌پیچد که می‌گفت فردا ممکن است ما نباشیم ولی فرزندان‌مان که هستند، آینده که هست، ایران که هست، فردا دنیا شتابی دارد که باید آهنگ آن را امروز شروع کنیم.

آخوندی در ادامه این نامه گفته است: او این حقیقت را خوب دریافته بود که نه تنها امنیت ایران بلکه امنیت منطقه و آبادانی ایران به همسایگانش وابسته است و با این فهم دولتش را رهبری کرد. از همین روی سیاست‌ورزان جهان او را سیاستمداری فراتر از ایران و مردی از بزرگان منطقه و جهان به شمار می‌آوردند و در غم از دست دادن او نه به ملت ایران که به خود تسلیت می گویند و ملت در فراغ او نه برای او بلکه برای خود گریه می‌کنند و این ویژگی سیاستمداران بزرگ است.

در پایان این نامه آمده است: شاهکار هاشمی سوگیری و کارکرد او در فراز و نشیب‌ها در گردنه‌های سخت تاریخی و پرتگاه‌های هولناک سیاسی است. او در این عرصه سرافراز زیست، شناخت منافع ملی و اصرار برای حفظ آن، خستگی ناپذیری، بردباری در عین جگر خستن، هزینه پرداختن و فداکاری مایه آن شد تا او در قله عزت و محبوبیت قرار گیرد و مظلومانه با ما وداع گوید و ما را به تفکر در احوال خویشتن دعوت کند.

کد خبر : ۴۵۴۲۷۹