خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر راه وشهرسازی:

پیش پرداخت بعدی با ورود دو فروند هواپیمای دیگر تحویل می‌شود/ تحریم‌های جدید شامل حال قراردادهای قبلی نمی شود

قائم مقام وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه پیش پرداخت بعدی ایرباس زمان تحویل دو فروند هواپیمای دیگر پرداخت می شود گفت: تحریم های احتمالی شامل این قراردادها نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اصغر فخریه کاشان در نشست خبری حاشیه مراسم ورود اولین هواپیمای ایران به ناوگان ایران ایر درباره تامین مالی این قرارداد گفت: بخشی از فاینانس قرارداد خرید هواپیما از ایرباس توسط شرکت ایرباس با بازپرداخت ۱۰ ساله تامین می‌شود و بخشی دیگر از فاینانس از موسسات مالی و بازپرداخت ۱۸ ساله تامین خواهد شد. 

وی افزود: اگر شرایط اجازه دهد در آینده می‌توانیم از منابع موسسات لزینگ بین المللی هم استفاده کنیم. 

فخریه کاشان با بیان اینکه قرار نیست برای هواپیماهایی که چند سال دیگر وارد ناوگان ایران ایر می‌شود از امروز پیش پرداختی به ایرباس داشته باشیم گفت: پیش پرداخت بعدی ایرباس زمانی انجام می‌دهیم که دو فروند هواپیمای دیگر وارد ناوگان ایران ایر شود. 

وی ادامه داد: مانند سایر قرارداد‌ها ۱۵ تا ۲۰ درصد پیش پرداخت اولیه را ایران ایر می‌پردازد و مابقی توسط فاینانس تامین خواهد شد. 

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگشت تحریم‌ها و سرنوشت قرارداد خرید هواپیما گفت: طبق متنی که وزارت خزانه داری آمریکا سه هفته پیش منتشر کرد راهنمای جدیدی را برای این قرارداد‌ها به انتشار رسید و یکی از موضوعات مهم این راهنما این است که در شرایط احتمالی برگشت تحریم‌ها تمام قراردادهایی که از تاریخ برجام تا زمان برگشت احتمالی تحریم‌ها انجام شده معتبر هستند و تحریم عطف به ما سبق نمی‌شود و این کمپانی‌ها حق جریمه هم ندارند. 

وی افزود: در مورد وام‌هایی که گرفته شده است شرایط بازپرداخت‌‌ همان شرایط قبل بازگشت به تحریم‌ها خواهد بود. 

فخریه کاشان تاکید کرد: اگر این شرکت‌ها خلف وعده کنند برای آن شرایط هم پیش بینی‌هایی انجام شده است معتقدم اگر تحریم‌ها برگردد اتفاق خاصی نمی‌افتد و در چارچوب مقررات و قوانین قرارداد‌ها عمل می‌کنیم.

کد خبر : ۴۴۷۴۳۲