خبرگزاری کار ایران

آبیاری میکرو و کشت نشایی راهکار نجات کشاورزی از خشکسالی است

asdasd
کد خبر : ۴۴۹۳۵۹

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: آبیاری با سیستم میکرو و کشت نشایی بهترین و موثرترین راهکار نجات بخش های مختلف کشاورزی در شرایط کمبود آب و بحران خشکسالی است.

به گزارش ایلنا، عباس کشاورز گفت: از 2 سال گذشته کشت نشایی محصولات و آبیاری آن با استفاده از سیستم میکرو در کشور آغاز شده است.

در مبحث آبیاری تحت فشار، آبیاری میکرو را می شود جدیدترین مقوله دانست که بالاترین بازده آبیاری را دارد.

در طراحی و اجرای این روش ها علاوه بر در نظر گرفتن ملاحظات هیدرولیکی، توجه دقیق به خصوصیات خاک، آب و گیاه و روابط متقابل آن ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در سیستم کشت نشایی، به جای کاشت بذر به شکل مستقیم در مزرعه، ابتدا بذرهای مورد نظر در سینی های کوچکی کاشته و پس از رشد ابتدایی به مزرعه منتقل می شوند.

در این نوع از کشت کمترین میزان از مواد خاک و منابع آبی استفاده می شود.

وی با بیان اینکه کشاورزان بیشتر از مسئولان موضوع کم آبی را درک می کنند، یادآورشد: باید به آنان نسخه های عملیاتی برای مقابله با خشکسالی ارائه کرد و برای اجرای آن راهنمایی های لازم را انجام داد.

کشاورز اظهار کرد: از 2 سال گذشته از همکاران مرکز تحقیقات درخواست کرده ایم، محققان بسته های تحقیقاتی را در زمین های کشاورزان اجرا کنند.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: هیچ اعتباری برای اجرای این برنامه اختصاص نیافته است و همه آن بر مبنای کمک داوطلبانه اجرا می شود.

وی با بیان اینکه ارائه بسته های الگوی کشت در مورد کلزا در 8 نقطه کشور آغاز شده است، خاطرنشان کرد: در رابطه با انتقال تکنولوژی در خصوص کلزا حدود چهار میلیارد ریال هزینه کردیم اما مابقی حاصل تلاش کارمندان است.

کشاورز ادامه داد: این اقدام را از 2 سال قبل به شکل جدی آغاز کرده ایم به عنوان مثال کشت نشایی برای همه محصولات غیر از گندم، جو، کلزا و سیب زمینی آغاز شده است.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: در هر نقطه کشور این بحث در سطح محدود برای معرفی در دست اجراست.

وی اضافه کرد: هرجا که این نقشه راه اجرا شده، موثر بوده است.

کشاورز ابراز کرد: این یک بسته است که کشت نشایی و آبیاری میکرو را توصیه می کند، موضوعی که در بسیاری از مناطق کشور اجرا شده است.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تاکنون در بیش از 37 هزار هکتار از زمین های جیرفت و کهنوج این سیستم اجرا شده است، گفت: در کل کشور در مورد گندم آبیاری میکرو در 36 هزار هکتار برای نخستین بار، در مورد چغندر قند نزدیک 26 هزار هکتار و در نزدیک 70 درصد زمین های زیر کشت سبزی و صیفی این سیستم اجرا شده است.

وی افزود: استقبال کشاورزان از این سیستم بی نظیر است ولی این جریان باید صنعتی شود چرا که به علت هزینه بر بودن کشت نشایی نمی توان به شکل خرد نشا تولید کرد.

کشاورز یادآورشد: از همه مهمتر اینکه باید این شیوه کشت به شکل بسته عرضه شود تا کشاورز مطمئن باشد که هیچ مشکلی پیش نمی آید.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: در خصوص روش انتقال تکنولوژی، از صاحبان فناوری در خواست یا با آنان قرار داد منعقد می شود تا با کشاورزان به شکل مستقیم در ارتباط باشند.

به گفته وی در زمین های کشاورزی صاحبان تکنولوژی، فناوری خود را به شکل نمونه پیاده و نتیجه آن را به دیگران منتقل می کنند.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: مساله دیگر موضوع معرفی ارقام جدید است که ما گیاه سورقوم، ارزن تاج خروسی، آماران، چغندر علوفه ای و گیاهان جدید را معرفی کرده ایم که بتوانند با کم آبی مقابله کنند.

کشاورز ابراز کرد: ارقام جدید گندم و جو به زمین های کشاورزان انتقال داده شده است و از نظر مکانیزم هم انتظار داریم که وزارت نیرو کنتور حجمی را دقیق نصب کند چون بدون اطلاع دقیق نمی توان کاری از پیش برد.

وی برای حضور در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه به زنجان سفر کرده بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز