خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل ایران ایر:

فروش هواپیماهای مرجوعی به ایران ایر دروغ است/ ورود هواپیماهای جدید به انتخابات ریاست جمهوری ربطی ندارد

مدیرعامل ایران ایر با بیان اینکه دو فروند هواپیمای‌ ای تی آر تا سال آینده وارد ناوگان ایران ایر می‌شود گفت: اینکه این هواپیماهای ایر باس مرجوعی از کشوری دیگر است صحت ندارد و ورود هواپیما‌ها هم یک حرکت سیاسی و انتخاباتی نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا فرهاد پرورش در نشست خبری حاشیه مراسم ورود اولین هواپیمای ایرباس درباره اینکه گفته می‌شود این هواپیما‌ها، هواپیماهای مرجوعی از کشورهای دیگر است گفت: این شایعه است و این خبر صحت ندارد. 

وی ادامه داد: ایران‌ایر از ۱۰ ماه گذشته هواپیماهای مورد نظر خود را انتخاب کرده است و این امکان ندارد که این هواپیما‌ها‌‌ همان هواپیماهای مرجوعی باشد. در ضمن ساعت پرواز این هواپیما‌ها صفر است و تنها چند ساعت پرواز تستی داشته‌اند. 

پرورش همچنین درباره تاریخ ورود هواپیماهای دیگر گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده تا پایان سال جاری دو فروند هواپیمای دیگر وارد ناوگان خواهد شد. در این مدت دو فروند هواپیماهای‌ ای تی آر هم به ناوگان ایران ایر اضافه می‌شود. 

پرورش در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود این یک حرکت سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری است گفت: نه من و نه شرکت ایران‌ایر سیاسی نیستیم. خرید هواپیما از‌‌ همان افتتاح دولت شروع شد و همه تلاش ما این بود که در بازه زمان کوتاه‌ تحویل هواپیما‌ها انجام شود اما امروز موعد ورود هواپیما بود که هیچ ارتباطی با انتخابات ریاست جمهوری هم ندارد و می‌توانست این هواپیما سه ماه قبل و یا چند ماه بعد وارد ناوگان ایران ایر شود. 

پرورش همچنین با بیان اینکه هر دو طرف این قرارداد‌ها به مفاد امضا شده پایبند هستیم گفت: دلیلی برای اجرای نشدن این قرارداد‌ها وجود ندارد و هر دو طرف متعهد به انجام آن هستند. 

وی با اشاره به شرایط احتمالی برگشت تحریم‌ها گفت: ایران ایر شرایطی را تجربه کرد که حتی امکان دریافت یک قطره سوخت در شرایط تحریم در فرودگاه‌های اروپایی را نداشت اما توانستیم این شرایط را هم مدیریت کنیم. 

مدیرعامل ایران ایر با بیان اینکه پیگیر بازسازی ساختار ایران ایر هم هستیم گفت: به زودی تصمیماتی که درباره بازسازی مالی و ساختاری ایران ایر گرفته شده است به امضاء می‌رسد. 

وی همچنین درباره بازپرداخت اقساط خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس گفت: بازپرداخت اقساط از محل فروش بلیط هواپیما انجام می‌شود و هر دوره بازپرداخت یک دوره تنفس دارد و به زودی بازپرداخت دوم هم به ایرباس پرداخت می‌شود. 

وی در مورد اینکه سرنوشت قرارداد‌ها در شرایط تحریم چه می‌شود گفت: اگر به این فکر کنیم یک روزی تحریم‌ها بر می‌گردد بنابراین باید دست روی دست بگذاریم و منتظر بازگشت تحریم‌ها باشیم. 

پرورش ادامه داد: ایران ایر ۳۸ سال تحریم را تجربه کرد و شرایط بسیارسختی است اما تمام آن روز‌ها را پشت سر گذاشت و زنده ماند. برای شرایط بازگشت تحریم‌ها هم تدابیری اندیشیده شده است که در چارچوب آن عمل خواهیم کرد. 

مدیرعامل ایران‌ایر همچنین درباره وضعیت قرارداد‌ها درباره قطعات دوگانه هواپیماهای ایرباس گفت: همانطور که برای فروش هواپیما از خزانه داری آمریکا مجوز گرفته‌ایم برای تامین قطعات آن مجوزهای لازم اخذ شده است. 

وی ادامه داد: طبق مجوز خزانه داری آمریکا تمام قطعات باید کنترل انجام شود که این سخت نیست و قبل از آن هم روال و روند به همین شکل بود. 

وی ادامه داد: بیش از این هم این کنترل‌ها وجود داشت قطعه‌هایی که کاربرد دوگانه دارد مهم‌ترین قطعات هواپیما هستند بنابراین شرکت ایرباس نظارت بر این دارد که این قطعات در سایر هواپیما‌ها استفاده نشود. 

پرورش همچنین درباره نحوه جایگزینی این قطعات در صورت خرابی یا اشکال گفت: اگر قرار باشد اشکالی دراین قطعات بوجود بیاید این قطعات یک به یک می‌توان جابجا کرد یعنی قطعه‌ای که اشکال دارد را برای ایرباس می‌فرستیم و ایرباس قطعه جدیدی را به ایران ایر تحویل می‌دهد.

کد خبر : ۴۴۷۴۳۰