خبرگزاری کار ایران

ارسلان قاسمی در گفت‌وگو با ایلنا:

بازار 70 میلیونی ماهی دو دستی تقدیم چین شد/چینی‌ها در کاتالوگ خاویار می‌نویسند فرآوری مشابه تکنیک ایران

رئیس اتحادیه آبزیان گفت: در زمینه تولید خاویار حتی ایتالیا و کره نیز از ما سبقت گرفته اند.

ارسلان قاسمی-رئیس اتحادیه آبزیان- در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، وضعیت شیلات در کشور را نامناسب ارزیابی کرد.

او در پاسخ به این سوال که طبق برنامه در سال جاری باید چه میزان میگو تولید شود و تا چه اندازه از برنامه عقب هستیم، بیان داشت: در سال جاری باید 40 تا 50 هزار تن میگو تولید می‌شد که این رقم در حال حاضر 15 هزار تن است. در تولید انواع ماهی کپور و خاویاری از برنامه عقب هستیم وکمتر از 300 هزار تن تولید داریم، فشار زیادی بر ذخائر دریایی وجود دارد.

قاسمی در پاسخ به این سوال که تراز تجاری و صادرات شیلات در چه وضعیتی است بیان داشت: در بحث صادرات تنها بخشی که تراز تجاری بازرگانی آن مثبت است بخش شیلات است؛ چرا که کالاهای ارزشمندی مثل میگو صادر می‌ شود.

رئیس اتحادیه آبزیان در رابطه با وضعیت بازار شیلات گفت: در بحث بازار کار خاصی صورت نگرفته است افرادی فرصت طلب ماهی تیلاپیا را وارد کشور می‌کنند؛ چرا که کشور چین بازار ما را شناسایی کرده است و این ماهی را به شکل آماده به مصرف وارد بازار کشور می کند؛ یعنی بازار 70 میلیونی کشور دو دستی تقدیم چین شد؛ اما متاسفانه در بازار داخل ذائقه مردم شناخته نشد و همچنان میگوها را به صورت کامل و با جعبه‌های دوکیلویی تحویل مردم می‌دهند. دولت اعلام می‌کند که این کار وظیفه بخش خصوصی است؛ اما بدون حمایت دولت بخش خصوصی هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد. ماهی‌های خوبی در کشور مانند قزل آلا و کپور داریم که می‌توانیم با فرآوری مناسب جایگزین تیلاپیای چینی بی‌کیفیت کنیم. اگر این کار صورت گیرد مردم کالای سالم مصرف می‌کنند و بخشی از اقتصاد مقاومتی اجرا می شود. متاسفانه نگاه به تولید در داخل کشور وجود ندارد و تنها بر روی بازارهای داخل کشور حساب می‌کنیم.

او در پاسخ به این سوال که وضعیت تولید و صادرات ماهی خاویاری و اینکه با توجه به ممنوعیت صید ماهیان خاویاری از دریا تا چه میزان در تولید این نوع ماهی بصورت پرورشی موفق عمل کرده ایم بیان داشت: در سال‌های نه چندان دور 300 تن خاویار دریایی صادر می شد. چند سال است که به دلیل حفظ ذخایر صید از دریا ممنوع است و صادرات این گونه صفر است. در زمینه خاویار پرورشی کشورهای دیگر از ما سبقت گرفته اند؛ در حالی که خاستگاه این ماهی دریای خزر است؛ اما سال گذشته چینی‌ها 100 تن ماهی خاویاری تولید کردند که طعم آن شبیه به طعم و مزه نمونه ایرانی نیست؛ در زمینه تولید حتی ایتالیا و کره نیز از ما سبقت گرفته اند و در سال گذشته یک تن خاویار پرورشی از کشور صادر شده است.

رئیس اتحادیه آبزیان در ادامه با اشاره به اینکه کشورهای تولیدکننده با استفاده از نام ایران قصد دارند محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کنند، گفت:یک مزرعه در چین برای پرورش ماهی خاویاری 200 هزار متر مربع ماهی قفس در دریا دارد و نکته جالب این است که در کاتالوگ آن نوشته شده "تکنیک فرآوری ما مشابه تکنیک ایرانی ها" است. در کشور طرحی در ستاد اقتصاد مقاومتی تصویب شد مبنی بر پرورش ماهی در قفس؛ اما نگاه به آن شعاری بوده است. متاسفانه برخی در فرصت‌سوزی بی‌نظیرندو فقط به فکر واردات هستند.

f

او در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط آب و هوایی برای چه گونه هایی فرصت تولید بیشتر وجود دارد و صادرکنندگان در بازارهای بین المللی موفق به حفظ مشتریان شده اند یا خیر، بیان داشت: شرایط آب و هوایی در برخی استان‌های کشور مخصوصا استان‌هایی که آب روان دارد برای تولید سالمون و قزل آلا بی نظیر است؛ اما برای آن برنامه‌ریزی وجود ندارد چراکه نگاه به سمت بازار امروز است. بازارهای بین المللی را به سختی به دست می‌آوریم و به راحتی از دست می‌دهیم چون نگاه استراتژیک نداریم.

قاسمی با اشاره به بازار روسیه تاکید کرد: روسیه بزرگترین بازار مصرفی حوزه آبزیان است به دلیل تنگ نظری برخی دوستان در این بازار جایی نداریم و بازارهای اروپایی را که سال‌ها برای آن زحمت کشیدیم را از دست داده ایم. به دلیل اینکه تعرفه برای ایران در اتحادیه نسبت به کشورهای دیگر بیشتر است. با چین موافقتنامه دامپزشکی نداریم و باید با واسطه صادر کنیم و سود را به کشور واسطه بدهیم.

او در پاسخ به این سوال که کشتی های صیادی در خلیج فارس و عمان در چه وضعیتی هستند و اینکه کشتی های صنعتی به ذخائر آسیب می زند یا خیر، بیان داشت: متاسفانه آب‌های دریای عمان و خلیج فارس را جایگاه کشتی‌های صیادی دسته چندم و از رده خارج چینی‌ها کرده ایم که این کار ذخائر را تحت تاثیرقرار می‌دهد و صیادان را بیکار می‌کند. کشتی‌های صنعتی که باید در آب‌های عمیق باشد در حال از بین بردن کار صیادان است. در شیلات فرصت‌های بی‌نظیری برای تولید داریم اما بدون برنامه همه را از دست داده‌ایم. در طی 5 سال اگر برنامه داشتیم به جای 700 یا 800 هزار تن توان تولید3 تن آبزیان داشتیم. در کشور 3300 کیلومتر نوار آبی وجود دارد؛ اما از آن استفاده بهینه نشده است.

کد خبر : ۴۴۷۳۳۲