خبرگزاری کار ایران

نظارت شبانه روزی سازمان دامپزشکی بر روند تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در کشور

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به طرح تشدید ضوابط قرنطینه ای برای کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، مصرف کنندگان گوشت مرغ و تخم مرغ نگران این بیماری نباشند.

به گزارش ایلنا، مهدی خلج در سفر یک روزه خود به استان قزوین در دیدار با استاندار، افزود: سازمان دامپزشکی کشور به صورت شبانه روزی نظارت کاملی بر روند تولید گوشت مرغ و تخم مرغ دارد.

وی اضافه کرد: شهروندان می توانند با تهیه اقلام از مراکز معتبر و تحت نظارت این سازمان از سلامت این نوع محصولات اطمینان خاطر داشته باشند.

خلج ادامه داد: به منظور جلوگیری از بروز این بیماری و ارتقای سطح سلامت جامعه، مردم باید علاوه بر رعایت نظافت و بهداشت، از خرید طیور زنده خودداری کرده و از شکار پرندگان مهاجر، عرضه و خرید گوشت این پرندگان جلوگیری کنند.

وی، پرندگان مهاجر را به عنوان مهمترین عامل ورود این بیماری به کشور دانست که می توانند طیور روستایی را نیز آلوده کنند و افزود: با توجه به اهمیت موضوع، ضروری است تولید کنندگان و مردم در صورتی که با هرگونه تلفات غیرعادی پرندگان مواجه می شوند مراتب را به اداره های دامپزشکی استان ها اطلاع دهند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: سازمان دامپزشکی به صورت شبانه روزی نظارت کاملی بر نحوه تولید گوشت مرغ و تخم مرغ اعمال کرده و شهروندان می توانند با تهیه این اقلام از مراکز معتبر و تحت نظارت این سازمان از سلامت آن اطمینان داشته باشند.

خلج در ادامه، به مشاهده بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در 11 استان کشور اشاره و افزود: با توجه به شیوع این بیماری در برخی از استان های کشور، از جمله قزوین تاکنون مورد انسانی این بیماری مشاهده نشده اما در صورت رعایت نکردن مسائل بهداشتی احتمال انتقال آن به انسان نیز وجود دارد.

وی، مهاجرت پرندگان مهاجر به تالاب های سطح کشور را عامل اصلی بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دانست و گفت: هم اکنون بیش از 50 کشور به این بیماری آلوده هستند که در برخی از آنها وضعیت به هشدار هم رسیده است.

خلج، برنامه ریزی، پایش و مراقبت قبل از شیوع بیماری های دام و طیور را یکی از اولویت های سازمان دامپزشکی عنوان و یادآور شد: با اقدامات پیشگیرانه، انجام نمونه برداری، قرنطینه و معدوم کردن به موقع هم اکنون از وضعیت مناسبی در کنترل این بیماری در کشور برخوردار هستیم.

وی یادآور شد: دولت 100 میلیارد ریال برای پرداخت خسارت و بدهی سازمان دامپزشکی به تولید کنندگان طیور برای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اختیار این سازمان قرار داده که امیدواریم با تامین اعتبار از سوی استانداران از محل منابع استانی نیز شاهد حمایت های بیشتری در جهت ارتقای سطح سلامت مردم باشیم.

این مسئول بر لزوم حمایت های همه جانبه سایر دستگاه های حاکمیتی تاکید کرد و افزود: در اقتصادی مقاومتی باید تعریفی از تولید کننده داشته باشیم به گونه ای که این بخش باید موازین تولید پایدار را با بهسازی، نوسازی، مدرن سازی جایگاه و رعایت مسائل بهداشتی انجام دهد.

خلج بر آموزش بیشتر تولید کنندگان در جهت جلوگیری از بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تاکید و اضافه کرد: خوشبختانه دامپزشکی استان قزوین در زمینه پیشگیری و مبارزه با کانون آلوده به این بیماری در استان عملکرد خوبی داشته و اقدام های موثری را نیز انجام داده است.

وی در ادامه به شایعه بروز بیماری جذام طیور در فضای مجازی کشور اشاره و آن را حرفی بی محتوا و غیر علمی دانست و گفت: به هیچ وجه طیور به این نوع بیماری مبتلا نمی‌شوند.

وی در پایان یادآور شد: شهروندان می‌توانند مرغ ‌های مورد تائید سازمان دامپزشکی و تحت نظارت را خریداری و مصرف کنند، چرا که همه مرغداری‌ های صنعتی کشتار خود را تحت نظارت اداره های کل این سازمان انجام داده و هر مورد مشکوکی به عفونت و انواع بیماری را بلافاصله از صف کشتار خارج می کنند.

استاندار قزوین نیز در این دیدار ضمن قدردانی از خدمات ارزنده اداره کل دامپزشکی استان در خصوص اقدام های پیشگیرانه در بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، گفت: اهتمام جدی دامپزشکی قزوین ستودنی بوده و ما نیز آمادگی لازم را جهت هر نوع همکاری در این زمینه داریم.

فریدون همتی اضافه کرد: خوشبختانه سازمان دامپزشکی هوشیاری و احساس مسئولیت قابل توجهی در زمینه مبارزه با انواع بیماری ها را داشته و با توجه به هماهنگی های لازم، منتظر ارائه گزارش از سوی دامپزشکی استان جهت همکاری های لازم هستیم.

به گفته استاندار قزوین، این استان در شرایط آماده باش در جهت کمک به مقابله با بیماری فوق حاد پرندگان را دارد و با اتخاذ تدابیر لازم از محل درآمد مدیریت بحران، آماده هرگونه همکاری هستیم.

استاندار قزوین بر ارائه گزارش عملکرد از آخرین وضعیت اقدام های دامپزشکی در جهت مراقبت و مبارزه با بیماری فوق حاد پرندگان تاکید و یادآور شد: اقدام های انجام شده بیانگر هوشمندی این اداره کل در استان بوده و امیدواریم شاهد ریشه کن شدن این بیماری باشیم.

کد خبر : ۴۴۴۸۳۹