خبرگزاری کار ایران

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در سنندج مطرح کرد؛

اخلال در طرح احیای دریاچه ارومیه در اثر توسعه کشاورزی و افزایش برداشت‌های آب

کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مهم‌ترین برنامه‌های ستاد احیا است تا با این اقدام سالانه حدود 1.2 میلیارد مترمکعب آب روانه دریاچه شود.

به گزارش ایلنا، معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: اجرای طرح‌های توسعه‌ای بخش کشاورزی و افزایش برداشت آب موجب اخلال در روند احیا می‌شود.

"رحیم میدانی" در نشستی با مدیران بخش آب استان در خصوص سهم استان کردستان برای احیای دریاچه ارومیه از حوضه آبریز این دریاچه و سفیدرود اظهار داشت: هم‌اکنون دولت طرح احیای این دریاچه را دنبال می‌کند و اجرای طرح‌های توسعه‌ای بخش کشاورزی و افزایش برداشت آب موجب اخلال در روند احیا می‌شود.

میدانی افزود: وزارت نیرو هم اکنون نسخه‌های مختلفی را تدوین کرده تا با اجرای آن استان‌ها بتوانند درکنار یکدیگر به احیای دریاچه کمک و همچنین طرح‌های توسعه ای خود را دنبال کنند.

وی با اشاره به اینکه طرح نسخه‌های جایگزین ابتدای سال 96 تکمیل و ابلاغ می‌شود افزود: کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مهم‌ترین برنامه‌های ستاد احیا است تا با این اقدام سالانه حدود 1.2 میلیارد مترمکعب آب روانه دریاچه شود.

میدانی با بیان اینکه جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز در استان‌های حوضه دریاچه از دیگر طرح‌های ستاد احیا است، گفت: این اقدام نیازمند کارهای فرهنگی و اجتماعی، اصلاح روش‌های آبیاری و مدیریت آب و خاک در مزارع و باغات است.

وی گفت: سهم عادلانه‌ای از منابع آب کردستان باید برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص یابد و همه مناطق درگیر باید در این امر سهیم باشند.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو همچنین تأکید کرد برای مشخص نمودن سهم کردستان و تخصیص آب آن راه حل و برنامه داریم و در آینده‌ای نزدیک این سهم مشخص می‌شود.

پیش از صحبت‌های مهندس میدانی، اقبال شانظری رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان، ضمن تشریح سیمای منابع و مصارف و بیلان منابع آب استان گفت: مشخص نمودن و ابلاغ سهم استان از حوضه سیروان و سفیدرود و دریاچه ارومیه مطالبه جدی مقامات استان، نمایندگان و مردم است و حساسیت ایجاد شده در این زمینه نیازمند پاسخگویی عملی به آن است.

وی گفت: سهم آب قابل برنامه‌ریزی استان کردستان 13 درصد آب تولیدی آن است و باید پاسخ مناسبی برای افکار عمومی استان ارائه شود.

 

کد خبر : ۴۴۵۴۶۶