خبرگزاری کار ایران

بستن شیرهای گاز ترکمنستان به روی ایران به بن بست خورد

تولید روزانه گاز شرکت نفت مرکزی به ۳۰۰ میلیون متر مکعب رسید

شرکت نفت مناطق مرکزی با تولید ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز، نقش مهم و موثری در افزایش تولید گاز و جبران کمبود گاز حاصل از قطع گاز وارداتی ترکمنستان به ایران داشته است.

به گزارش ایلنا، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید در جلسه  تودیع و معارفه اعضاء هیات مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به اهمیت این شرکت در ساختار صنعت نفت اظهار کرد: این شرکت با تولید روزانه حدود ۲۰۰ هزار بشکه نفت  و۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز در ۱۱ استان کشور فعالیت دارد.

محسن پاکنژاد با اشاره به قطع گاز وارداتی از طرف ترکمنستان طی روزهای اخیر به نقش برجسته شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در افزایش تولید گاز مورد نیاز اشاره کرد و افزود: وقتی کشور ترکمنستان گاز وارداتی را قطع کرد و متاسفانه دو حادثه هم در شرکت نفت و گاز پارس رخ داد، نقش بسیار موثر و مهم نفت مناطق مرکزی ایران با افزایش تولید گاز نشان داده شد .

وی افزود: جوان و مجرب بودن ترکیب اعضای هیات مدیره شرکت نفت مرکزی نیز متناسب با رویکرد جدید وزارت نفت است.

عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران در رابطه با اجرای الگوهای جدید قراردادهای نفتی و پیشگامی نفت مناطق مرکزی ایران در این زمینه، تصریح کرد: شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با انعقاد چهار تفاهم نامه همکاری جزء شرکت های پیشتاز در این زمینه بوده است.

پاکنژاد درباره مدل جدید تامین منابع مالی شرکت ها از طریق مدل میدان محور یا تولید محور بودن اظهار کرد: مدل جدیدی برای تامین منابع مالی به صورت میدان محور یا تولید محور تعریف شده است که این امر شامل تامین اعتبار برای نگهداشت توان تولید هم می شود. در این رابطه نیز شرکت نفت مناطق مرکزی ایران اولین گزارش ها را برای این امر ارائه داده است.

تحقق کامل اهداف تولیدی نفت مرکزی

سلبعلی کریمی؛ مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز اظهار کرد: توان تولید نفت این شرکت از ۱۰۰ هزار بشکه در روز در ابتدای فعالیت به حدود ۲۰۰ هزار بشکه رسیده است. در زمینه تولید گاز نیز هم اکنون تولید به مرز ۳۰۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده است. در سال گذشته نیز درصد تحقق تولید نفت و گاز بیش از ۱۰۰ درصد بوده است.

وی افزود: تمرکز بر برنامه محوری و تجمیع دفاتر ستاد شرکت، تامین قطعات توربین ایستگاه تقویت فشار گاز نار با وجود شرایط تحریم، برنامه میدان محوری، ایجاد تعادل در بحث ورودی و خروجی نیروهای انسانی، بازنگری برنامه ۲۰ ساله شرکت و توجه به تامین نیازهای کمی و کیفی پروژه ها، توجه به جوان گرایی و جانشین پروری، اصلاح ساختار با رویکرد انتقال حداکثراختیارات به شرکت های تابعه و کاهش فعالیت ستاد از کمی به کیفی، تقلیل سیستم بوروکراسی اداری و تجمیع دبیرخانه ها و بایگانی ها بخشی از فعالیت های صورت گرفته در این شرکت است.

کریمی از تشکیل کمیته یکپارچه و راهبردی در بخش های مختلف تولید و فنی در شرکت نفت مرکزی خبر داد و تصریح کرد: ایجاد کمیته یکپارچه و راهبردی در بخش های مختلف تولید و فنی باعث شد که از منابع به صورت بهینه استفاده کنیم که از خروجی های آن می توان به کاهش تعداد دکل ها از ۲۲ دستگاه به هشت دستگاه اشاره کرد.

وی افزود: همچنین در برنامه حفاری چاه ها، این امر لحاظ شد که چاه های نفتی که تولید بیش از ۱۵۰۰ بشکه در روز دارند، کاندیدای حفاری باشند و چاه های گازی که ظرفیت تولید آنها از ۵۰۰ هزار متر مکعب در روز کمتر است از دستور کار حفاری جدید خارج شود.

کریمی با اشاره به حداقل رسیدن زمان توقف دکل ها گفت:، این توقف ها، تامین کالا یا مهندسی و ساختمان را شامل نمی شود و عمده توقف های که هست مربوط به ذات کار حفاری و ذات مخزن است .

 

کد خبر : ۴۴۴۸۳۸