خبرگزاری کار ایران

معظمی تاکید کرد:

ایجاد سالانه هزار کیلومتر خط ریلی برون‌شهری در کشور

رییس هیات‌عامل ایدرو گفت: هم اکنون 11 هزار کیلومتر خط ریلی برون‌شهری در کشور وجود دارد، در حالیکه نیاز کشور در افق 1404 به 25 هزار کیلومتر است.

به گزارش ایلنا، منصور معظمی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه توجه ویژه ای به صنعت ریلی شده که نشان دهنده اهمیت توسعه این صنعت در دولت جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته با مشارکت شرکت های خارجی اقدام های قابل توجهی در توسعه صنعت ریلی درون شهری و برون شهری در بخش زیرساخت، ناوگان و توسعه قطعه سازی و مجموعه سازی صورت گرفته است که البته هنوز فاصله قابل توجهی با اهداف تعیین شده در افق 1404 دارد.

معظمی اضافه کرد: همچنین تا سال 1404 تعداد دو هزار و 500 دستگاه واگن مسافری برون شهری در کشور مورد نیاز است که بطور میانگین سالانه 250 دستگاه از این واگن ها باید به خطوط ریلی برون شهری اضافه شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون پنج واگن ساز بزرگ در کشور فعالیت دارند که ظرفیت تولید آنها در بخش تولید انواع واگن برون شهری 400 دستگاه در سال است، افزود: از دیگر اقدام های صورت گرفته در این بخش تامین ساخت داخل 50 درصدی واگن ها در کشور است ، اما در بخش هایی مانند سیستم های ناوبری ،‌ ترمز، پروپالشن، تهویه و… همچنان نیاز به تامین از خارج وجود دارد.

معظمی در پاسخ به سوالی درباره ظرفیت های بخش درون شهری صنعت ریلی گفت: هم اکنون در 9 کلان شهر تهران، تبریز، مشهد، شیراز، اصفهان، اهواز، کرمانشاه، کرج و قم خطوط مترو احداث و یا در حال بهره برداری است و در 10 شهر دیگر نیز برنامه توسعه خطوط مترو وجود دارد.

وی درباره توان تولید واگن اظهار داشت: توان تولید انواع واگن مترو یک طبقه و دو طبقه با بدنه های کربن استیل و آلومینیومی با ظرفیت اسمی 650 دستگاه در سال در کشور وجود دارد که در واگن های دو طبقه 55 درصد قیمت تمام شده و یک طبقه با 35 درصد قیمت تمام شده ساخت داخل صورت گرفته است.

رییس هیات عامل ایدرو درباره اقدام های ایدرو در راستای توسعه بخش ریلی گفت، برنامه ریزی های لازم برای تامین 2 هزار دستگاه واگن مترو در راستای اجرای مصوبه شورای اقتصاد صورت گرفته و شرکت های ره نورد(مدیریت طرح تامین و ساخت دو هزار دستگاه واگن مترو) و ساپریکو (شرکت زنجیره تامین قطعات صنعت ریلی) از طرف این سازمان تاسیس شدند.

وی گفت: هم اکنون مذاکره فشرده با سازندگان ناوگان و تجهیزات و قطعه سازان و مجموعه سازان معتبر داخلی و خارجی هستیم و برنامه اجرایی زمان بندی تامین آن تهیه و به وزارت کشور (کارفرمای طرح) ارایه شده است.

کد خبر : ۴۴۴۱۵۶