خبرگزاری کار ایران

آغاز نخستین مرحله بارور سازی ابرها در خراسان جنوبی

asdasd
کد خبر : ۴۵۱۴۱۲

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: نخستین مرحله عملیات باروری ابرها در خراسان جنوبی آغاز شد.

به‌گزارش ایلنا،"حسین امامی" با اعلام این خبر اظهار داشت: در سال‌های اخیر که با کاهش بارندگی‌ها در کشور و بخصوص خراسان جنوبی مواجه بوده‌ایم، یکی از روش‌های مقابله با کم آبی بارور کردن ابرهاست که برای نخستین بار در خراسان جنوبی به مرحله اجرایی رسید.

وی گفت: پیش بینی می‌شود با پایش و بارور سازی ابرها میزان عقب ماندگی و کاهش بارندگی‌های فصل پاییز تا حدودی جبران شود.

امامی با اشاره به اینکه آسمان ابری و بارندگی یکی از شرایط لازم برای بارور سازی ابرهاست، اظهار داشت: در حال حاضر این عملیات در دو استان کشور در حال انجام است که بیشترین تمرکز بر روی استان خراسان جنوبی می‌باشد.

وی افزود: امیدواریم در مناطق غربی استان و در شهرستان‌های طبس، فردوس، بشرویه و سرایان که نسبت به سایر نقاط استان با کمبود شدید باران مواجه بوده‌اند، این عملیات بخش زیادی از کمبودها را جبران کند.

وی گفت: برای اجرای این طرح حدود 400 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است و پیش بینی می‌شود در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی این عملیات تا اردیبهشت ماه سال آینده ادامه داشته باشد.

"خلیلی"رهبرعملیات بارور سازی ابرها در خراسان جنوبی نیز گفت: با توجه به پیش بینی‌های جوی که در منطقه وجود داشته وارد منطقه شدیم و همزمان هم عملیات باروری ابرها را انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه در این چند روزه باران‌های نسبتاً مناسبی را شاهد بوده‌ایم، اظهار داشت: به طور متوسط بین 10 تا 15 درصد می‌توان بعد از اجرای کامل پروژه بارورسازی ابرها، بارش‌های یک منطقه را افزایش داد.

رهبرعملیات بارور سازی ابرها گفت: در این طرح با کمک یک فروند هواپیمای مجهز به تجهیزات بارورسازی رطوبت در ابرهایی که در ارتفاعات بالاتر قرار گرفته‌اند به باران تبدیل می‌شود و میزان بارندگی‌ها را شدت می‌بخشد.

وی با اشاره به اینکه بجز مناطق مرزی محدودیتی در بقیه مناطق استان جهت پرواز وجود ندارد، خاطر نشان کرد: یکی از نیازهای مهم در امر باروری ابرها در هر منطقه از جمله خراسان جنوبی، استقرار رادار هواشناسی است و امیدواریم توسط مسئولین پیگیری و تهیه شود که کمک بسیار موثری به اجرای مناسب این پروژه خواهد کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز