خبرگزاری کار ایران

پاییز بی‌آب در استان مرکزی؛

کاهش 64 درصدی بارندگی‌های پاییزی/شرایط حساس منابع آبی

asdasd
کد خبر : ۴۵۰۹۸۰

میزان بارش‌های استان مرکزی در سه ماهه پاییز 45 میلی‌متر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 64 درصد و در مقایسه با درازمدت 41 درصد کاهش داشته است.

به‌گزارش ایلنا، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی در این باره گفت: بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی دفتر مطالعات این شرکت، در فصل پاییز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، میزان بارش‌های استان مرکزی 64 درصد کاهش داشته است.

مهندس "عزت‌اله آمره‌ای" افزود: طی پاییز سال 95 شاهد کاهش شدید بارندگی طی دو ماه مهر و آبان نسبت به دوره‌های دراز مدت در تمامی مناطق استان بودیم؛ به طوریکه این کاهش بارندگی در سطح استان نسبت به دوره آماری 40 ساله بین 44 درصد تا 92 درصد کاهش داشته و از طرفی دیگر ورود یک جبهه بسیار سرد به استان در آذر ماه، وقوع دماهای پایین در این ماه را باعث شد.

وی بیان کرد: میزان بارش‌های استان مرکزی در سه ماهه پاییز سال جاری 45 میلی‌متر، در سه ماهه مشابه سال گذشته 125 میلی متر و در دوره آماری بلند مدت 76 میلی متر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 64 درصد و در مقایسه با درازمدت 41 درصد کاهش بارندگی را در سطح استان شاهد بودیم.

آمره ای ادامه داد: ایران سرزمینی است با اقلیم نیمه خشک به طوریکه متوسط بارندگی سالانه در سطح کشور، کمتر از یک سوم متوسط بارندگی جهان است. محدوده سیاسی استان مرکزی نیز دارای اقلیم‌های متفاوتی است که قسمت عمده آن دارای اقلیم نیمه خشک بوده و نواحی مرتفع آن و همچنین نواحی جنوب غربی دارای اقلیم کوهستانی و مدیترانه ای هستند.

وی گفت: متوسط بارندگی استان بر اساس آمار سی ساله در حدود 260 میلیمتر بوده که اندکی از بارندگی متوسط کشور (240 میلی‌متر) بیشتر است؛ عمده بارش‌های نازل شده در سطح استان طی ماه‌های آبان لغایت اردیبهشت رخ می‌دهد که منطبق بر دوره ورود سیستم‌های باران‌زا به سطح کشور است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی در پایان خاطر نشان کرد: عدم پراکنش زمانی و مکانی مطلوب نزولات جوی در سطح استان که با نیازهای اصلی مصرف هماهنگی مناسبی ندارد، مشکلات مربوط به کمبود آب در سطح استان را دو چندان ساخته است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز