خبرگزاری کار ایران

وزیر راه دولت اصلاحات درگفت‌وگو با ایلنا:

آیت الله هاشمی از اقتصاد رانتی و دلالی در ایران بسیار رنج می‌برد

asdasd
کد خبر : ۴۴۸۵۵۸

عضو کابینه دولت اصلاحات گفت: آیت الله هاشمی از این که اقتصاد رانتی و دلالی در اقتصاد ایران حاکم بود بسیار رنج می‌برد اما عده‌ای هم اجازه کار و اصلاحات را نمی‌دادند. آقای هاشمی به دنبال اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی و طرح‌های بزرگ زیربنایی بود اما همواره موانعی بر سر کار ایشان وجود داشت.

احمد خرم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به دستاوردهای دولت سازندگی در توسعه پروژه‌های عمرانی گفت:یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دولت سازندگی این بود که آقای هاشمی رفسنجانی به توسعه زیرساخت‌ها و توسعه عمران کشور بسیار اهمیت می‌دادند. این در حالی بود که کشور با بحران‌های متعددی از جمله مسائل پس از جنگ مواجه بود.

وی ادامه داد: آقای هاشمی بازسازی کشور را در شرایطی شروع کرد که هنوز ترکش‌های جنگ در کشور وجود داشت و در این شرایط بازسازی طرح‌های زیرساختی اقتصاد را پایه‌گذاری شد. پس از دولت سازندگی هم دولت اصلاحات همین سیاست را ادامه داد.

عضو کابینه دولت اصلاحات با اشاره به پروژه‌های مهم زیربنایی در دولت سازندگی گفت: پروژه های مهمی از جمله هفت طرح نیشکر، توسعه صنعت فولاد، سد مارون، احداث سد کرخه، بازسازی مناطق جنگ‌زده جنوبی، عملیات ویژه در آبادان و خرمشهر، طرح‌های کارون3 و... پایه‌گذاری و شروع به کار شد.

خرم ادامه داد: آقای هاشمی همواره نگران این بود که طرح‌هایی که در دوران کاهش قیمت نفت و تحریم‌ها و در شرایط ایران جنگ‌زده شروع به کار شده بودند، متوقف شوند.

وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات با مقایسه درآمدهای چند دولت گذشته گفت: در دولت سازندگی میزان درآمدهای نفتی در طول 8 سال چیزی حدود 154 میلیارد دلار بود. همچنین در دولت اصلاحات هم در طول 8 سال درآمدهای نفتی به 175 میلیارد دلار رسید. این در حالی است که در دو دولت نهم و دهم درآمدهای نفتی حداقل 6 برابر و به 950 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد.

وی افزود: در دولت سازندگی با یک‌ششم درآمدهای دولت نهم و دهم اقدامات بسیار گسترده‌ای در حوزه‌های اقتصادی و زیرساختی انجام شد که این مدیریت پروژه‌ها با درآمدهای اندک به دلیل هوش سرشار آقای هاشمی بود.

عضو کابینه دولت اصلاحات ادامه داد: آیت الله هاشمی از این که اقتصاد رانتی و دلالی در اقتصاد ایران حاکم بود بسیار رنج می‌برد اما عده‌ای هم اجازه کار و اصلاحات را نمی‌دادند. آقای هاشمی به دنبال اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی و طرح‌های بزرگ زیربنایی بود اما همواره موانعی بر سر کار ایشان وجود داشت.

خرم با تاکید بر این که آقای هاشمی جلوتر از زمان خود حرکت می‌کرد و بنیانگذار تفکرهای نو اقتصادی در کشورمان بود گفت: یکی از سیاست‌های بسیار روشن دولت سازندگی حمایت از بخش خصوصی و خصوصی‌سازی بود. در آن زمان کارخانجاتی که در دست صنایع ملی بود به بخش خصوصی واگذار شد که پس از واگذاری هم عملکرد قابل قبولی داشتند و فعال شدند.

وی با اشاره به سیاست‌های آقای هاشمی در حمایت از بخش خصوصی گفت: نگرشی که آقای هاشمی رفسنجانی به آن اصرار داشت این بود که با تسلط نظامی‌گری نمی‌توان کشور را به توسعه رساند و دوران تسلط نظامی‌گری بر اقتصاد سر آمده است. هاشمی معتقد بود هر کشوری که در راه توسعه همه‌جانبه پیش نرود و پایه‌های دموکراسی را مستحکم نکند به طور قطع به توسعه دست پیدا نخواهد کرد و این تفکر آقای هاشمی مخالفان زیادی داشت.

خرم ادامه داد: در دوران دولت سازندگی فعالیت شبه‌دولتی‌ها بر اقتصاد بسیار کمرنگ بود اما امروز می بینیم که فعالیت این نهادها به 10 برابر رسیده است.

وی با بیان خاطره‌ای از آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پس از ریاست جمهوری آنها و نظارت ایشان بر ادامه اجرای پروژه‌های عمرانی در دولت اصلاحات گفت: 13 ماه بود که از عمر دولت اصلاحات می‌گذشت در آن روزها سخنرانی‌های پی‌ در پی برای تخریب عملکرد دولت اصلاحات، انجام می‌شد. ماه سیزدهم بود که آقای هاشمی برای بازدید از پروژه‌های عمرانی جنوب کشور به خوزستان سفر داشت.

وی افزود: در آن زمان من استاندار خوزستان بودم. در روز اول آقای هاشمی مصاحبه‌ای علیه روند اجرای پروژه‌های عمرانی در دولت اصلاحات داشت. اما در چند روز حضور ایشان در خوزستان سعی کردیم واقعیت‌ها را به ایشان نشان دهیم و از بسیاری از پروژه‌های عمرانی این استان مانند هفت طرح نیشکر، سد کارون و.. بازدید به عمل آمد. روز پنجم به هنگام بازگشت آقای هاشمی به تهران، ایشان در فرودگاه مصاحبه‌ای درباره دستاوردهای دولت اصلاحات در طول یک سال در حوزه پروژه‌های عمرانی داشتند و تکلیف دیدند که این مصاحبه را انجام دهد تا آثار مصاحبه اول خود را برطرف سازد.

خرم گفت: 15 روز بعد از سفر آقای هاشمی‌رفسنجانی به خوزستان به مناسبت عید مبعث با رهبری دیدار داشتیم که آقای هاشمی رفسنجانی هم در آن جمع حضور داشتند. پس از پایان دیدار با رهبری متوجه صحبت‌های آقای هاشمی و رئیس دولت اصلاحات شدم.

عضو کابینه دولت اصطلاحات ادامه داد: پس از آن رئیس دولت اصلاحات از من درباره سفر آقای هاشمی‌رفسنجانی به خوزستان سوال کردند و گفتند در این سفر چه گذشت و من درباره آنچه که اتفاق افتاد توضیح دادم. رئیس دولت اصلاحات به نقل از آقای هاشمی رفسنجانی گفتند که ایشان تشکر ویژه‌ای از اقدامات انجام شده در مناطق جنوبی در طول یک سال از دولت اصلاحات داشتند و گفتند که در دولت اصلاحات به پروژه‌های عمرانی توجه ویژه شده است.

خرم گفت: هاشمی ‌رفسنجانی این جوانمردی را داشت که اقدامات انجام شده در دولت اصلاحات را کتمان نکند و اظهارات خود را تصحیح کند.

وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه امکان بازگشت به دوره سازندگی بسیار ضعیف و سخت است گفت: در هشت سال دولت نهم و دهم درآمد 950 میلیارد دلاری داشتیم که می‌توانستیم پنج کشور مانند ایران را با این درآمد در مسیر توسعه قرار دهیم اما مشخص نشد که این درآمدها در کجا و در چه بخش‌هایی هزینه شده است.

خرم با بیان اینکه نه تنها آثار درآمد 950 میلیارد دلاری را در اقتصاد و عمران کشور نمی‌بینیم بلکه حتی آثار بخشی از این درآمد به اندازه 100 میلیارد دلار هم قابل مشاهده نیست گفت: دولت نهم و دهم مصیبتی برای ایران بود که تا چند سال دیگر هم نمی‌توان آثار خسارات آن دو دولت را جبران کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز