خبرگزاری کار ایران

هشدار رییس اتاق کرمان به پیامدهای دیرکرد پرداخت مزد معدن‌کاران

asdasd
کد خبر : ۴۴۸۸۸۶

طیب‌زاده گفت: عدم پرداخت پول فروش زغال سنگ از سوی خریداران داخلی یکی از دلایل دیرکرد پرداخت مزد معدن‌کاران است که باید این مشکل برطرف شود.

به گزارش ایلنا، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی کرمان در محل اتاق ایران و در جمع اعضای شورای گفت‌وگوی دولت وبخش خصوصی خبرهای خوبی از پیشرفت استان کرمان درحوزه اقتصاد و کسب و کار داد.

در میان اخبار پرشمار و خوش که این فعال بخش خصوصی داد اما یک خبر تلخ هم وجود داشت. خبر طیب‌زاده این بود که ۴۵۰۰ کارگر معادن زغال‌سنگ استان کرمان از ۳ تا ۵ ماه است مزد خود را نگرفته‌اند و از لحاظ معیشتی در وضع بدی قرار دارند.

طیب‌زاده گفت: عدم پرداخت پول فروش زغال سنگ از سوی خریداران داخلی یکی از دلایل است که باید این مشکل برطرف شود. در حالی که کارخانه‌های مصرف‌کننده زغال سنگ واردات همین محصول را به میزان ۲.۲ میلیون تن از خارج وارد کرده‌اند که قیمت وارداتی از قیمت زغال سنگ داخلی بیشتر است.

رییس اتاق بازرگانی کرمان خطاب به وزیر اقتصاد و وزیر صنعت، معدن و تجارت که در نشست شورای گفت‌وگو حاضر بودند گفت: اگر تا پایان سال مزد این کارگران زغال سنگ پرداخت نشود احتمال ناآرامی وجود دارد واز وزیران حاضر در نشست خواستار حل این معضل شد.

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن وتجارت نیز در این باره گفت: ۲ نشست درباره عدم پرداخت به‌موقع مزد کارگران زغال‌سنگ برگزار شده است و ادامه داد: واقعیت این است که ذوب‌آهن اصفهان وضع مالی خوبی ندارد اما برخی توافق‌ها برای انجام کار شده است و باید فشار بیاوریم و مساله را حل کنیم.

مشکلات معادن زغال‌سنگ استان کرمان

*عدم تناسب قیمت فروش زغال سنگ با هزینه‌های بالای تولید و قیمت تمام شده، عدم دریافت به موقع وجه زغال سنگ تحویلی معادن و معوق ماندن حقوق ۴۵۰۰ کارگر معادن از ۳ تا ۵ ماه.

*سازمان تامین اجتماعی با تفسیر به رای و برداشت از تصویبنامه شماره۷۹۱۰۲.ت۵۰۲۵هـ مورخ ۱۳۹۳.۷.۱۴ هیات محترم وزیران در تاریخ ۱۳۹۳.۹.۲۴ بخشنامه شماره ۴۹.۵ مستمری‌ها را ابلاغ نموده که ب راساس آن اقدام به محاسبه و دریافت مضاعف ۴ درصد حق بیمه اضافی به علاوه ۴ درصد مبلغ مستمری تعیین شده برای سنوات قبل از تصویب قانون مشاغل سخت و زیان‌آور مورخ ۱۳۸۰.۷.۱۴ می‌نماید که با این دریافت مضاعف بار سنگین و غیرقابل تحمل برای معادن زغال‌سنگ ایجاد شده است.

پیشنهادات

*حمایت مالی از صنعت زغال سنگ با وام‌های کم‌بهره با پشتوانه دولتی جهت انجام آماده‌سازی‌های معوق، ارتقای ایمنی،‌ بازسای و نوسازی تجهیزات و لوازم معدنی

* اعطای یارانه سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف و استخراج زغال‌سنگ توسط دولت

* برخورداری از معافیت‌های مالیاتی (اعم از مالیات بر عملکرد، مالیات بر ارزش افزوده، معافیت‌های گمرکی جهت ورود تجهیزات استخراج زغال سنگ و ایمنی معادن

* پرداخت حقوق بیمه کارفرمایان در معادن زغال سنگ توسط دولت

* سازمان تامین اجتماعی با اصلاح بخشنامه شماره ۴۹.۵ مستمری‌ها، از دریالت هر گونه وجه اضافه بر ۴ درصد تعیین شده در قانون مشاغل سخت و زیان‌آور مورخ ۱۳۸۰.۷.۱۴ منع گردد و این سازمان مجاز باشد طبق قانون صرفا ۴ درصد مبلغ مستمری تعیین شده برای کلیه سنوات اشتغال در مشاغل سخت وز یان‌آور از کارفرما دریافت نماید.

*با توجه به تعداد بالای کارگران معادن زغال سنگ مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور کارگران با مبلغ محاسبه شده را طی اقساط ۳۶ ماهه از کارفرمایان (بهره‌برداران معادن زغال سنگ) اخذ نمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز