خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

رویه‌های بتونی عمر جاده‌های کشور را به 50 سال می‌رسانند

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که هم اکنون 17 درصد راه‌های ایالات متحده آمریکا با رویه بتونی ساخته شده اند گفت: عمر جاده‌ها با استفاده از رویه‌های بتونی به 50 سال افزایش پیدا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد شکرچی‌زاده در سمینار توسعه، طرح و اجرای رویه‌های بتونی که با حضور وزیر راه و شهرسازی در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته شاهد کاهش مصرف سیمان هستیم گفت: متاسفانه در ایران هنوز مصرف سیمان بالا است و افزودنی‌های جدید در چند سال اخیر در بحث ترکیب سیمان مطرح شده اما این موضوع در ایران تازگی دارد.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال استفاده از روش BOT در ساخت بتن هستیم گفت: یکی از راه‌های استفاده از سیمان مازاد در کشور استفاده‌های بتون در ساخت و ساز نسبت به سازه های فلزی است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر 17 درصد راه‌های ایالات متحده آمریکا و همچنین 17 درصد باندهای فرودگاهی این کشور با رویه‌های بتنی ساخته شده اند گفت: استفاده از رویه‌های بتونی در ساخت راه‌ها می‌تواند باعث افزایش انعکاس نور تا 50 درصد شود که این منجر به کاهش 37 درصدی روشنایی می‌شود.

شکرچی‌زاده با بیان این که بر اساس تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده اگر تمام جاده‌های این کشور از رویه بتونی ساخته شوند میزان مصرف سوخت تا 11 میلیون گالن کاهش پیدا می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به دیگر فواید استفاده از رویه‌های بتونی گفت: در حالی که عمر راه‌های آسفالتی در بیشترین حالت ممکن 15 سال است جاده‌هایی که از رویه‌های بتونی ساخته شده‌اند تا 50 سال عمر می‌کنند.

وی همچنین گفت: در حال حاضر سهم بتن در بودجه عمرانی کشور 38 درصد است و طی برنامه چهار ساله آینده باید 10 درصد راه‌های کشورمان به رویه بتنی تجهیز شوند.

کد خبر : ۴۴۷۸۳۱