خبرگزاری کار ایران

ارباب افضلی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

سیاست‌های کنترلی باعث امنیتی شدن فضای بازار می‌شود

کارشناس پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی گفت: در سالهای 90 و 91 شاهد یکسری از سیاستهای کنترلی در بازار بودیم مانندسهمیه‌بندی ارزی (تعیین سقف برای ارز مسافرتی، ارز زیارتی و ارز دانشجویی ) که همه این عوامل نشانگر این بود که سیاستگذار در بخش تزریق ارز دچار مشکل شده است.

به گزارش ایلنا، از این پس به منظور جلوگیری از سفته‌بازی در بازار بانک‌مرکزی در راستای برخورد با فعالیت‌های سوداگرانه بازار ارز اسامی اشخاصی که مبادرت به خرید و فروش عمده می‌کنند را به منظور بررسی، به سازمان امور مالیاتی اعلام خواهد کرد.

در این راستا محمدارباب افضلی کارشناس پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی به خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: این دست از سیاست‌های کنترلی که باعث امنیتی شدن فضای بازار می‌شود حامل سیگنال خوبی به اقتصاد کشور نیست.

وی افزود: در سالهای 90 و 91 شاهد یک سری از سیاست های کنترلی در بازار بودیم مانند سهمیه‌بندی ارزی ( تعیین سقف برای ارز مسافرتی، ارز زیارتی و ارز دانشجویی ) که همه این عوامل نشانگر این بود که سیاستگذار در بخش تزریق ارز دچار مشکل شده است.

وی با بیان اینکه این دست از مسایل باعث افزایش نگرانی ها در فعالیت‌های اقتصادی می‌شود, افزود: سیاست های کنترلی سبب می‌شود تا همه متوجه شوند که دست بانک مرکزی خالی است.

 ارباب افضلی ادامه داد: خوشبختانه طی سه سال گذشته سمت این قبیل از سیاست ها نرفته‌ایم و به اهداف خود پایبند بودیم و سیاست یکسان سازی نرخ ارز را دنبال کردیم هر چند هنوز این سیاست به اتمام نرسیده اما سیاستی عقلایی بوده است.

وی همچنین با اشاره به افزایش بهای ارز گفت: بانک مرکزی با تزریق به موقع ارز در سمت عرضه می‌تواند بهای آن را کنترل کرده و نقشی اساسی در بازار داشته باشد.

کد خبر : ۴۴۴۱۰۵